Opakowania: Wyzwania techniczne i marketingowe opakowań

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 1/2014 (17)

Podsumowanie

Nie da się ukryć, że opakowanie odgrywa kluczową rolę w sprzedaży większości produktów. Nawet marchewka musi być w coś opakowana. Opakowanie jest niezwykle istotnym elementem na każdym etapie produkcji, logistyki lub sprzedaży. Staje się swego rodzaju gadżetem, który jest produktem designerskim samym w sobie. Opakowanie niesie informację, reklamę, użyteczność, funkcjonalność zastosowania oraz ochronę produktu. Jak wspomnieliśmy opakowanie napotyka wiele wyzwań i to prawie na każdym etapie swojego życia. W jego powstawanie włączonych jest wiele osób, a rynek opakowań jest atrakcyjnym polem do inwestowania oraz niekończącego się kreatywnego i koncepcyjnego rozwoju. Można go postawić na równi z tworzeniem samych produktów, które w większości przypadków bez opakowania w ogóle by nie ujrzały światła dziennego.

Na rozwój rynku opakowalniczego wpływają przede wszystkim rozwój gospodarczy, pozytywna koniunktura, inwestycje, tworzenie nowych produktów. Warto także brać pod uwagę zmieniającą się demografię (starzenie się społeczeństwa, zmiana struktury gospodarstw). Przykładowo, zmiana struktury rodzin na gospodarstwa jednoosobowe lub gospodarstwa tylko z jednym dzieckiem powoduje, iż poszukiwane są produkty o mniejszych objętościach, ale wyższej jakości, w tym także zdrowotnej. Wzrost liczby kobiet pracujących powoduje wzrost zainteresowania opakowaniami do dań gotowych umożliwiających przechowywanie w dłuższym okresie, wygodnych do transportu (convenience) czy łatwych do otwarcia przez dziecko. Rozwijające się ruchy ekologiczne też wymuszają na producentach opracowywanie produktów przyjaznych środowisku, łatwych do segregacji i utylizacji.

Pełny cykl życia produktu „pod lupą”

W analizie cyklu życia produktu poddano krytycznemu badaniu i ocenie wszystkie kluczowe czynniki i procesy, które są istotne dla oceny wpływu opakowania na środowisko: począwszy od pozyskiwania i przetwarzania surowca wykorzystywanego do produkcji opakowania, przez procesy produkcji i transportu gotowych opakowań, pakowania i dystrybucji produktu, aż po recykling lub utylizację opakowania po okresie jego użytkowania. Jest to unikatowa metoda, przy użyciu której oceniany jest nie tylko pojedynczy aspekt wpływu opakowania na środowisko ale jego całościowy profil środowiskowy.

W badaniu tym aseptyczne opakowanie kartonowe combibloc oraz opakowanie kartonowe combisafe do produktów pasteryzowanych firmy SIG Combibloc osiągnęły najlepszy wynik we wszystkich kategoriach wpływu na środowisko. Najbardziej istotnymi ustaleniami są pozytywne wyniki w kategoriach „Zużycie paliw kopalnych”, „Zużycie źródeł energii pierwotnej” oraz „Emisja CO2/zmiana klimatu”. Badanie to pokazuje również, że pod względem zużycia paliw kopalnych oraz emisji CO2  korzystanie z opakowań kartonowych wywiera znacząco niższy wpływ na środowisko w porównaniu z innymi rozwiązaniami opakowaniowymi będącymi przedmiotem badania – i to przy znacząco niższym zużyciu energii pierwotnej.

Jak ustalono w badaniu, jest to przede wszystkim spowodowane niską wagą opakowań kartonowych, co wynika z oszczędnego wykorzystania surowców oraz bardzo dobrego profilu środowiskowego nieprzetworzonego kartonu. Dzięki wysokiej zawartości materiału drzewnego, który jest zasobem odnawialnym, w cyklu życia opakowań kartonowych zużywanych jest znacznie mniej zasobów kopalnych, niż ma to miejsce w przypadku puszek, słoików, kubków plastikowych oraz saszetek. Masa drzewna jest głównym materiałem, z którego składa się opakowanie kartonowe, jej udział sięga około 70%.


Strona 7 z 7