Opakowania: Opakowania do mleka

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 2/2016 (24)

Recykling opakowań kartonowych

Niewątpliwą zaletą opakowań kartonowych jest to, że mogą być one poddawane recyklingowi. Dzięki procesowi recyklingu w znacznym stopniu redukujemy ilość śmieci, chronimy środowisko oraz przyczyniamy się do ochrony naturalnych zasobów leśnych.

Proces recyklingu kartonu polega na oddzieleniu od opakowania kartonowego plastikowego zamknięcia, a następnie oddzieleniuod opakowania części papierowej i przerobieniu jej na pulpę, która ponownie jest wykorzystywana do produkcji innych wyrobów (tj. chusteczki do nosa, papier do drukarek czy materiał na kartony). Zużyte kartony są także przerabiane na płyty TErO, które znajdują zastosowanie w przemyśle meblarskim i budowlanym.

Rozwój rynku opakowań kartonowych

Rynek opakowań jest bardzo rozproszony, ponieważ na rynku opakowań działa wiele firm, które oferują wiele rozwiązań marketingowo-opakowaniowych, zarówno krajowych jak i korporacji międzynarodowych.

Głównymi czynnikami sprzyjającymi rozwojowi rynku opakowań kartonowych jest wzrastające zapotrzebowanie na wygodne w użytkowaniu, transporcie i utylizacji opakowania na żywność i napoje. Rozwojowi rynku sprzyjają też intensywne działania w kierunku tworzenia nowych i innowacyjnych produktów, które swoją atrakcyjnością napędzają rynek sprzedażowy. Wielu analityków wskazuje, że siłą napędową rozwoju segmentu opakowań kartonowych może być wzmożony rozwój potrzeby zastosowania opakowań aseptycznych. Pakowanie aseptyczne polega na oddzielnym sterylizowaniu produktu i opakowania, następnie ich połączeniu w sterylnym środowisku. Już dzisiaj widać wyraźnie, że wielu producentów z innych segmentów rynku żywności przetworzonej zmienia system pakowania (np. zupy dawniej pakowane w puszki dzisiaj coraz częściej pakowane są w kartonowe opakowania aseptyczne). Dla rynku kartonów najbliższą konkurencją są opakowania plastikowe.

W oparciu o prowadzone analizy rynku szacuje się, że całkowity rynek opakowań kartonowych w 2014 roku wynosił około 3 mln ton i był wart blisko 11,4 mld USD. Analizy wskazują, że do roku 2020 rynek może się znacznie rozwinąć i wynieść ilościowo 3,6 mln ton o wartości 13,8 mld USD (liczone w cenach za rok 2014). Najwięcej opakowań kartonowych do żywności płynnej jest produkowanych w USA. Również w Europie Zachodniej dzięki dość dużemu zapotrzebowaniu na napoje płynne i wysokim dochodom rynek ten jest bardzo dobrze rozwinięty. Blisko 17% całego rynku ilościowego jest wykorzystywane w Azji. W najbliższych latach należy się spodziewać rozwoju rynku kartonów na rynkach azjatyckich, Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej oraz Południowej i Centralnej Ameryki.

Jak wskazują badania wykonane przez Evergreen Packaging w 2015 roku 83% konsumentów uważa, że kartony w 83% dobrze zabezpieczają składniki odżywcze napojów, 78% jako zaletę wskazuje możliwość recyklingu, a 71% wykonanie ich z materiałów odnawialnych. Co ciekawe w stosunku do opakowań plastikowych 86% konsumentów uważa przechowywane w kartonach płyny za zdrowsze, 83% uważa, że smakują lepiej, a 82%, że są świeższe. Konsumenci są także skłonni zapłacić więcej za produkty opakowane w bardziej przyjazne opakowania kartonowe, które są postrzegane, jako bardziej zdrowe i ekologiczne. Jest to niejako wyrazem przeświadczenia konsumentów, że zdrowie zależy w dużym stopniu od zdrowego stylu życia. Jednym z elementów branych wówczas pod uwagę jest typ opakowań oraz sposób, w jaki opakowania bezpośrednio stykają się z żywnością i jaki mają wpływ na jej jakość odżywczą i sensoryczną. Jednocześnie transport produktów zapakowanych w kartony jest efektywny. Ze względu na regularny kształt kartonów, ta sama ilość towaru może zostać przewieziona mniejszą ilością ciężarówek, co wiąże się z dużymi oszczędnościami paliwa i zmniejszona emisją  gazów cieplarnianych (źródło: m.in. 2015 EcoFocus Survey).


Strona 3 z 5