Opakowania: Opakowania do mleka

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 2/2016 (24)

Małgorzata Kołton

Dyrektor Generalny Tetra Pak Polska

Mleko i jego przetwory są wyjątkowo wrażliwe na działanie światła – wpływa ono negatywnie na zawartość witamin z grupy B oraz na walory smakowe. Opakowania kartonowe mają silną pozycję na rynku mleczarskim, bowiem chronią żywność przed światłem, co jest ważne szczególnie latem, kiedy produkty podlegają intensywnemu działaniu promieni słonecznych, a także przed drobnoustrojami i zanieczyszczeniami. Kartony są lekkie i wytrzymałe, przez co doskonale sprawdzają się w trakcie transportu oraz przechowywania.

Jednym z istotniejszych trendów w sektorze opakowaniowym jest zapotrzebowanie konsumentów na wygodne rozwiązania. Z badań 2015 Roper Reports Worldwide wynika, że 43% Polaków je, a 34% pije poza domem (tzw. konsumpcja „on-the-go”) przynajmniej raz w tygodniu. Szybkie tempo życia konsumentów wymusza opracowanie wygodnych i prostych rozwiązań. W tym celu Tetra Pak wprowadza na rynek serię innowacyjnych opakowań z szeregiem funkcjonalnych zakrętek oraz opakowania jednoporcjowe do spożywania „poza domem” np. karton Tetra Top Mini do produktów tzw. świeżych, wymagających przechowywania w warunkach chłodniczych lub Tetra Prisma Aseptic z zakrętką DreamCap. Oba opakowania doskonale nadają się do spożywania napojów poza domem z uwagi na łatwość picia prosto z kartonu.

Troska o środowisko jest kolejnym ważnym trendem w sektorze opakowań do żywności. Tetra Pak, lider w zrównoważonej produkcji kartonów, prowadzi działania zmierzające do zwiększenia udziału materiałów odnawialnych w produkowanych przez siebie opakowaniach. W 2013 r. jako pierwsi w segmencie opakowań do żywności wprowadziliśmy zakrętki z polietylenu wysokiej gęstości wyprodukowanego z trzciny cukrowej. Kolejnym przełomem dla Tetra Pak było wprowadzenie na rynek w 2014 r. opakowania odnawialnego Tetra Rex, czyli wyprodukowanego w całości z surowców odnawialnych pochodzenia roślinnego – trzciny cukrowej i papieru. Jest to jedna z największych innowacji w segmencie opakowań kartonowych. Poza polietylenem uzyskanym w wyniku przetworzenia trzciny cukrowej, papier użyty do produkcji tego kartonu pochodzi z kontrolowanych upraw certyfikowanych przez Forest Stewardship Council (FSC). W Polsce bio-polietylen został po raz pierwszy użyty w zakrętkach na opakowaniu mleka „Hula Krasula” Grupy Lacpol.

Kluczowe trendy i innowacje

W ostatnich latach zauważa się kilka kluczowych trendów zachodzących na rynku opakowań, które mają wpływ na wszystkie typy opakowań oraz sposoby pakowania żywności. Spośród najczęściej wymienianych trendów w opakowalnictwie warto wymienić tworzenie opakowań w oparciu o pewną ekologiczną kompaktowość, lekkość konstrukcji, czystość i prostotę designu oraz podkręcanie stylu. Opakowania stają się odzwierciedleniem osobowości, statusu życia oraz aspiracji życiowych.

Idea zrównoważonego rozwoju jest jednym z kluczowych trendów w sektorze opakowaniowym żywności. Zarówno producenci jak i odbiorcy opakowań coraz większą uwagę zwracają na jakość oferowanych i kupowanych opakowań i w jaki sposób wpisują się one w ogólnoświatowy trend ochrony środowiska oraz zmniejszenia ingerencji w środowisko naturalne. Kierunki działania w tym zakresie są różnorakie. Począwszy od zminimalizowania odpadu, mniejszej gramatury lub poprzez zastosowanie oszczędniejszej i bardziej ekologicznej produkcji. Ważnym aspektem jest też oszczędność wody i energii przy produkcji opakowań oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i odpadów.


• Prezentacja opakowania na półce

Kolejnym trendem w rozwoju opakowalnictwa jest taka konstrukcja i wygląd opakowania, aby w jak najlepszy sposób prezentowało sie ono na półce. Opakowanie jest nie tylko czymś, w co się pakuje i zabezpiecza produkt spożywczy, ale jest także swoistym narzędziem marketingowym. Dlatego też czynione są wszelkiego rodzaju innowacyjne rozwiązania mające na celu zwrócenie uwagi na właśnie nasz produkt.


• One-shot photo social client

Obecnie wizerunek człowieka i otaczających go gadżetów stają się coraz bardziej istotne. Opakowanie, podobnie jak ubranie, torebka czy telefoniczny gadżet opisuje człowieka, jego aspiracje życiowe i przynależność do określonej grupy. W każdej chwili nasze zdjęcie może znaleźć się w social media, więc o wizerunek warto dbać nawet idąc po karton mleka do pobliskiego sklepu za rogiem. Dla widzów każdy szczegół jest ważny zarówno to, co trzymasz w ręku, co stawiasz na stole w kuchni czy tarasie czy niesiesz w siatce. Opakowania są też sygnałem dla ogółu o twoim stylu życia, zasobności portfela, wyznawanych wartościach. Opisują, kim jesteś i czy jesteś on-line z aktualnymi trendami…

Strona 4 z 5