Opakowania: Wyzwania techniczne i marketingowe opakowań

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 1/2014 (17)

Produkcja też ma wymagania

Zakładamy, że wybrane przez nas opakowania da się wyprodukować na naszych liniach produkcyjnych i zyskaliśmy w tym względzie przychylną rekomendację produkcji. Warto jednak pamiętać, że obecnie również produkcja w stosunku do opakowań ma pewne wymagania. Coraz częściej mówi si o długoterminowej wydajności i efektywności wykorzystania mocy produkcyjnych, maksymalizacji wykorzystania powierzonego materiału oraz minimalizacji strat. Do tego dochodzą coraz częściej podnoszone zagadnienia ochrony środowiska oraz emisji zanieczyszczeń. Oczywiście istotne jest, aby wybrać właściwego partnera biznesowego zarówno w aspekcie urządzeń, jak i surowców opakowalniczych.

Użyteczność i funkcjonalność, czyli wizjonerstwo opakowań

Jeżeli chodzi o opakowania to ważnymi tematami są ich użyteczność i funkcjonalność. Przy wdrażaniu nowych opakowań warto zawsze zastanowić się czy nasz produkt ma się wpisać w nurt produktów typu convenience, czy będzie przeznaczony dla jednej osoby czy raczej będzie produktem rodzinnym. A może znajdzie swoje drugie życie w postaci nowych utensyliów domowych. Ten rozwijający się trend na tzw. drugie życie opakowań został uznany za jeden z najszybciej rozwijających się trendów roku 2014.

Zatem może warto sięgnąć wyobraźnią w przyszłość i zastanowić się jak zaprojektować opakowanie, by nasz produkt nie tylko mógł się jeszcze sprzedać, ale także pozostać jako nasza reklama – z klientem, w innym zastosowaniu.

Może przy projektowaniu opakowań warto pomyśleć o zmieniającej się strukturze demograficznej, rosnącej populacji osób starszych i tak zaprojektować opakowanie, by nasz produkt miał większe szanse na rynku. Przy wdrażaniu nowego produktu zawsze warto rozważyć styl życia naszych potencjalnych klientów, ich percepcję, oraz gdzie i jak dany produkt będzie używany lub konsumowany. W jakich okolicznościach ma szansę odnieść sukces.

Grafika, czyli dialog z klientem

Jeżeli już stwierdzimy, że nasze opakowanie uzyskało techniczne zielone światło w produkcji, logistyce i kanałach dystrybucyjnych warto zastanowić się nad formą graficzną.

Opakowanie to jeden z najważniejszych nośników wszelkich komunikatów marketingowych i przekazywania szybkich informacji dla klienta. To co umieścimy na opakowaniu w dużej mierze zadecyduje, czy klient odnajdzie produkt na półce i uzna go za wart zakupu.

Dotyczy to zarówno koncepcji, wizualizacji, nazw produktów i treści dodatkowych przybliżających klientowi nasze intencje. Ważne jest emocjonalne zaangażowanie klienta poprzez odpowiednią grafikę, język komunikacji, czcionkę czy treści w pewnym sensie edukacyjne. O ile pozwala na to miejsce warto dodać od firmy parę słów, by wskazać zalety naszego produktu i wskazać, dlaczego klient musi go nabyć.

Stargetowanie opakowania to jeden z najważniejszych elementów pracy nad opakowaniem. Inaczej bowiem będzie wyglądał produkt dla dziecka, inaczej dla dorosłego, kobiety czy seniora. Bardzo ważne jest by nasz produkt był spójny z koncepcją marki.

Kolejnym trendem jest stosowanie opakowań o prostym, czystym wyrazie graficznym, swoistym Ecominimalizmie, w którym nie ma miejsca na wyrafinowaną formę. Panuje moda na czysty, szybki przekaz najważniejszych elementów. Można by rzec liczy się prostota, (Eco-) czystość i wizualna transparentność graficznej formy. Bardzo często opakowania nawiązują do natury, ekologicznych korzeni produktu oraz rustykalnej prostoty.

Opakowanie to także bardzo dobry nośnik na umieszczanie wszelkiego typu informacji o akcjach promocyjnych. Można na nich umieszczać informacje o prowadzonej kampanii marketingowej, konkursie czy promocji lojalnościowej czy gratisie. Opakowanie jest również jednym z miejsc, gdzie warto umieścić zaproszenie do odwiedzenia strony internetowej, wspólnej zabawy w social mediach czy QR kodu z dostępem do dodatkowych treści promocyjnych on-line lub urządzeniach mobilnych dostępnych nawet na poziomie sklepu, restauracji czy środków transportu.

Każde nowe opakowanie musi także wpisać się w możliwości produkcyjne danego zakładu zarówno od strony technologicznej jak i finansowej, spełniać wymogi logistyczne, być dobrze przyjęte przez handel oraz zadowalać klienta w domu. Ale po kolei.

Rynek opakowań

Jak szacuje dr A. Maryniak z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu wartość polskiego przemysłu opakowaniowego szacowana jest na ok. 6 mld USD (ok. 4,2 mld €). Dziś rynek opakowań w Polsce stanowi 1,3% światowego rynku opakowań. Na potrzeby naszego lokalnego rynku opakowań pracuje w Polsce ok. 7 tys. przedsiębiorstw. Wśród podmiotów, które tworzą przemysł opakowań do najważniejszych należą te, które zajmują się produkcją i dystrybucją maszyn do produkcji opakowań, maszyn pakujących, surowców i półfabrykatów, środków pomocniczych, pomocniczych środków ładunkowych dźwigających. Jak podaje dr A. Maryniak w Polsce dominuje produkcja opakowań z tworzyw sztucznych (około jednej trzeciej produkcji). Na drugiej pozycji plasują się papier i tektura. Na rynkach światowych tworzywa sztuczne ustępują miejsca w rankingach opakowaniom z papieru i tektury. Naszymi największymi odbiorcami opakowań są: Niemcy, Rosja, Litwa, Czechy, Włochy, Holandia, Austria, Węgry, Ukraina, Szwecja. Z kolei największymi dostawcami są Niemcy, Włochy, Austria, Czechy Wielka Brytania i Francja, Dania, Słowacja.

Strona 6 z 7