Naturalność a funkcjonalność: Czarne konie nabiału: naturalne i funkcjonalne

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 5/2016 (78)

Ciekawy produkt

Przykładem udanej inicjatywy jest działanie mleczarni Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), która na opakowaniach nowych, wprowadzonych w tym roku jogurtów Polkrem w najbardziej widocznym miejscu, czyli na wieczku – a dodatkowo także na pudełku – umieściła wyraźną informację o tym, że produkt nie zawiera mleka w proszku, syropu glukozowo-fruktozowego, substancji konserwujących i barwników.

Producent: Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM).

W Europie pojęcie żywności funkcjonalnej nadal nie jest ściśle zdefiniowane, ani na poziomie poszczególnych krajów, ani unijnym. Od 20 lat realizowany jest jednak europejski program badawczy FUFOSE (Functional Food Science in Europe – Nauka o Żywności Funkcjonalnej w Europie). Zgodnie z definicją z raportu FUFOSE przyjętą w 1999 r., żywność może być uznana za funkcjonalną, jeżeli naukowo udowodniono jej korzystny wpływ na jedną lub więcej funkcji organizmu ponad te, które wynikają z walorów odżywczych. Aby więc można było zaliczyć żywność do funkcjonalnej, jej spożywanie musi przekładać się w wymierny sposób na funkcjonowanie organizmu – takie produkty muszą np. zapobiegać chorobom, chronić przed infekcjami, obniżać poziom złego cholesterolu czy poprawiać stan zdrowia, a co istotne – muszą to potwierdzić badania kliniczne. W produkcji stosuje się m.in. wzbogacanie wapniem bądź kwasami nienasyconymi, usuwanie elementów, które mogą wywoływać alergię, a także zabiegi zapobiegające utracie ważnych składników, np. impregnację próżniową czy mikroenkapsulację.

Do produktów powszechnie uznanych za funkcjonalne należą nie tylko te, do których coś dodano, jak i takie, z których coś usunięto; np. potencjalne toksyny czy alergeny, jak np. – w przypadku alergii na białka mleka – laktozę. Tę ostatnią grupę produktów silnie rozwijają obecnie w Polsce m.in.: firma Grupa Mlekovita – w jej portfolio są już m.in. bezlaktozowe serek wiejski, twaróg półtłusty, mleko Wydojone oraz sery Sokół, Havarti i Gouda – a także Mlekpol (SM) i Łowicz (OSM), która spośród najnowszych produktów proponuje np. bezlaktozowy serek homogenizowany, serek wiejski, twaróg półtłusty, masło, śmietanke, mleko, jogurt grecki i naturalny oraz ser tylżycki i gouda.

Ciekawy produkt

Ekologiczne jogurty Svalya produkowane są wyłącznie z naturalnych, ekologicznych składników: mleka, owoców, cukru, białek mleka. Zawierają żywe bifidobakterie. Dostępne są w ośmiu smakach: od soczystych jagód ogrodowych do pachnących letnią świeżością owoców. Pakowane są do wygodnych pojemników 200 g o nowoczesnym wyglądzie.

Producent: Pieno žvaigždės, Wilno, Litwa.

Importer: Nickal.

Klucz do sukcesu tkwi w segmentacji

Na taki, a nie inny kształt rynku wpływają czynniki częściowo niezależne od polskich producentów i dostawców – np. fakt, że w Europie Zachodniej świadomość i wiedza żywieniowa są większe, podobnie jak siła nabywcza społeczeństwa oraz możliwości finansowe i technologie firm produkujących tego typu żywność, które dzięki temu są w stanie łatwiej dostarczyć na rynek produkt o udowodnionym działaniu prozdrowotnym. Inna sprawa, że po stronie czynników hamujących szybszy wzrost wartości kategorii i jej rozwój należy także wymienić swego rodzaju wrodzoną podejrzliwość i sceptycyzm polskiego konsumenta.

Coraz częściej zaobserwować można serie produktów przeznaczonych dla ściśle wyselekcjonowanej grupy odbiorców, co wynika z faktu, że konsument oczekuje coraz więcej – również wartości dodanej w pożywieniu, które jest elementem jego codziennego jadłospisu. Przykładowo osoby dbające o zdrowie pytają w sklepach o produkty z beta-glukanami, które łączą w sobie dwie zalety – stanowią jeden ze składników błonnika pokarmowego, a jednocześnie wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu. Z kolei sportowcy poszukują w kupowanych produktach przede wszystkim określonych minerałów i wysokiej zawartości białka. W odpowiedzi na ich potrzeby zareagowała m.in. Grupa Mlekovita, która wśród najnowszych produktów proponuje mleczne napoje proteinowe Super Body Active o smakach bananowym, truskawkowym i czekoladowym.

Strona 2 z 5