Segmentacja: Dla każdego coś dobrego

Aleksandra Stawicka
Forum Mleczarskie Handel 6/2015 (73)

Aneta Będkowska

Kierownik Biura Marketingu i Współpracy z Klientem w firmie Sertop

Konsumenci, bez względu na wiek są coraz bardziej wymagający. Zwracają uwagę nie tylko na smak, ale także na rodzaj opakowania, sposób otwierania produktu, jego szatę graficzną, a także jakość produktu, która powinna być na najwyższym poziomie. Obserwujemy również, że przeciętny konsument coraz częściej także wnikliwie weryfikuje skład produktów wkładanych do koszyka zakupowego. To skład bowiem decyduje w dużej mierze o tym, czy klient kupi dany produkt, czy nie.

Kolejną, równie istotną kwestią dla konsumenta jest smak kupowanych produktów. Polacy są tradycjonalistami i wybierają znane i lubiane smaki, takie jak szynka, szczypiorek, papryka lub pieczarka. Idealnym przykładem ulubionego smaku jest serek topiony Złoty Ementaler – nasz kultowy wyrób, produkowany od początku istnienia firmy. Rotacja tego serka utrzymuje się na tym samym poziomie od ponad 50 lat.

Jak już wspomniałam ważnym aspektem jest także rodzaj opakowania. W tym przypadku wiek konsumenta ma tutaj ogromne znaczenie. Młodzi ludzie poszukują nowych rozwiązań i są bardziej otwarci na nowości. Starsi są tradycjonalistami, także w tej kwestii. Spośród całej oferty najczęściej wybierają popularne od lat „telewizorki”, czyli kostki z serkiem topionym. Dla najmłodszych najważniejsza jest wartość dodana – na przykład możliwość rozcięcia opakowania i otrzymania ciekawej kolorowanki jak w przypadku opakowania serków Oscar.

Wszystkie te elementy są najważniejszymi czynnikami, decydującymi o popularności danej kategorii towarów. Mniejsze znaczenie ma obecnie koszt zakupu danego produktu. Współczesny konsument oczekuje nadal dobrej, atrakcyjnej ceny, jednak ma ona mniejsze, niepriorytetowe znaczenie. Dobra jakość i dobry skład – to oczekiwania współczesnego konsumenta.

Jak dopasować asortyment do oczekiwań klienta? Najprostszym sposobem jest po prostu zróżnicowanie oferty pod kątem wyrobów i ich producentów tak, aby każdy mógł kupić coś dla siebie.

Co jest kolejnym krokiem w stronę klienta? Danone stworzył tzw. Wirtualne Przedszkole – platformę edukacyjną wspomagającą rozwój dziecka, podzieloną na część rozrywkowo-edukacyjną dla maluchów i drugą przeznaczoną dla rodziców. „Twoje dziecko może uczyć się literek, cyferek, języka angielskiego, rozwijać swoją spostrzegawczość lub zostać małym artystą” – czytamy w opisie serwisu. Od serków w kubeczkach do wygodnych opakowań i interaktywnych platform – tak zdobywa się rynek.

Podobnie rzecz się ma z Monte (Zott) i najpopularniejszym jego hasłem reklamowym „Monte – dziecka czas”. Dostępny od lat 90. na rynku deser wciąż jest jednym z najchętniej wybieranych. Zdarzają się również ciekawe promocje, jak dołączane do ośmiopaków tatuaże z Minionkami. Które dziecko będzie w stanie się temu oprze?

Jako pierwszy na rynku pojawił się Monte Original – klasyczna wersja deseru. Dla dzieci bardziej aktywnych stworzono Monte 2Go w postaci jogurtu pitnego i snacka – biszkopta przełożonego kremem. Najnowszym hitem jest Monte z dodatkami, dostępne w aż ośmiu wariantach – Cookies, Waffle Sticks, Cacao Cookies, Crunchy, Cherry, Cappuccino Balls, Choco Flakes i Choco Balls. To prawdziwa gratka dla starszych dzieci – już od wielu lat serki dwukomorowe robią furorę, być może ze względu na swoją ciekawą i mniej mdłą fakturę?

Obecnie Zott nieco zmienia segment konsumencki, kierując hasło także do dorosłych – Odkryj w sobie dziecko! Jednak na efekty tego zabiegu będziemy musieli jeszcze poczekać.

WAŻNE!

„Niemowlętom i małym dzieciom nie podaje się mleka krowiego ani koziego. Znajdujące się w nich białko różni się od tego z mleka matki i modyfikowanego. Poza tym, mleko krowie zawiera niekorzystną dla dziecka ilość i proporcje składników mineralnych, głównie sodu i fosforu, co nadmiernie obciąża nerki i może prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem. Mleko krowie można podawać dopiero w trzecim roku życia, a w wyjątkowych sytuacjach, gdy sytuacja ekonomiczna rodziców nie pozostawia wyboru, przed drugimi urodzinami.”

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/ile-nabialu-w-diecie-dziecka_39066.html


Strona 3 z 5