Sery z dodatkami smakowymi: Klasyka kontra eksperyment

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2015 (73)

Ciekawy produkt

Do najlepiej rotujących produktów w grupie serów topionych należą sery z dodatkami w zestawach mix. Najlepiej sprzedającym się mixem w ofercie Sertop jest ser topiony w krążku 140 g Twój... ulubiony składający się z takich smaków jak: tylżycki, papryka, szczypiorek i cebulka oraz pieczarka.

Producent: Sertop.

Sery typu feta

Sery typu feta należą do serów solankowych typu śródziemnomorskiego. Ważnymi graczami w tej kategorii serów są m.in: Arla Foods, Hochland Polska, Grupa Mlekovita jako lider i Łowicz (OSM). W kategorii tej swoje miejsce mają też importerzy.

Marką flagową Arla Foods jest Apetina. Ofertę serów Apetina wyróżnia rozmaitość sposobów podania: od najprostszych, w tradycyjnych bloczkach, które można samemu pokroić, poprzez kostki w zalewie solankowej z wygodnym koszyczkiem do odsączania zalewy, na gotowych kostkach w zalewie olejowej z dodatkiem np. zielonych oliwek czy suszonych pomidorów kończąc; z czosnkiem i pietruszką, papryką i chilli, z ziołami prowansalskimi.

Hochland Polska sprzedaje swoje sery pod marką Piato. Pod marką tą sprzedawane są m.in. sery z ziołami do sałatek, do przekąsek z pomidorami i bazylią oraz z ziołami śródziemnomorskimi.

Grupa Mlekovita w swojej ofercie posiada m.in. ser Favita z ziołami (kostkowany), a Łowicz (OSM) pod marką Fellada sery z dodatkiem bazylii i oregano oraz w zalewie z przyprawami.


Przyszłość serów z dodatkami

Sytuacja przedstawia się różnie, w zależności od segmentu rynku. Jedno jest pewne, że trend ten będzie się rozwijał i tylko od inwencji pomysłodawców nowych smaków i działań marketingowych zależeć będzie szybkość zainteresowania tą kategorią.

W przypadku serów podpuszczkowych twardych oczywiście trudno sobie wyobrazić rynek bez obecności serów klasycznych. Niemniej jednak największą bolączką w obszarze serów z dodatkami w Polsce jest brak ich powszechnej znajomości wśród konsumentów. Bo o ile udało się już wypracować i wypromować znajomość niektórych serów typu holenderskiego lub szwajcarskiego, to już znajomość serów z dodatkami jest słaba nie mówiąc już o tym, kto się w tego typu serach specjalizuje. Wydaje się, że marketing trochę zawodzi w tej materii. Sery z dodatkami smakowymi to ciągle jeszcze produkty nowe i niszowe w naszej świadomości. Gdyby zapytać jakie dodatki smakowe mogą występować w serach podpuszczkowych to przeciętny Kowalski miałby problem z odpowiedzią. Kolejnym zagadnieniem jest uplasowanie tych wyrobów w kategorii produktów premium, co może odstraszać mniej zamożnych konsumentów. Trudno dociec czy jest to faktycznie celowe działanie producentów czy wynik ekonomiczny wytwarzenia produktów. Do uplasowania tej kategorii w segmencie premium w pewnym sensie przyczynili się importerzy, którzy 90% swojego portfolio umieścili w tej kategorii. Ceny ich produktów są naturalnie wyższe, z powodu innych kosztów zakupu serów za granicą, dodatkowych kosztów logistycznych oraz wymiany walutowej. To nie sprzyja zainteresowaniu się tą kategorią w szerszym wymiarze popytowym.

Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w segmencie serów podpuszczkowych z porostem pleśni. Sery te od początku były reklamowane z uwzględnieniem różnorodności dodatków smakowych. Korzystne dla segmentu jest to, że sery te są dostępne dla większości konsumentów zarówno tych o większych możliwościach zakupowych jak i tych o niższych możliwościach. Rynek tych serów jest dostosowany do potrzeb różnych konsumentów.

Strona 5 z 5