Twarożki do smarowania: Nie ma jak wygoda

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 2/2016 (75)

Klasyka zawsze w cenie, ale...

Oferowane dziś przez rynek twarożki do smarowania dzielą się zasadniczo na dwie grupy: te o kremowej konsystencji oraz puszyste. Niektórzy producenci, zwłaszcza ci, którzy silnie inwestują w kategorię twarożków do smarowania, działają równolegle w obu tych segmentach – należą do nich m.in. Hochland Polska, Mleczarnia Turek, Piątnica (OSM) i Mlekpol (SM) z marką Łaciaty. W segmencie twarożków puszystych obecna jest też np. Grupa Polmlek – marka Capresi, zaś wśród producentów, którzy postawili na wersje kremowe są także firmy Lactalis Polska (z marką Président), Grupa Mlekovita (z marką Mlekovitka), Bieluch (SM) z marką Bieluch. Co najważniejsze, zarówno w grupie serków kremowych, jak i puszystych, widoczny jest duży potencjał kategorii i w obu można mówić o skutecznym zaspokajaniu potrzeb konsumentów.

Obowiązkowym punktem w portfolio producentów, którzy zdecydowali się wziąć udział w walce o konsumenta poszukującego twarożku podanego w wygodnej formie, są wersje naturalne i śmietankowe, jogurtowe, ze szczypiorkiem oraz z ziołami. Wynika to m.in. z faktu, że konsument twarogów i twarożków to często odbiorca przywiązany do tradycji, a i za samą kategorią stoi długa historia, w której naturalność i tradycyjne smaki oraz dodatki zawsze grały pierwsze skrzypce.


Rynek twarożków do smarowania jest na tyle atrakcyjny, że nawet producenci, którzy generalnie stawiają na inny asortyment nabiałowy, coraz częściej robią ukłon w stronę klientów przywiązanych do określonej marki i proponują po jednym czy dwóch produktach z tego segmentu – najczęściej bez dodatków. Amatorzy wersji smakowych nieprzełamanych żadną dodatkową nutą mogą wybierać wśród serków naturalnych (na rynku obecne są m.in. marki Bieluch – Bieluch (SM), Apetina – Arla Foods, Capresi – Grupa Polmlek, Twój Smak i Milandia – Piątnica (OSM), Naturalny Serek Zielona Łyżeczka – Maluta Nowy Dwór Gdański (OSM), Łaciaty – Mlekpol (SM), Emilki – Mlekoma Dairy, śmietankowych (Almette i Kanapkowy – Hochland, Serek do chleba – Włoszczowa (OSM), President – Lactalis Polska, Cremetta – Lactima), a wśród serków jogurtowych np. Almette – Hochland Polska. Jednak szybki wzrost zainteresowania tego typu produktami sprawił, że dziś oferta rynkowa jest o wiele szersza i nierzadko daleko wykracza poza standardowe polskie smaki.

Ciekawe smaki:

Twój Smak twarożek z łososiem -Piątnica (OSM),

Milandia twarożek ze szpinakiem -Piątnica (OSM),

Twarożek amerykański Łaciaty -Mlekpol (SM),

Apetina papaja z curry -Arla Foods.


Marki stojące za sukcesem

Wśród najsilniejszych marek odpowiadających za doskonałe osiągnięcia rynkowe serków twarogowych do smarowania jest bez wątpienia Almette – te puszyste serki doczekały się już kilkunastu wcieleń, a wśród nich wielu ciekawych połączeń, np. ze szczypiorkiem i cebulą, z ogórkiem i ziołami, z czosnkiem bądź czosnkiem niedźwiedzim, z bazylią, z kolorowym pieprzem lub z pomidorami. Interesująca jest także oferta Hochland w segmencie serków o konsystencji śmietankowej, w którym firma obecna jest z marką Hochland Kanapkowy – tu konsumenci mogą wybierać wśród serków ze szczypiorkiem, z szynką, z ogórkiem i koperkiem oraz z czosnkiem i ziołami.

Grupa Mlekovita z kolei przyciąga uwagę nowoczesną formą podania serka Fromage, którego amatorzy spośród wersji z dodatkami mogą wybierać między wariantami z papryką, z chrzanem i z czosnkiem. Inna propozycja Grupy Mlekovita to serki Mlekovitka – ze szczypiorkiem, z ziołami i oczywiście bez dodatków, w wersji naturalnej. To najstarszy produkt w ofercie Grupy Mlekovity powszechnie spotykany w placówkach handlowych, ceniony za dobrą cenę wśród konsumentów.

Warto również wspomnieć o Bryndzy Podkarpackiej marki Zakopiańskie Specjały, która stanowi wyróżnik w bogatej rynkowej ofercie twarożków. To bardzo szczególny produkt, gdyż pierwsze produkty o podobnej charakterystyce pojawiły się na Podhalu w XVI wieku i odnosiły się do produktu białego, wilgotnego, a przy tym pikantnego, kwaskowatego i słonego. Do dziś bryndzę przeznacza się na pieczywo lub jako składnik farszów, klusek, knedli i pierogów. Bryndza jest też rzadkim, a przez to wartościowym na półce produktem. W gąszczu twarożków – bryndza intryguje konsumentów oczekujących czegoś nowego od oferty placówki handlowej.

Produktem do smarowania jest także ser twarogowy topiony Deliser. Partnerzy handlowi mogą wybierać w serach 100 g o smakach tj.: klasyczny, szczypiorek z cebulką, z kolorowym pieprzem, z żurawiną. Szczególnie ten ostatni jest wariantem innowacyjnym, rzadko spotykanym w tym segmencie rynku.

Strona 2 z 4