Innowacje: 0% -To, co nas podnieca...

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2011

2010: Masz zerówkę, wchodzisz do gry

W ciągu 5 ostatnich lat udział wolumenowy produktów light wzrósł z 4% do 12%. Spośród dziesiątków firm mleczarskich obecnych na rynku zaledwie kilka szybko rozpoznało potrzeby rynkowe i skupiło na nich swoje wysiłki marketingowe i handlowe. Jedną z takich firm była firma Lactalis Polska. W grupie firm, które mają produkty 0% w kilku kategoriach jednocześnie znajdują się: Mlekovita (GK) – 7 kategorii produktowych; Bakoma – 3 kategorie produktowe; Grupa Polmlek – 3 kategorie. W grupie działających z większą ostrożnością w omawianym segmencie warto wymienić Piątnica (OSM), Robico (ZUH), dalej Bieluch (SM), Mleczarnia Turek.

Dynamiczny charakter rynku mlecznych produktów light utrudnia weryfikację siły i wolumenu sprzedażowego w segmencie light. Z szacunków Forum Mleczarskiego wynika, że największy udział w sprzedaży produktów light ma Piątnica (OSM) oraz Lactalis Polska. Bardzo szybko rośnie udział mleczarni Mlekovita (GK) oraz firmy Bakoma.

Przybliżmy zatem co te firmy mają do zaproponowania.

Mocne wejście rynkowe Mlekovita (GK) zawdzięcza kompleksowości oferty, która wprowadziła na rynek produkty marki Menu B:

  • jogurty pitne (naturalny, owoce leśne, truskawka) w butelkach PET 400 g
  • serki homogenizowane 0% (śliwka suszona, jabłko-gruszka, głóg-jeżyna) 135 g
  • twaróg chudy 0% 200 g
  • serek wiejski super lekki 0% 500 g
  • mleko UHT 0% • kefir naturalny 0%
  • jogurty łyżeczkowe w kubku 150 g 0% (różowy grjfrut-pomarańcza, musli z owocami egzotycznymi, naturalny).

Siedem kategorii z produktami 0% świadczy o dużym rozmachu działania, zwraca także uwagę ciekawa kompozycja smakowa: głóg-jeżyna, jabłko-gruszka oraz śliwka suszona.


W grze o rynek produktów light uczestniczy także Bakoma za sprawą jogurtów pitnych, deserów i jogurtów probiotycznych. Twist 0% to popularny jogurt pitny 0% tłuszczu oraz 0% dodatku cukru. Bakoma proponuje Twista 0% osobom aktywnym, żyjącym „w biegu”. Poręczna butelka oferuje mobilność niezależnie gdzie i co robi konsument. Wrażenie robi tabela wartości odżywczych z informacją o 32 kcal w 100 g produktu.

Jogurt Naturalny probiotyczny 0% Bakoma nie zawiera tłuszczu oraz dodatku cukru. Każdej dziewczynie od razu wpada w oko informacja, że 100 g to tylko 56 kcal. Dobrego samopoczucia klientce doda informacja, że jogurt ten zawiera wyselekcjonowane szczepy bakterii probiotycznych Lactobacillus acidophilus NCFM.

Szczególnie ciekawym projektem jest Smukła Linia, realizowany przez Robico (ZUH). W tym ambitnym projekcie mamy do czynienia z dwoma kategoriami produktów 0%: koktajlami maślankowymi oraz serami podpuszczkowymi. Projekt Smukłej Linii jest antidotum na supremację wielkich firm mleczarskich w wielkich kategoriach i pod tym względem bardzo przypomina pionierskie działania mleczarni Ostrołęka (SMI), obecnie część mleczarni Piątnica (OSM). Wartość tego antidotum polega na wylansowaniu sprawdzonych na świecie wersji produktów, po które w Polsce sięgano w sposób bardzo limitowany lub wcale.

Koktajl maślankowy Smukła Linia swoje walory czerpie z faktu, że jest pozbawiony tłuszczu i laktozy (cukru mlecznego), nie zawiera dodatku cukru i jednocześnie jest wzbogacony w wapń, kwas foliowy i błonnik – wspomaga redukcję masy ciała. Produkt dostępny jest w ergonomicznej butelce plastikowej i zawiera tylko 42 kcal w 100 ml.

Kolejne produkty 0% od Robico (ZUH) to sery podpuszczkowe Diuk i Mały Książę. Diuk to ser podpuszczkowy (13% tłuszczu) z dodatkiem jogurtu. Mały Książę zawiera równie ż 13% tłuszczu.

Ambitną propozycję przedstawia obecnie mleczarnia Bieluch, która ze zmiennym szczęściem próbuje ugruntować nową nazwę firmy, pochodzącą od jej najważniejszej i jedynej marki, czyli Bielucha. Warto jednak zwrócić uwagę na nowe produkty 0% tej marki: serki i jogurty. W grupie tej znajdują się: Serek naturalny, z ziołami, z papryką (150 g) w opcji otwórz/zamknij, dalej Serek naturalny lekki w kubeczku (125 g) oraz jogurt naturalny lekki (180 g).

Strona 3 z 8