Innowacje w jogurtach: Trendy w jogurtach

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2016 (74)

Serie limitowane

Modne stało się produkowanie krótkich limitowanych (bardzo często linii Premium) serii produktowych, dających konsumentowi sygnał, że mają do czynienia z czymś absolutnie niepowtarzalnym. Przykładem mogą być produkty Chobani Maple, Apple & Cinamone, Müller British Classic Apple Pie, Müller Light coffee shop, Yoplait’s limited edition „fuse fashion and dairy”.

Na krajowym rynku wydarzeniem było wprowadzenie jogurtów w wersji limitowanej przez firmę Zott Polska (Jogobella Limited Edition) o smakach Blueberry Muffin, Cherry Muffin, Apple pie, Mandarin cheese cake. Na rynku jogurtów (zdominowanym od lat przez truskawkę) tak ciekawe i rzadko spotykane smaki mają szansę zwrócić uwagę nowych konsumentów.

Z kolei limitowana edycja Monte Kung Fu Panda z dodatkiem kakaowych i maślanych ciasteczek w kształcie pandy oraz naklejkami (w ośmiu różnych wersjach) z ruchomymi obrazkami, świetnie wpisuje się w nawyk kolekcjonerstwa u dzieci. Firma Zott przygotowałą dla małych kolekcjonerów specjalny album. Ten produkt to również duży krok naprzód na innowacyjnym z natury rynku, który przy dużej ekspozycji półkowej nie zawsze emanował ciekawymi zmianami produktowymi.

Snacking kids – produkty dla dzieci i młodzieży

Dzieci i młodzież znajdują się pod szczególną uwagą producentów jogurtów. Dla nich jest to grupa docelowa, która o ile przyzwyczai się do kategorii produktu będzie go stosowała w przyszłości. Produkty mleczarskie polecane są przez dietetyków, jako część zbilansowanej diety dziecka i mamy bardzo często włączają takie produkty do menu dziecka. Jogurty stały się wdzięcznym tematem do różnego typu innowacji produktowych, zarówno pod kątem konsystencji, smaku, zawartości dodatków funkcjonalnych jak i opakowań.

Dla dzieci wytwarza się specjalne serie produktów odpowiadających im, nie tylko pod względem smaku, wygody i bezpieczeństwo konsumpcji, ale opatrzone typowo dziecięcym wizerunkiem serii. Obecnie można spotkać na opakowaniach świnkę Peppę, Supermana lub postacie ze Star Wars. Produkty dla dzieci pakowane są w klasyczne  kubeczki z platynką, kubeczki z topperami oraz opakowania typu duopack, gdzie wsypać (lub wlać) można dowolne dodatki smakowe, małe butelki z nakrętkami jednorazowym lub do wielokrotnego odkręcania, opakowania typu stabilopack z nakrętką oraz tubki.

Na szczególną uwagę zasługują właśnie małe opakowania typu stabilopak z nakrętką. Zaletą tych produktów jest dostosowanie do rączki dziecka, bezpieczne zamknięcie oraz możliwość przetrwania kilku godzin bez lodówki. Ciekawym produktem z tej serii jest HappyFamily/Happy Squeese – jogurt grecki dla dzieci, w opakowaniach z nakrętką. Jogurt produkowany jest w wersji bezglutenowej, bez GMO oraz sztucznych barwników i konserwantów. Jest źródłem witaminy D oraz białka. W linii tej można też spotkać produkty typowo śniadaniowe z jabłkiem, cynamonem jogurtem i aloesem oraz miks z bananów, czarnych jagód, jogurtu oraz płatków owsianych. Produkt zawiera także 750 mg kwasów omega 3 (ALA) pochodzących z ziaren chia. Podobne produkty w swojej ofercie mają także Chobani jogurt grecki z winogronami i truskawkami, oraz truskawki wanilia i czekolada, Arla yoggi).

Firma Zott Polska dla małego konsumenta przygotowała zaś jogurty z top cuppami (Monte Top Cup z drażami i Serduszko z drażami). To pokazuje, że toppery stają się nowym wabikiem dla młodych konsumentów, a nowe produkty z dodatkami suchymi i mokrymi są zdaniem dostawców tego typu rozwiązań tylko kwestią czasu.

Ciekawym rozwiązaniem żywieniowym dla dzieci nielubiących warzyw są jogurty z warzywami. Przykładem takich produktów są Happy Tot jogurt z granatem, jabłkiem i burakiem (3 g protein, źródło wapnia, witamin C i D oraz grecki jogurt z warzywami (owoce, jogurt, szpinak, brokuł).

W przypadku dzieci (ale także dorosłych), które coraz bardziej narażone są na otyłość, firmy coraz częściej myślą nie tylko o obniżeniu zawartości tłuszczu, ale i zawartości cukru. Przykładem tego typu działań jest Dannon, który wypuścił w USA jogurty typu smoothie w butelkach z postaciami z Ulicy Sezamkowej z 25% redukcją cukru czy Yoggi Yalla! Reduced Sugar Strawberry & Vanilla.  

W powszechnym odbiorze rodziców, jogurty dla dzieci są zbyt słodkie (badania Valio). Odpowiedzi konsumentów podczas badań przeprowadzonych na zlecenie Valio wykazały, że konsumenci oczekują niskiego poziomu cukru, zwłaszcza w produktach dla dzieci. Jussi Mattson, Category Manager w Valio podkreśla w swojej wypowiedzi, że Finowie uważają produkty dla dzieci za zbyt słodkie. Dyskusja nad kalorycznością produktów jest ciągle aktualna nie tylko w Finlandii, ale także na całym świecie – wskazuje menadżer z Valio. Ostatnie badania wskazują, że 80% dzieci w Finlandii spożywa za dużo cukru (badania na próbie 2 993 dzieci).

Dlatego Valio zdecydowała się wypuścić na rynek nową linię jogurtów i puddingów Valio Play, które mają o 30% mniej dodanego cukru, a w niektórych produktach nawet 40% mniej cukru. Obecnie 1/3 produktów przekąskowych Valio ma obniżoną kaloryczność. To część 5-letniego programu obniżania kaloryczności produktów rozpoczętego w 2015 roku. Program potrwa do 2020 roku.

Dlatego producenci idą z duchem czasu: Zott Polska wypuścił jogurty o obniżonej zawartości tłuszczu lub cukru (Jogobella 0% bez cukru oraz bez tłuszczu oraz Monte Balance). Ten ostatni produkt zawiera już o 50% mniej tłuszczu od wersji podstawowej!

Strona 3 z 5