Produkty ekologiczne: Moda czy świadomy wybór

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2015 (71)

Sytuacja produktów ekologicznych na rynku polskim

Dane statystyczne opublikowane przez Ministerstwo Rolnictwa w Ramowym Planie Działań dla Żywności i Rolnictwa Ekologicznego w Polsce na lata 2014-2020 wskazują na to, że na przełomie lat 2011-2012 spadła liczba krów użytkowanych mlecznie (z 23 500 do 20 000 szt.), co stanowi spadek pogłowia o 17%. W 2012 r. odnotowano również spadek produkcji ekologicznego mleka krowiego z 39 tys. ton do 36 tys. ton, a więc o 8%.

Do tej pory na tym rynku działały małe przedsiębiorstwa takie jak EkoŁukta, mleczarnia Jasienica Rosielna (OSM) czy Capra Campinos. Do tego grona dołączyła właśnie mleczarnia Piątnica (OSM) oferująca mleko. Rynek uzupełnia także kilkanaście gospodarskich mleczarni specjalizujących głównie w wytwarzaniu serów dojrzewających, twarogów i jogurtów. Na rynku dostępne są także produkty bio pochodzące z importu.

Z analiz rynku produktów mleczarskich wynika, że zainteresowanie nabiałem ekologicznym rośnie, niemniej jednak przed sektorem tym jest wiele wyzwań, a rolnicy i producenci zmagają się z wieloma problemami. Jednym z nich jest sezonowość produkcji, co niewątpliwie utrudnia zawieranie długoterminowych umów z sieciami handlowymi. Niepewna jest też sytuacja zmieniającego się systemu dopłat, co powoduje, że część rolników odchodzi od prowadzenia tego typu produkcji.



Strona 4 z 5