Produkty śniadaniowe: Zdrowe śniadanie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2016 (75)

Coś dla dzieci...

Produkty śniadaniowe nie omijają też segmentu dla dzieci. Przykładem takich produktów są organiczne napoje do picia dla dzieci, wyprodukowane z organicznych surowców przez firmę Happy Child – Super Nutrition Shake. Produkty takie zawierają także 8 g białka oraz mają wysoką zawartość wapnia i błonnika, dostosowaną do możliwości układu pokarmowego dziecka. Są to produkty na bazie koncentratów białkowych, bogate w witaminy i składniki mineralne.

Śniadanie w miseczko-kubeczkach

Jedną z popularnych, tradycyjnych form pakowania śniadań mleczarskich jest kubeczek z platynką. Tego typu produktów jest bardzo wiele. Przykładem jest gotowe śniadanie w kubeczku pod marką Quaker Real Medleys’ Granola & Yogurt Blends. Jest to mieszanina granoli owsianej, owoców, orzechów oraz kremowego niskotłuszczowego jogurtu. W jednym opakowaniu znajdziemy 25 g pełnych ziaren, 10 g białka oraz 4 g błonnika. Produkt ma 300 kcal i wytwarzany jest o trzech smakach: jabłko z cynamonem, maliny z orzechami pecan oraz truskawka z migdałami.

Kolejnym przykładem może być firma Garden Fresh Foods, który wprowadziła produkt pod nazwą Breakfast Cups. Firma wykorzystuje zainteresowanie konsumentów, zarówno produktami śniadaniowymi jak i produktami z wykorzystaniem jogurtów greckich. Oprócz wysokobiałkowego jogurtu greckiego produkt zawiera owoce, płatki owsiane oraz siemię lniane. Występuje m.in. w wersjach: jabłko z cynamonem, jagodowy, mango z migdałami oraz truskawka, wanilia, z nutą cynamonu. Podobne produkty na bazie jogurtu greckiego z płatkami owsianymi i dodatkami zbożowo owocowymi w kubeczkach znajdują sie także w ofercie m.in.: francuskiej firmy Yoplait (marka Plenti), amerykańskiej Chobani (Greek Yoghurt z płatkami owsianymi i dodatkami smakowymi) czy Zen Monkey z Kanady (Zen Monkey Breakfast).

Strefa handlowca – ciekawa koncepcja merchandisingowa

Analizując trendy w zakresie merchandisingu bardzo wyraźnie widać modę na tworzenie stref tematycznych współpracujących ze sobą kategorii produktowych. Na świecie tworzone są handlowe bloki tematyczne umożliwiające grupowanie produktów według ściśle określonych kategorii, np. produkty na obiad, produkty na przekąski lub specjalność szefa kuchni. Również produkty śniadaniowe zyskały uznanie w oczach handlowców, którzy widzą tkwiący w nich duży potencjał sprzedażowy. Dlatego też szukają okazji, by podkręcić sprzedaż oferowanego asortymentu, poprzez wykorzystanie nowych koncepcji merchandisingu.

Zaletą segmentu śniadaniowego jest powtarzany przez dietetyków codziennie slogan, że śniadanie to podstawa dnia. Dlatego też obecnie testowany jest koncept merchandisingowy polegający na grupowaniu produktów śniadaniowych w jednym bloku tematycznym (źródło: Innovation Center for US Dairy). I tak, na specjalnie oznaczonych regałach tzw. Breakfast Zone oprócz jajek, świeżych soków lub owoców można wybrać specjalnie dedykowane śniadaniom produkty mleczarskie tj.: mleczarskie produkty śniadaniowe, mleko, jogurty czy napoje kawowe czy herbaciane z mlekiem.

Ideą tworzenia tego typu stoisk jest z jednej strony zasugerowanie konsumentowi, co powinno znaleźć na jego stole każdego poranka (rola edukacyjna) oraz oczywiście podkręcenie zysku ze sprzedaży (rola prosprzedażowa). Zaaferowany, spieszący się klient dzisiaj ma zatem dwa miejsca, gdzie może poszukiwać produktów śniadaniowych. Może wybrać drogę dłuższą i przebiec wzdłuż stoisk z nabiałem, owocami, wędliną, płatkami śniadaniowymi lub pieczywem albo skorzystać ze specjalnie dedykowanego temu tematowi regału i pobierać produkty śniadaniowe bezpośrednio z wyselekcjonowanej strefy. Według badań DairyFoods. Rozwój tego typu konceptu może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży wytypowanych produktów śniadaniowych.

Polskie produkty śniadaniowe

W Polsce za produkty mleczarskie śniadaniowe uznajemy te na bazie mleka lub jogurtu z dodatkiem zbóż w różnej postaci oraz owoców. Obecnie segment mleczarskich produktów śniadaniowych dopiero się rozwija. Do firm, które zainwestowały w ten segment należą m.in.: Bakoma, Danone, Grupa Mlekovita oraz Zott Polska.

Segment może zyskać na znaczeniu, o ile takie produkty będą odpowiadały smakowo i jakościowo polskim konsumentom. Należy zwrócić uwagę na listę składników, wartość odżywczą i kaloryczną oraz smak i konsystencję. Istotna jest też ilość cukrów prostych występujących w produktach oraz zawartość białka i błonnika. Ważna też jest komunikacja marketingowa podkreślająca, że dany produkt jest szczególnie skierowany do tego typu segmentu i dlaczego.

Koncepcja Mlekovity opiera się na zaproponowaniu tradycyjnego, uniwersalnego dla wszystkich, pożywnego śniadania. Jej portfolio zawiera m.in. jogurt z owsianką w pięciu wariantach smakowych: truskawkowym, jabłkowym, bananowym, klasycznym i deserowym z cukrem trzcinowym brązowym.  Owsianki z Mlekovity to połączenie delikatnego jogurtu z kawałkami owoców z płatkami owsianymi i ziarnami owsa. Są mało kaloryczne i stanowią źródło składników odżywczych, m.in.: pełnowartościowego białka, wapnia oraz błonnika. Zawarte w płatkach owsianych i ziarnach owsa węglowodany dostarczają organizmowi niezbędnej energii. Owsianki produkowane są bez konserwantów, sztucznych aromatów i barwników. Produkty oferowane są w 180 g opakowaniach.

Kolejnym producentem, który wyselekcjonował swoje wyroby do menu śniadaniowego jest Zott Polska; w swojej ofercie posiada m.in. jogurt Jogobella 8 zbóż w wersji 150 g i 300 g oraz Jogobella Musli w wersji 150 g i 300 g. Szczególnie atrakcyjnym produktem jest Jogobella Breakfast – dwukomorowy jogurt owocowy z trzema rodzajami chrupiących dodatków. Tego typu połączenie to bardzo ciekawa oferta na polskim rynku. Każda z odmian występuje w dwóch wariantach smakowych i zawiera m.in. płatki owsiane oraz składniki decydujące o charakterze dodatku znajdującego się w małej komorze. Dla Tropical Musli są to suszony ananas i papaja, odmiana Choco Crunchy to połącznie kawałków czekolady i mini-ciasteczek maślanych, a Nuts Musli zawiera migdały, orzeszki pekan, orzechy nerkowca, prażone orzechy laskowe, pestki dyni oraz ziarna słonecznika.

W ofercie Bakomy pod marką 7 zbóż znajdziemy obecnie produkty dedykowane zarówno kobietom jak i mężczyznom. W wersji podstawowej znajdziemy jogurty smakowe skierowane do kobiet (w 300 g pojemniczkach) wersji 7 zbóż z mieszanką pełnych ziaren (truskawka, śliwka, malina) oraz w mniejszych pojemniczkach 150 g (śliwka, orzech, figa, brzoskwinia, jabłko i gruszka). 7 zbóż witalnych to pszenica, jęczmień, żyto, owies, ryż, gryka i proso. Podkategorią dla produktu jest wersja z musli pod nazwą „7 zbóż musli” w 200 g pojemniczkach (daktyl, banan oraz truskawka).

Bakoma pomyślała też o mężczyznach i dla nich specjalnie opracowała męsko  wystylizowaną linię śniadaniową 7 zbóż men w 300 g pojemniczkach (brzoskwinia i gruszka, jabłko i pomarańcza, ananas i mandarynka, jagoda i porzeczka, figi, rodzynki i winogrona oraz żurawina z czerwonym grejpfrutem – z dodatkiem ziaren dyni i słonecznika) oraz 150 g pojemniczki w wersjach brzoskwinia i gruszka oraz ananas i mandarynka.

W odróżnieniu od Bakomy francuski koncern postawił głównie na panie. W ofercie firmy Danone znajdziemy m.in. Activię owocową z musli, która jest połączeniem jogurtu z owocami i musli. Konsumentki mogą wybierać spośród smaków, tj. gruszka. jagoda, malina, morela, suszona śliwka, truskawka, wiśnia. Odmianą tej linii jest także Activia do picia w butelce Pełne ziarna, stanowiąca połączenie jogurtu, owoców oraz dobrze wyczuwalnych, 8 ziaren zbóż. Dostępna w dwóch wariantach smakowych: truskawka, brzoskwinia. Kolejnym produktem jest Activia Owsianka.

Strona 5 z 5