Sery solankowe: Solankowy interes

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Sery solankowe to znana i dynamicznie rozwijająca się kategoria, której wartość, w ocenie analityków, wynosi aktualnie prawie 120 milionów złotych rocznie. Zainteresowanie serami solankowymi rośnie w okresie wiosennym oraz letnim, kiedy na stołach zaczynają dominować sałatki. Aby kategoria serów solankowych rozwinęła się znacząco potrzebne są nowe okazje do konsumpcji. Najbliższym, nowym sposobem konsumpcji może być kanapka. Nasz pomysł na przyspieszenie rozwoju kategorii solankowych to innowacyjny produkt pozwalający na codzienne użytkowanie i stworzenie nowych okazji konsumpcyjnych, poprzez wprowadzenie smarowalności do znanej i lubianej kategorii. Hochland w maju ubiegłego roku wprowadziła na rynek z dużym sukcesem Hochland Piato do smarowania! Hochland Piato do smarowania produkowany jest na bazie serów solankowych, ma prawdziwie śródziemnomorski smak poprzez wyraziste i intensywne dodatki. Produkt wyróżnia wygodne, atrakcyjne graficznie opakowanie i przede wszystkim forma – do smarowania, pozwalająca na codzienne użytkowanie, również na kanapki, dipy i kremy! Hochland Piato do smarowania oferowany jest w trzech wariantach 150 g: Oryginalny, Z papryczką chili i bazylią, Z czosnkiem i bazylią. „Piato” – po grecku znaczy „danie”, a marka Piato – w ocenie konsumentów jest postrzegana jako bardziej śródziemnomorska. Konsumenci pokochali Hochland Piato do smarowania, pozytywnie oceniają smak wszystkich wariantów, konsumentom podoba się grafika i format opakowań, a nazwa Hochland Piato – w ich ocenie, to śródziemnomorski charakter, bardzo dobrze dopasowany do produktu.

W skład rodziny serów śródziemnomorskich Hochland Piato wchodzą oprócz Hochland Piato do smarowania – także Hochland Piato Naturalny 200 g, Hochland Piato Z ziołami 150 g, Hochland Piato Z pomidorami i bazylią 150 g, Hochland Piato Z ziołami śródziemnomorskimi 150 g. Polacy chętnie kupują sery solankowe w opakowaniach o gramaturze 150-200 g, a handel jest bardzo pozytywnie nastawiony do tej grupy produktowej. Nowe okazje konsumpcji wpływają na dynamiczny rozwój tej kategorii.

Charakterystyka fety

Feta jest greckim świeżym, białym serem zwartym, bez skórki, o słonym smaku. Po przekrojeniu powinna mieć niewielkie otworki. Jest formowana w bloki i przetrzymywana w solance. Ma wyraźny słony smak, od delikatnego do wyraźnie ostrego. Jest serem kruchym, dobrze topiącym się w wysokiej temperaturze. Należy do grupy serów miękkich o zawartości tłuszczu ok. 40%. Maksymalna wilgotność 56%. Feta dzieli się na twardą oraz delikatną (firm/soft). Fety typu „soft” są bardziej smarowne, ale uznawane są za produkty niższej jakości i sprzedawane są w niższej cenie. Wysokiej jakości feta powinna być biała, o świeżym zapachu mleka, masła i jogurtu. W ustach powinna być wyczuwalna nuta słoności, umiarkowana kwasowość. Ser podczas konsumpcji w ostatniej fazie powinien być ostry „na wykończeniu” (fachowcy potrafią wyczuć „pieprz i imbir”), z odcieniem słodkości w tle.

Feta może być pakowana w drewniane baryłki, metalowe pojemniki lub hermetyczne, plastikowe lub szklane opakowania. Solanka, w której ser powinien pozostać aż do czasu spożycia, aby nie stracił charakterystycznej dla siebie wilgotności. Solanka chroni też ser przed zepsuciem się.


Ciekawy produkt

Ser sałatkowy Festkoz z mleka koziego 250 g oraz bliźniaczy produkt Festina z mleka krowiego, to produkty o gramaturze 250 g. Ich atutami są: wygodne dla handlu i konsumenta bardzo solidne opakowanie, wygoda użycia oraz wysoka jakość produktów jednego z największych polskich dostawców produktów z mleka koziego. Oba produkty mają czytelnie oznakowane pochodzenie (mleko krowie lub kozie).

Producent: Agro-Danmis Gramowscy.


Strona 2 z 5