Sery solankowe: Solankowy interes

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)

Temar (PPH) posiada w swojej ofercie wiele produktów idealnie wpisujących się w śródziemnomorski trend. Należy do nich oryginalna grecka feta firmy Mevgal wytwarzana z mieszanki mleka owczego (70%) i koziego (30%), którym zawdzięcza swój intensywny i oryginalny smak. Zdecydowanie różni się od popularnych produktów typu feta nie tylko smakiem, ale także strukturą – oryginalna grecka Feta jest bardziej krucha. Jest ona niezastąpionym składnikiem sałatek, które stanowią nieodzowny element diety śródziemnomorskiej. Dzięki dużej zawartości tłuszczu (45% tł. w suchej masie) warto ją spożywać w towarzystwie owoców i warzyw.


Temar (PPH) w swoim portfolio posiada także produkty marki Sirtakis wytwarzane zgodnie z grecką tradycją i historią, w oparciu o oryginalną recepturę Greków. Produkty Sirtakis wytwarzane są codziennie z nowego, świeżego mleka, dlatego klienci mogą czuć się usatysfakcjonowani ich kremową, specjalną konsystencją i wyjątkowym, delikatnym smakiem. W linii Sirtakis oferujemy Ser sałatkowy typu greckiego (200 g) o wyjątkowo łagodnym naturalnym smaku i delikatnej konsystencji. Drugim w linii produktem jest Ser sałatkowy w kostkach w oleju z przyprawami (300 g), który dedykowany jest do sałatek oraz potraw kuchni śródziemnomorskiej. Nowością w ofercie firmy Temar (PPH) jest Sirtakis ser kozi sałatkowy 180 g, który w odróżnieniu od pozostałych produkowany jest z mleka koziego pasteryzowanego. Większa oferta serów z krajów śródziemnomorskich w propozycji rynkowej firmy Temar (PPH) wynika z rosnącego zainteresowania polskich konsumentów produktami tego rodzaju.

Niewątpliwie do marketingowego rozwoju tej kategorii serów zi zwiększenia świadomości konsumentów przyczynili się zagraniczni gracze rynkowi tacy jak Arla Foods, Hochland Polska oraz Mleczarnia Turek (Islos). Ich produkty uzyskały oryginalny, niepowtarzalny wizerunek, a bogata oferta produktowa zachęca do wypróbowania kolejnych produktów. Co ciekawe w porównaniu do jogurtów typu greckiego producenci w tej kategorii tylko w niewielkim stopniu nawiązują do greckich korzeni, tworząc wizerunkowo produkt o oryginalnej charakterystyce marketingowej. Wsparcie reklamowe niewątpliwie zwiększa atrakcyjność produktów na rynku. Ważnym atutem tych produktów jest ich oryginalny smakowo wachlarz. Przykładowo, w ofercie Arla Foods są sery solankowe w kostkach w zalewie solankowej (z koszyczkiem do odsączania), w opakowaniach 200 g: Apetina Classic, Apetina z czosnkiem i pietruszką, Apetina Light z bazylią i oregano, Apetina Classic (1 kg) oraz sery solankowe w kostkach w zalewie olejowej w opakowaniach 100 g: Apetina snack z chili, Apetina snack z czosnkiem i zielonymi oliwkami, Apetina snack z suszonymi pomidorami, oraz w 200 g bloczkach: z ziołami prowansalskimi, Classic, Light (200 g w bloczku) oraz Apetina (150 g w plastrach) i Apetina (4 kg).

Nowością na rynku jest Apetina 200 g w plastrze w opakowaniu otwórz-zamknij oraz Danwhite (950 g) również w praktycznym opakowaniu z wieczkiem.

W ofercie Hochland Polska znajdziemy trzy grupy produktów: Piato do smarowania, Piato do sałatek oraz Piato do przekąsek. W grupie Piato do smarowania mamy m.in. z czosnkiem i bazylią, pikantny i naturalny. W kategorii Piato do sałatek zaś naturalny i z ziołami a do przekąsek - z pomidorami i bazylią w kostkach oraz ziołami śródziemnomorskimi w kostkach (kubeczki z platynką). W ofercie Mleczarni Turek znajduje się natomiast ser sałatkowy Islos ziołowy oraz naturalny.

Spośród polskich producentów serów solankowych należy wskazać Grupę Mlekovita, Łowicz (OSM) oraz Jana (ŚSM) oraz Agro-Danmis. Grupa Mlekovita ma w swoim portfolio pięć produktów z tej kategorii: Favita – ser sałatkowo-kanapkowy o zawartości 12%, 16% i 18% tłuszczu (kartoniki 270 g), a także kostkę 200 g i słoiczek 100 g.

W portfolio Jana (ŚSM) znajduje się ser solankowy wędzony, a w ofercie Agro-Danmis są sery solankowe Festina i Festkoz. Spory wkład w polski rynek wnoszą też importerzy, którzy najczęściej specjalizują się w dostarczaniu na rynek oryginalnej fety. Spośród importerów najwięcej oferują: Eurial Polska, Jansen oraz Temar (PPH) (produkty firmy Mevgal, Sirtakis) i Befra (PHI). W ofercie firmy Euroser znajduje sie m.in. Aristides ser sałatkowy wytwarzany przez niemiecką firmę Rucker.

Ciekawy produkt

Ser miękki konecki w solance charakteryzuje się ostrym, słonym smakiem. Produkowany jest metodą tradycyjną. Po okresie dojrzewania, pakowany jest próżniowo w folię, zachowuje trwałość przez długi okres, 2 miesiące. Ze względu na swe specyficzne właściwości jest często wybierany przez konsumentów. Stosowany jako zakąska do piwa i wina oraz dodatek do sałatek i dań mięsnych.

Producent: Końskie (OSM).


Strona 5 z 5