Opakowania: Opakowania do mleka

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 2/2016 (24)

Ciekawą koncepcją jest projektowanie opakowań dla nowych mieszkańców miast. Są to osoby aktywne, mieszkające w pojedynczych lub co najwyżej 2-osobowych gospodarstwach domowych. Coraz częściej osoby te robią szybkie zakupy co 2-3 dni, podczas powrotu do domu autobusem czy metrem. Obecnie nie ma potrzeby robienia dużych zapasów, bo żywność jest dostępna na każdym rogu. Nie warto zamrażać pieniędzy na zbędne produkty, które dodatkowo nie mieszczą się w małych szafkach. Ograniczone budżety skłaniają do bardziej przemyślanych zachowań konsumenckich w celu uniknięcia strat w lodówce. Dlatego też opakowania powinny być dostosowane do potrzeb nowych mieszkańców miast, zarówno, tych młodych jak i starszych. Warto pamiętać o rosnącej grupie seniorów w 1-osobowych gospodarstwach domowych, którzy coraz częściej chcą być aktywni. Dlatego też nowe opakowania powinny być lekkie, wygodne do włożenia do siatki lub plecaka, łatwe w utylizacji i dopasowane wielkością do potrzeb konsumentów jak i miejsca zamieszkania (małe mieszkania, szafki).


To czego dzisiaj oczekują konsumenci zamyka się w jednym z zdaniu: „Ułatw mi życie, a kupię twój produkt”. Dlatego też kluczową wytyczną dla producentów jest właśnie takie przygotowanie opakowania, by życie stało się łatwiejsze. Warte rozpatrzenia są konteksty sytuacyjne, w które nasze produkty są zabierane i spożywane. Dlatego też warto przy projektowaniu prześledzić czy produkt jest spożywany w domu czy w szkole, czy otwierany na ulicy i pity między załatwieniem jednej i drugiej sprawy.

Wartą rozpatrzenia jest wielkość opakowania, dopasowanie do ręki czy sposób otwierania. Dlatego też ważne są: już kształt opakowania (dopasowany do ręki), wielkość opakowania (dopasowana do możliwości spożycia i transportu), ale i łatwe intuicyjne sposoby otwierania. Szczególnie dwie grupy domagają się uproszczenia opakowań – dzieci i osoby starsze. Te grupy docelowe chcą same otwierać opakowania, a nie ciągle prosić innych o pomoc! W przypadku osób starszych ważne są też wielkość czcionki oraz niezbyt skomplikowany język, co czyni opakowanie bardziej czytelnym i zrozumiałym dla osób starszych z problemami wzrokowymi.


Trend sprytnych opakowań (tzw. smart packaging) wpisuje się w zjawisko umieszczania różnego typu dodatkowych elementów na opakowaniu, które w jakimś sensie identyfikują konsumentów z jakimiś pomysłami marketingowymi (kody do sczytania) lub pomagają konsumentowi w prostej identyfikacji walorów produktu. Przykładem tego typu gadżetów są np. chipy z informacją o stanie jakości produktu po jego otworzeniu, naklejki z informacją o stopniu rozmrożenia produktu czy przydatności do spożycia.

Strona 5 z 5