Produkty śniadaniowe: Zdrowe śniadanie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2016 (75)

Mieszanki śniadaniowe w butelkach i w puszkach

Część konsumentów woli wypić swoje śniadanie. Dlatego też wielu producentów oferuje produkty na śniadanie do picia, w postaci gotowych mieszanek zbożowo-owocowo-mlecznych, w butelkach lub w puszkach. Obecnie uważa się, że pierwszą firmą która odkryła potencjał w koncepcie sprzedaży mleczarskich śniadań była The Quaker Oats. W tym segmencie pierwszym produktem było śniadanie w butelce, pod nazwą Quaker Breakfast Shake. Każda buteleczka zawiera 8 g ziaren owsianych, 10 g białka (izolaty białkowe), 6 g błonnika (ziarna, polidekstroza oraz hydrokoloidy) oraz 200 kcal (sukraloza w kombinacji z cukrem). Przykładem tego typu produktów są m.in. Slingshot – jogurt wzbogacony w białko z dodatkiem kawałków chrunchy umieszczonych w pierścieniu na szyjce butelki oraz miksu owoców i dodatków smakowych (jagody, truskawki, morele, wanilia). Konsument chcąc otrzymać gotowe śniadanie w płynie bierze do ręki produkt, wstrząsa nim i wypija. Produkt pakowany jest w plastikowe butelki, zawiera ziarenka chia, płatki owsiane oraz migdały. W sumie w produkcie znajduje się 3 g błonnika oraz 600 mg kwasów omega-3. Produkt jest wytwarzany z odtłuszczonego jogurtu wzbogaconego w białko (18-20 g) oraz słodzony syropem z agawy.

Innym przykładem produktów z tego segmentu są napoje śniadaniowe rodem z Wielkiej Brytanii pod marką Weetabix On The Go Breakfast Drink. Są to napoje na bazie mleka specjalnie opracowane z myślą o szybkim śniadaniu w biegu. W plastikowej butelce znajduje się odtłuszczone mleko z dodatkiem koncentratu białka (8,5-9,5 g). Produkt wzbogacony jest w witaminy, składniki mineralne oraz błonnik (5,8 g). Jest produkowany w wersji czekoladowej, truskawkowej i naturalnej.

Kolejny specjał (tym razem z Austrii) to 1-minute Breakfast Drink – produkowany w popularnych smakowo wersjach waniliowej i czekoladowej. Produkt wzbogacony jest witaminami A, B1, B2, B6, B12, wapniem oraz kwasem foliowym. Na rynku irlandzkim zaś znajdziemy m.in. Nosh Super Brekkie, firmy Smart Beverage. Są to mleczne smoothie o smakach bananowym, miodowym, mango lub truskawkowo-bananowym. Na rynku singapurskim o popularność bije się napój śniadaniowy Cereal Milk Drink marki Vitamax (Tastyfood Industries of Singapore). Jest to produkt w 250 ml puszkach, który zawiera białko, błonnik i niezbędne witaminy i składniki mineralne. Występuje w wersjach bananowej, czekoladowej, truskawkowej i słodkiej kukurydzy. Produkt jest reklamowany pod hasłem: „Zboża i mleko wszystko w jednym napoju”.

Rola śniadania we współczesnej diecie jest niezaprzeczalna i jest to posiłek uważany przez każdego dietetyka za podstawę każdego dnia. Niezjedzenie śniadania skutkuje nieodwracalnymi zmianami w naszym samopoczuciu i zachowaniu. Gdy wstajemy rano nasz organizm nie ma zasobów energii potrzebnych do normalnego funkcjonowania, a co za tym idzie i pracy. Bez śniadania zmuszamy organizm do pracy ponad siły. Skutkiem takiego działania jest systematyczny spadek poziomu glukozy we krwi, co objawia się rozdrażnieniem, zmęczeniem, sennością lub problemami z koncentracją i koordynacją. Na szczęście organizm ma mechanizmy obronne i dopomina się o swoje. Wówczas to przypominamy sobie o posiłku lub szybkiej (często słodkiej) przekąsce. Taki zastrzyk energii pomaga, ale tylko na chwilę. W organizmie pojawia się nagle porcja energii (często w postaci glukozy), która z czasem przy prowadzeniu tak nieregularnego stylu żywienia może spowodować odłożenie się jej postaci rezerwy tłuszczu.

Dlatego też przy konstruowaniu codziennego menu warto pamiętać, że pominięcie śniadania powoduje, że mamy większy apetyt w ciągu dnia, zjadamy więcej, najczęściej w niekontrolowany sposób. Obfite kolejne posiłki mogą przyczynić się do zaburzenia wchłaniania podstawowych składników diety, co w konsekwencji prowadzić może do nadwagi i otyłości. Konsumpcja wieczorna zaś powoduje, że źle śpimy, bo jesteśmy przejedzeni obfitą kolacją. Często też budzimy się niewyspani, podenerwowani, z niechęcią do jedzenia i znowu nie zjadamy śniadania. Tworzy się zamknięte koło.

Dlatego warto pamiętać, że poranny posiłek korzystnie wpływa na apetyt, pozwalając na kontrolę odczucia głodu w ciągu całego dnia. Śniadanie zmniejsza późniejsze przejadania się, poprawia przemianę materii, reguluje produkcję insuliny oraz zapewnia lepsze funkcjonowanie układu trawiennego. Osoby jadające śniadania rzadziej mają problemy z nadwagą. Śniadanie stabilizuje poziom glukozy oraz zmniejsza zapotrzebowanie na tłuszcze w ciągu całego dnia.

Śniadania do kieszeni – torebka z nakrętką

W kategorii produktów śniadaniowych coraz częściej zwraca się uwagę na wygodę opakowania oraz praktyczność transportu danego produktu spożywczego. Zainteresowaniem cieszą się produkty, które z łatwością można wziąć do kieszeni, spożyć w drodze do pracy, a opakowanie wyrzucić.  Zainteresowaniem cieszą się też takie produkty, które można przechowywać w normalnych warunkach bez konieczności zachowania niskiej temperatury. W linię takich produktów wpisują się wszelkiego rodzaju małe torebeczki z nakrętką. Przykładem takich produktów jest m.in. wyrób z portfolio Nestlé: Breakfast Essentials grab’n’go Protein Smoothie, czyli napój proteinowy zawierający 190 kcal, 4 g tłuszczu, 6 g białek oraz 3 g błonnika.

Być może w Polsce nie obserwujemy zmiany w modelu konsumpcji na szerszą skalę, bo kult wspólnych posiłków jest dość mocno podtrzymywany, ale już w wielu krajach blisko 47% posiłków jest spożywanych przez konsumentów samotnie.

Analitycy wskazują, że przy tworzeniu nowych produktów producenci powinni mieć na uwadze konkretne grupy docelowe (dzieci, w tym jedynaków, singli, gospodarstwa dwuosobowe), a produkty powinny być dopasowane do ich możliwości konsumpcyjnych, finansowych, stylu życia (mniejsze opakowania, jednorazowe, dla pojedynczej osoby lub co najwyżej dwóch, wygodne do wzięcia ze sobą). Przy wdrażaniu nowych produktów warto brać pod uwagę, kiedy i gdzie konsumowane są te produkty. Czy jest to w domu czy w pracy, czy między posiłkami, jak szybko produkty są konsumowane po zakupie i na ile wygodne jest opakowanie do zastosowania w danej sytuacji dnia.


Strona 4 z 5