Innowacje w jogurtach: Trendy w jogurtach

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2016 (74)

Na szali zdrowia – dodatki funkcjonalne

Jogurt jest reklamowany, jako doskonale źródło białka. Ten element kampanii reklamowych głęboko wbił się w świadomość konsumentów i wiele osób uważa ten element za kluczowy czynnik decydujący o zakupie. Wysoki poziom białka pomaga w odbudowaniu masy mięśniowej, ale równocześnie sprzyja utrzymaniu wagi i smukłej sylwetki. W kategorii jogurtów dominuje trend do odtłuszczania produktów, by uzyskały one – przy jednoczesnym wysokim poziomie białka – poziom od 80 do 100 kcal. Jedną z najszybciej obecnie rozwijających się kategorii są jogurty greckie. Pionierem w rozwoju jogurtów greckich była firma Fage. Produkty firmy tak przypadły do gustu konsumentom, że koncepcję tę podjęła także firma Chobani oraz Danone i Zott. Przykładami takich produktów są (Fage greek yogurt 2% i 0%, Chobani Simply 100, Zott Natur, Dannon Greek Blends Light&Fit 2xprotein, 80 kcal). Pewną odmianą jogurtów greckich są produkty napowietrzane (whipped jogurt). Są one wyjątkowo delikatne i gładkie w swojej strukturze. Tego typu produkty posiada m.in. Müller (Bliss) oraz Yoplait (Whips!).

Do gry o kieszeń klienta stają już nie tylko jogurty naturalne, greckie, ale także wysoko- białkowe jogurty islandzkie (Skyr – jogurt islandzki z 12-18 g białka w 100 g produktu, 3 g węglowodanów oraz Organic islandic jogurt marki Smari).

Producenci starają się jak mogą, by jak najbardziej uatrakcyjnić swoje produkty. Celem jest wprowadzenie ich do stałego menu, jako elementu zbilansowanej diety. Jednym z procesów jest wzbogacanie produktów o różnego typu dodatki funkcjonalne, korzystnie wpływające na nasz organizm. Do najczęściej spotykanych dodatków należą błonnik, kwasy omega 3, antyoksydanty (witaminy A, E, C), składniki mineralne (wapń, selen) oraz substancje energetyzujące (kawa, guarana).

Do najczęsiej dodawanych dodatków smakowo-funkcjonalnych należą produkty o wysokiej zawartości błonnika pokarmowego – wpisywane do trendu produktów typowo śniadaniowych. Najczęściej są to zboża, zarówno te najczęściej spotykane (pszenica, jęczmień, żyto, owies, gryka lub proso) w wersji prażonej lub w postaci granoli Alpina Greek jogurt Revive 0% tłuszczu) jak i tzw. zboża starożytne tj. amarantus czy chia (Chobani Mighty Oats & Ancient Grains, Stonyfield Organic greek & chia, Müller Corner Breakfast). Dodatek chia ma na celu wzbogacenie jogurtów w kwasy omega 3 (Nemi Chia: jogurty oryginalne, z brzoskwinią, truskawkami i jagodami, Breyer’s Yogurt z DHA Omega-3). Coraz częściej spotkać też można jogurty z dodatkami różnego typu orzechów, migdałów  albo ich mieszanek ze zbożami lub płatkami (Stonyfield).

Ciekawy produkt

Jogurt z owsianką deserowy z cukrem trzcinowym to wartościowy posiłek złożony z płatków, ziaren owsa oraz owoców. To właściwa porcja wapnia, białka i błonnika również dla tych, którzy oczekują produktu bez konserwantów, sztucznych aromatów i barwników. Tak wygląda kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych w praktyce. Jogurt z owsianką jest doskonałą propozycją na śniadanie, jako deser czy przekąska o każdej porze dnia, idealny w domu, pracy, szkole czy na uczelni. Dostępny w porcji optymalnej do jednorazowego spożycia (180 g).

Producent: Grupa Mlekovita.


Działając na zmysły, czyli smak, zapach i konsystencja

Walka o rynek jest zażarta, więc oprócz stosowania typowo prozdrowotnych elementów producenci jogurtów rozwijają tę kategorię w kierunku produktów o unikatowych smakach i doznaniach sensorycznych. Bardzo często są one wpisywane w linie premium (Müller de Luxe). Na rynku międzynarodowym pojawiają się takie kombinacje smakowe jak pomarańczowa czekolada, pepermint czekolada, herbata brzoskwiniowa, margarita, biała czekolada z nutką migdałową, ciemna czekolada. Smaki te występują samodzielnie lub w kombinacji różnych typów czekolady z ciasteczkami, pałeczkami sezamowymi, chrupkami ryżowymi, masłem orzechowym, solonymi orzeszkami (Chobani Flip).

Bardzo silnie jest też kontynuowany trend dodawania do jogurtów egzotycznych owoców tj. owoce tropikalne (ananas, mango, banany, marakuja, aloes). Przykładem produktów są jogurty Arla Foods Yoggi original laktosfri samoa 2% z marakują.

Na świecie kontynuowany jest trend do tworzenia warstwowej zmiany struktury produktów np. poprzez dołożenie dodatkowej porcji owoców (pakowane w transparentne opakowania, aby było łatwo zobaczyć owoce), ziaren, granoli lub czekolady. Przykładem mogą być produkty Chobani gdzie warstwa owoców znajduje się na dnie produktu. Produktom bardzo często towarzyszą transparentne opakowania uwidaczniające produkt wewnątrz: Müller (Fruit Up).

Pewnym trendem jest też zastępowanie klasycznych produktów produktami typu smoothie nadającymi się do picia w każdych okolicznościach, z wygodnego opakowania. Szczególnie trend ten widać w kategorii jogurtów greckich – najszybciej obecnie rozwijającej się kategorii jogurtów na całym świecie.

Strona 2 z 5