Innowacje: 0% -To, co nas podnieca...

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2011

2009: Kupcy: to zaczyna być rynek

Od 2009 roku wraz z wyodrębnieniem osobnych półek dla wybranych grup produktowych, biznes zaczął się kręcić. Los uśmiechnął się przede wszystkim do kategorii light. Każdy przecież chce być zgrabny, atrakcyjny, nawet, jeśli natura jemu lub jej nie dała większych predyspozycji. Okazało się też szybko, że moda na szczupłą sylwetkę wpływa na zakupy pań w każdym wieku, a także mężczyzn młodych i starszych. Ta oczywista prawda okazała się objawieniem dla wielu decydentów, oczywiście płci męskiej. Wyzwaniem pozostawała jednak technologia, gdyż tłuszcz jest nie tylko nośnikiem energii, ale także smaku i tekstury produktów. Z tego względu tworzenie produktów light stało się wyzwaniem dla działów badań i rozwoju. Uzyskiwane w ten sposób nowe produkty są już wynikiem nie tylko pracy speców od zaawansowanej technologii, ale również wyzwaniem dla marketingowców.

Promocja produktów mlecznych light często spotyka się z niezrozumieniem ze strony producentów, nieufnych wprowadzaniu zmian do produktów podstawowych. Wynika to z ogromnej wartości odżywczej produktów mlecznych (natura nie bez powodu ustanowiła mleko pierwszym pożywieniem) i obawy przed wstrzymaniem podaży witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Ale podnoszenie pozytywnej roli tłuszczu mlekowego nie może odbywać się bez dostrzegania rewolucji jaka odbywa się w obszarze odżywiania. Produkty mleczne, aby sprostać konkurencji nie mogą pozostawać z boku tych zmian. Posiadanie znaczka light stanie się coraz bardziej istotne, czy ktoś tego chce czy nie. Dlatego warto znać różne badania i mieć do nich pewien dystans.

„Naukowcy z North American Association for the Study of Obesity (NAASO) zalecają spożywanie co najmniej trzech porcji odtłuszczonych produktów mlecznych dziennie. W 2008 roku na Harvardzie przeprowadzono badania, w wyniku których naukowcy doszli do wniosku, że istnieje silna zależność między wartością wapnia i wit. D występujących w spożywanych produktach mlecznych o obniżonej zawartości tłuszczu, a zredukowaniem wysokiego poziomu ciśnienia. Do podobnych wniosków doszli w ostatnim czasie hiszpańscy badacze na University of Navarra w Toledo, w których wykazali, iż konsumpcja niskotłuszczowych produktów mlecznych sprzyja obniżeniu ciśnienia krwi u osób z ryzykiem wystąpienia chorób serca. W badaniach opublikowanych w American Journal of Clinical Nutrition na podstawie danych z badań na University of Minnessota zdrowy styl życia, połączony z konsumpcją mlecznych produktów niskotłuszczowych, obniża ryzyko chorób serca związanych z zaburzeniami pracy nerek.”

Źródło: Trend light uwodzi Europę, Joanna Górska, Forum Mleczarskie Biznes 3/2009



Strona 2 z 8