Jogurty naturalne: Przebudzenie mocy

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2016 (75)

Jogurt naturalny w kulinariach

Jogurt naturalny jest lubiany za świeży, lekko kwaśny, orzeźwiający smak. Może być wymienny, jako napój z kefirem, maślanką czy jogurtami owocowymi. Jogurt naturalny bardzo szybko gasi pragnienie i zaspokaja głód, dzięki temu że zawiera dużo białka. Dzieje się to między innymi, dlatego że pokarmy bogate w białko przyczyniają się do wzrostu poziomu dopaminy w naszym organizmie. Dopamina jest to neuroprzekaźnik zaangażowany w naszym mózgu podczas regulacji naszych zachowań żywieniowych oraz pośredniczy w odczuwaniu przyjemności po spożyciu posiłku białkowego. W rezultacie zmniejsza się łaknienie na wysokokaloryczne, ale ubogie w składniki odżywcze przekąski, co zapobiega przejadaniu się w ciągu dnia i tyciu. Dlatego też spożywanie jogurtów o wysokiej zawartości białka może być dobrą strategią tłumienia łaknienia nie tylko u osób z nadwagą i otyłych.

Ewa Gromadzka

Kierownik Marketingu w Mlekpol (SM)

Konsumenci stawiają na naturę. Najchętniej wybierają jogurty naturalne. Mają do wyboru jogurty o różnej gęstości. W ofercie Mlekpol (SM) są: jogurty pitne Milko, jogurt grecki Mlekpol (SM) wyróżniony przez konsumentów tytułem Najlepszego Produktu 2016 roku, nasza nowość – jogurt naturalny gęsty bez dodatku mleka w proszku oraz regionalne naturalne jogurty augustowskie, w tym wersja 0% tłuszczu. Jogurty naturalne przeżywają prawdziwy boom. Sprzyja im moda na gotowanie, zdrowe naturalne odżywianie i zgrabną sylwetkę. Jogurty naturalne gęste, w tym ten typu greckiego, znakomicie zastępują majonez, śmietanę a nawet tłusty twaróg.

Najchętniej wybierane są przez konsumentów opakowania o gramaturze ok. 400 g. Znakomicie sprawdzają się w kuchni. Są idealną porcją do wykorzystania przy rodzinnym gotowaniu. W 2015 roku produkcja najwyższej klasy jogurtów naturalnych w Mlekpol (SM) szła pełną parą. Odnotowaliśmy wzrosty sprzedaży oraz lojalności konsumenckiej. Oprócz wspomnianego już jogurtu greckiego, popularnością cieszył się nasz regionalny wyrób – jogurt naturalny augustowski.

Przed nami zdrowe, naturalne, białe kulinarne szaleństwo. Produkcja jest przygotowana na większe zapotrzebowanie wśród konsumentów. W pełnej gotowości jest również dział logistyki, który dostarcza świeży produkt just in time, co w przypadku jogurtu ma szczególne znaczenie. Napoje fermentowane, w tym szczególnie jogurty naturalne, najlepiej sprzedają się właśnie w okresie wiosenno-letnim. Stają się nieodzowną przekąską, bazą deseru, dipem do warzyw i wędlin. W okresie jesienno-zimowym konsumenci częściej sięgają po jogurt typu greckiego, który jest bardziej kaloryczny. Z naszych obserwacji wynika, że jogurty naturalne będą cieszyć się powodzeniem wśród konsumentów, bez względu na zmieniające się mody. Zadomowiły się w polskich kuchniach na dobre.

Prognozy na przyszłość

Analizując aktualne trendy żywieniowe i produktowe na świecie wyraźnie widać, że konsumenci pomału odchodzą od spożywania produktów wysokoprzetworzonych, nafaszerowanych chemią i substancjami słodzącymi tj. cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy. Systematycznie rosną: świadomość żywieniowa, dbałość o zdrowie oraz wiedza dotycząca żywności i żywienia. Analizowane są etykiety i skład produktów. Coraz częściej konsument podejmując decyzję o zakupie zadaje sobie pytanie co będę miał z konsumpcji tego produktu? Rośnie też w wielu krajach zasobność portfeli, zatem więcej osób może sobie pozwolić na produkty naturalne, ekologiczne lub otrzymane z mleka krów wypasanych na łąkach (grass feed milk).

Jogurty naturalne należą do produktów o relatywnie niskim stopniu przetworzenia, mają prosty skład surowcowy. Są bogate w substancje biologicznie czynne, zawierają dużo białka i wapnia. Są lekkostrawne i w wersji czystej zawierają znikomą ilość węglowodanów. Mają też dużą użyteczność kulinarną i przekąskową.

Jogurty naturalne wkroczyły też na nową drogę żywności funkcjonalnej użytecznie. Coraz częściej pakowane są też w wygodne do użycia butelki, które bezpiecznie można zabrać do pracy lub na wycieczkę i stworzyć sobie dobrą i szybką przekąską w ciągu dnia. Jedyna uwaga, jaka nasuwa się, to wielkość opakowania. W kontekście rosnącej otyłości dzieci i dorosłych ważnym elementem (także poza domem) mogłyby stać się jogurty naturalne. Istotnym elementem rozwoju kategorii byłoby wdrożenie na szerszą skalę mniejszych opakowań. Butelka ta też może być lepiej przyjęta przez konsumentów ze względu na ergonomikę lodówki. Zbyt duże butelki utrudniają rozmieszczenie ich w lodówce (zbyt niskie półki).

Jogurty naturalne są typowymi produktami wytrawnymi pozbawionymi węglowodanów. Wydaje się sensowne utrzymanie tego trendu. Jednak na Zachodzie podejmowane są także próby połączenia jogurtu naturalnego z sokami z warzyw i/lub sokami owocowo-warzywnymi. Jest to ciekawe rozwiązanie, bowiem w pewnym stopniu może przyczynić się do rozwoju kategorii. Oczywiście, o ile dodanie nowych elementów nie wpłynie negatywnie na listę składników i końcową wartość odżywczą produktów. Wydaje się, że dodatek soków przecierowych z warzyw może w pewnym stopniu złamać neutralne smak jogurtów naturalnych i przyczynić się do lekkiego zwiększenia podaży warzyw w diecie. Przykładami takich produktów są wyroby amerykańskiej marki Bleu Hills (jogurt z burakiem, marchewką i pomidorami) czy australijskiej Yummia (cynamon i słodkie ziemniaki, truskawki i buraki oraz jabłko z marchewką).

Izabela Winsztal

Product Manager w Zott Polska

Rynek jogurtów naturalnych to jeden z najbardziej dynamicznych rynków nabiałowych. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na zdrowy tryb życia. W ten zdrowy tryb życia jogurt naturalny wpisuje się doskonale. Może być szybkim śniadaniem lub łatwą do zabrania z domu przekąską. Dodatkowo coraz więcej konsumentów w kuchni stosuje jogurt naturalny.

W 2015 roku odnotowaliśmy wzrost sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku. Najbardziej popularne gramatury to kubki o pojemności 370-400 g, aczkolwiek niekwestionowanym liderem sprzedaży jest jogurt naturalny Zott Natur 180 g. Handlowcy podążają za trendami konsumenckimi i za wyborami klientów. W związku z tym rynek jogurtu naturalnego będzie się rozwijał także dzięki innowacjom. Taką innowacją są na pewno jogurty o obniżonej zawartości laktozy. Dodatkowo, zauważamy, wzrost rynku dzięki ofertom typu convenience.


Strona 4 z 5