Produkty wysokoproteinowe: Białko na start!

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2016 (75)

Inną koncepcją są wysokobiałkowe smoothie z owocami. Tego typu produkty to np. linia produktów pod marką Team Sky – wysokoproteinowe napoje mleczarskie w butelkach zmiksowane z owocami taj, pomarańczy i mango, ananasa z kokosem oraz owoców leśnych. Produkty zawierają 180 kcal w 330 ml butelce oraz 26 g białek (serwatkowych). Co ciekawe produkty te rekomendowane są zarówno, jako alternatywne przekąski, ale i dobre na początek dnia jako śniadania. Innym ciekawym produktem z tej serii wdrożonym w ostatnim okresie jest produkt pod marką Upbeat. Jest to kolejna linia wyrobów wysokoproteinowych wyprodukowanych przez Volac International z Wielkiej Brytanii. Produkt o konsystencji smoothie jest miksem białek serwatkowych, owocowego purée oraz skondensowanego soku owocowego. Produkty mają za zadanie zaspokoić głód między posiłkami. Produkt ten zawiera 150 kcal i 20 g białka. Wytwarzany jest w wersjach owoców leśnych, mango i pasion fruit oraz truskawkowy. Słodycz produktu pochodzi z laktozy zawartej w mleku oraz sukralozy.

Kolejną kategorią napojów są wysokoproteinowe kawy. Przykładem tego typu produktów jest Protein Java Ice-Coffee, która zawiera w jednej puszce zaledwie 100 kcal oraz wysokiej zawartości białka. Produkty te zawierają 4 g cukru i 1,5 g tłuszczu. Są kombinacją koncepcji napojów typu ready-to-go o wzbogaconej ilości białka.

Kolejny pomysł to zapakowanie produktów wysokoproteinowych w torebki typu stabilopack z nakrętką. Produkty takie nie wymagają lodówki przez kilka godzin. Przykładem tego typu produktów jest np. Bonza – wysokoproteinowy jogurt i Breakfast Essentials grab’n’go Protein Smoothie produkowany przez Nestlé.

Kolejnym wyrobem w kategorii produktów dostarczających ekstraporcji białek jest Re-Fuel (od Darigold) – mleczny shake (w butelce) zawierający 20 g białek z odtłuszczonego mleka. Jest on pozbawiony laktozy, wzbogacony w wit. A, B1, B2, D oraz 6 składników mineralnych. Celem spożywania tych produktów jest zwiększenie wytrzymałości oraz odbudowa mięśni po ćwiczeniach.

Do walki o „proteinowego konsumenta” przystąpiła też Arla Foods wypuszczając na rynek linię produktów pod nazwą Arla Protino. Napoje produkowane są w dwóch smakach malinowym oraz waniliowa cytryna. Każdy 200 g kubeczek zawiera 20 g białka. Produkty te dedykowane są szczególnie z myślą o osobach starszych, które mają problemy z przełykaniem. Służą głównie dostarczaniu pełnowartościowego białka oraz regeneracji organizmu. Oferowane są o różnych smakach: malinowym, truskawkowym, jagodowym. Kolejnym produktem jest Powerful Yogurt – napój w charakterystycznych czarnych męskich butelkach zawiera 20 g białka.

W kategorii produktów wysokoproteinowych pojawiają się wyroby z segmentu produktów organicznych. Przykładem jest napój typu smoothie, pod nazwą OP Organic Protein. Produkty te wytwarzane są w wersjach czekoladowej, waniliowej oraz truskawkowej. Zawierają 10-15 g białka, w zależności od wersji smakowej. Są słodzone organicznym erytrolem, organicznym cukrem trzcinowym oraz organiczną stewią. Podobnym produktem z linii organicznej jest shake proteinowy z firmy Organic Valley’s. Wyrób jest produkowany w wersji czekoladowej oraz waniliowej. Zawiera 190 kcal i 15 g białek. Jest słodzony stewią; wpisuje się w koncept produktów grab’n’go.

Produkty proteinowe są też wykorzystywane w rozbudowywaniu kategorii produktów dedykowanych na śniadania. Przykładami takich są: Hormel Foods’ Muscle Milk Protein Beverage, Morning Protein Smoothies firmy Sprout Foods, Plus Protein Dairy Beverage od Safeway oraz TruMoo Protein Milk firmy Dean Foods.

Mleko i jego przetwory, tj. jogurty i sery, są postrzegane jako dobre źródła białka, a produkty mleczarskie mają dobrą, prozdrowotną reputację na świecie. Równocześnie coraz więcej konsumentów uważa, że potrzebują do prawidłowego odżywiania relatywnie dużo dobrej jakości białka.

Strona 4 z 5