Sery długodojrzewające: Polska duma – sery z klasą

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2016 (78)

Księżan Old jest idealny na ekskluzywną deskę serów, wykwintne koreczki albo jako samodzielna przekąska. Doskonale komponuje się z dodatkami słodkimi, jak miód czy owoce – tak świeże (np. winogronami, dojrzałymi soczystymi mango lub figami, gruszkami), jak i suszone (np. morelami, śliwkami, żurawinami). Księżan Old harmonizuje także z lekko kwaśnymi konfiturami, orzechami, oliwkami, suszonymi pomidorami. W portfolio marki Mlekovita znajduje się także wart zwrócenia uwagi ser Sokół oraz ser Mazdamer.

Bardzo ciekawy ser w swojej ofercie ma także mleczarnia Hajnówka (OSM). Ser pod nazwą Carski jest laureatem Podlaskiej Marki Roku 2012. Niezwykle istotnym elementem produkcji tego sera jest sposób jego pielęgnacji w procesie dojrzewania. Powierzchnię skórki pokrywa się polioctanem winylu, który nanosi się na ser kilkakrotnie, do utworzenia 3-4 jego warstw. Powłoka ta chroni skórkę przed pleśnieniem i nadmiernym wysychaniem. Pod tak zabezpieczoną powierzchnią sera wszystkie procesy chemiczno-mikrobiologiczne zachodzące w jego miąższu przebiegają w sposób harmonijny i w efekcie uzyskiwany jest bardzo pożądany, subtelny, pełny i charakterystyczny smak sera typu holenderskiego długodojrzewającego. Ser Carski powinien dojrzewać minimum trzy miesiące, aby w pełni osiągnął zamierzone cechy organoleptyczno-fizyczne. Każda sztuka sera przed dystrybucją owijana jest w folię HDPE, ściśle przylegającą do jego powierzchni i chroniącą dodatkowo przed uszkodzeniami mechanicznymi w czasie transportu. Ser jest wręcz idealny jako przekąska do wina lub piwa.

Ciekawy ser proponuje mleczarnia Włoszczowa (OSM). Serca konsumentów zdobywa produkt o nazwie Czarna Perła. Jest to ser długodojrzewający, klasy premium. Czas dojrzewania to min. 6 miesięcy. Wyrazisty smak dojrzałego sera, doskonały do sałatek, dań obiadowych oraz przekąsek. Doskonały dodatek do czerwonego wina. W portfolio firmy Włoszczowa (OSM) na uwagę zasługuje także ser typu szwajcarskiego Włoszczowski. Ser ten ceniony jest za aromatyczny, orzechowy smak, elastyczny miąższ oraz duże regularne oczka wielkości wiśni. Doskonały do sałatek, przekąsek oraz kanapek.

Firmą, która w swoim portfolio oferuje sery premium jest też Hochland Polska. W jej portfolio mamy: Kaaslander Premium, Emmentaler Classic oraz Maasdamer Caracter. Hochland Kaaslander Premium to ser o nucie aromatycznie owocowym. W serze ukryta jest lekka nuta owoców wiśni zatopiona w kremowej konsystencji. Ser doskonale komponuje się z zimnymi przekąskami i daniami na ciepło. Z kolei Hochland Emmentaler Classic cechuje słodko orzechowy smak i delikatna konsystencja. Hochland Maasdamer Caracter to ser delikatnie pikantny, podkreślający smak każdej serowej kanapki lub przekąski.

Jacek Wyrzykiewicz

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Sery twarde to największa kategoria na rynku sera, zdaniem ekspertów jej wartość roczna przekracza 2 mld zł. W procesie wyboru sera twardego najważniejsze są zdecydowanie typ sera i jego smak. Badania rynkowe wyraźnie pokazują, że konsumenci kierują się także marką sera, ale to już w następnej kolejności. Dla wielu natomiast synonimem wysokiej jakości sera twardego są duże dziury.

Rynek FMCG w Polsce zmienia się dynamiczne, a najbardziej znacząca jest zmiana oczekiwań konsumenckich. W naszym modelu biznesowym najważniejszy jest konsument. W przypadku serów żółtych produkty paczkowane cieszą się większą popularnością. Wynika to głównie z wygody konsumentów. Współczesnym wyzwaniem są wyroby mleczarskie idealnie dopasowane do poszczególnych grup odbiorców tak, aby odnieść największy sukces rynkowy. Dobór takich produktów jest niezwykle ważny bo daje firmom gwarancję sukcesu. Optymalna może okazać się multi-dyscyplinarna współpraca, gdzie różne działy dostawcy i detalisty współpracują ze sobą nad wymyślaniem coraz to nowych koncepcji produtów i dopasowywaniem ich do określonych grup odbiorców.

W produkcie ważne są receptura i opakowanie, bowiem te dwie rzeczy budują preferencje konsumenckie. Zdrowy styl życia jest dla konsumentów coraz ważniejszy! Na fali tego trendu coraz więcej osób sięga po naturalne produkty. Organizacja Business in the Community (BITC), jedna z najbardziej opiniotwórczych instytucji w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu na świecie, przedstawiła najważniejsze oczekiwania konsumentów wobec produktów żywnościowych i zidentyfikowała wynikające z nich wyzwania dla sektora (w raporcie „The Opportunities and Challenges of Running a Responsible UK Food and Drink Business”). Także polscy konsumenci coraz większą wagę przykładają do zdrowia i bezpieczeństwa produktów, a także środowiskowych i etycznych uwarunkowań procesu produkcji. Kluczem do rozwoju kategorii jest wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie opakowań, smaku, składników. To miejsca na prawdziwe innowacje, która powiększą grupę konsumentów oraz wprowadzą nowe okazje do konsumpcji. Najcenniejsze są innowacje kreujące nowe okazje i zwyczaje konsumenckie.


Strona 4 z 6