Innowacje w jogurtach: Trendy w jogurtach

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2016 (74)

Trendy w opakowania jogurtów

Podstawowym opakowaniem jogurtów są różnego typu kubeczki (okrągłe lub kwadratowe) z platynkami i ewentualnie z plastikowymi nakładkami ochronnymi oraz butelki. W kategorii kubeczków dominują opakowania nieprzezroczyste białe (Straus, Helios, Fede) lub z nadrukiem na opakowaniu lub opakowania częściowo transparentne (Onken, Müller Fruit Up) by widać było zawartość jogurtowej przekąski (produkt i dodatki).

Na jogurtach tych od czasu do czasu pojawiają sie także toppery z mieszankami płatków, granoli, migdałów, owoców oraz cukierków (Arla Yoggi 2,5%, Yoplait). W kategorii kubeczków silną pozycję zajmują różnego typu duopaki, w których w jednym większym kubeczku znajduje się jogurt, a w drugim dodatek w postaci czekolady, żelu owocowego, ciasteczek, mieszanek zbożowych, orzechów i ziaren. Kształt duopaka może być różny, od owalnego po kwadratowy.

Szeroko rozwijającym się trendem są wszelkie butelki o różnych gramaturach, kształtach i zamknięciach. Mogą to być kartono-butelki ale także butelki plastikowe oraz szklane. Butelki mogą: być pokryte folią typu stretch (Müller, Volvic, Yoplait, Danone), być nieprzezroczyste matowe białe z wysokiej, jakości nadrukiem (Yoggi® Yalla!). Cechą charakterystyczną jest uproszczenie designu, dalej nieprzeładowana grafika z krótkim komunikatem (np. Helios).

Kolejnym trendem są opakowania wyrobów dla dzieci, w stylu torebek typu stabilopack z nakrętkami. Opakowania te umożliwiają przechowywanie produktu przez kilka godzin bez, a także umożliwiają dokładne opróżnienie, bez zabrudzenia rączek dziecka. Pewną odmianą opakowań są tubki (podłużne saszetki) z porcją produktu dla dzieci, z których po oderwaniu jednego naciętego brzegu można łatwo opóźnić opakowanie (produkty Chobani Mixed Berry and Watermelon).

Modyfikacji ulega też opakowanie zbiorcze. Ciągle jeszcze są wielopaki pokryte wspólną platynką (4- lub 6-paki) lub wielopaki pakowane w kartonową owijkę z nadrukiem. Coraz częściej spotykane są całościowo zamknięte opakowania, w postaci zgrzewanego  prostopadłościanu (z papiero-folii np. Müller Bliss, Kids corner), co daje nie tylko pełniejszą ochronę produktu, ale także buduje półkę i dodatkowe pole do komunikacji z klientami.

W krainie jogurtów wdrażane są opakowania typu slim z przewężeniem w środku butelki lub kartonika. Przykładem tego typu opakowań są produkty Activia Slim. Cechą charakterystyczną tego opakowania są wklęsłe boki kartonika umożliwiające łatwiejsze trzymanie kubeczka w ręku, ale przede wszystkim dające konsumentce wrażenie, że produkt ze „smukłą talią” ma właściwości ułatwiające zachowanie smukłej sylwetki. W przypadku niektórych produktów można spotkać powrót do opakowań szklanych projektowanych w stylu retro.

Ciekawy produkt

Na krajowym rynku ciekawą propozycją są jogurty z dodatkami (kubki dwukomorowe tj. Jogobella Breakfast). Pożywne śniadanie zawiera crunchy oraz wybrane owoce, które można mieszać w dowolnej proporcji. Przezroczysta komora pozwala zaś ocenić zawartość jeszcze przed zakupem. Duża etykieta okrywająca obie komory z niebanalnym liternictwem zachęca do spróbowania. Producent proponuje: Jogobella Breakfast Choco Crunchy Blueberry 125 g,  Jogobella Breakfast Choco Crunchy Banana 125 g, Jogobella Breakfast Tropical Musli Strawberry 125 g,  Jogobella Breakfast Tropical Musli Peach 125 g

Producent: Zott Polska.


Trendy w stylistyce opakowań

Oprócz innowacji w konstrukcji opakowań zmieniają się też trendy w stylistyce. Jednym z nich jest stawianie na tzw. autentyczność wizualną. W projektowaniu stosuje się najczęściej naturalne pastelowe kolory, proste ilustracje oraz tzw. luźne pismo odręczne, często powiązane ze stylem vintage. Opakowanie jest proste i nieskomplikowane graficznie.

Kolejnym zauważalnym trendem jest nawiązanie do opakowań limitowanych Premium. Tutaj graficy wyznają zasadę postrzegania luksusu jako subtelnej elegancji w wydaniu minimalistycznym. Grafika opakowań jest delikatna, wręcz rustykalna, niezwykle elegancka. Odmianą tego typu projektowania jest też całkowite odejście od rzeczywistych wizualizacji produktów (owoców, warzyw, dodatków smakowych) na rzecz elementów graficznych (Arla Joggi Yalla!, Powerful Yogurt). Zadaniem tego typu produktów jest minimalistyczna prosta forma, a nie krzyczące nadmiarem informacji opakowanie. Kolejnym trendem jest stawianie na minimalizm, prostotę i czystość opakowań (białe lub czarne tła). Najczęściej używa się 2-3 kolorów, geometryczne wzory, odejście od klasycznie rozumianych symboli marki tj. loga lub nazwy produktów.

Strona 5 z 5