Innowacje: Klucz do sukcesu?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)

Wygoda w innowacji

Pojęcie innowacji pochodzi od łacińskiego słowa „innovare”, czyli „tworzenie czegoś nowego”. Obecnie wielu analityków wskazuje definicję, która mówi, że „innowacja jest procesem polegającym na przekształceniu istniejących możliwości w nowe idee i wprowadzenie ich do praktycznego zastosowania”. Brytyjski guru nauk ekonomicznych David Begg uważał, że innowacje to „zastosowanie nowej wiedzy w procesie produkcji”, a twórca Apple’a – Steve Jobs uważał, że innowacja odróżnia lidera od naśladowcy. Moim zdaniem to właśnie innowacje wpływają na zmiany w produktach i dążą do stworzenia nowych rzeczy dopasowanych do aktualnych potrzeb klienta lub niejednokrotnie tworzących te „wygodne” potrzeby w głowach klientów.

Ewolucja opakowań ukłonem w kierunku wygody

Bruce Barton amerykański specjalista od reklamy powiedział, że kiedy czasami zdaje sobie sprawę z olbrzymich konsekwencji całkiem małych rzeczy… nie może odeprzeć myśli, … że małych rzeczy nie ma. No właśnie, małe zmiany czynią czasem znaczący postęp. Tak też jest z produktami, które nas otaczają.

Niewątpliwie branża mleczarska to jedna z najbardziej wdzięcznych gałęzi przemysłu spożywczego, w której wykorzystuje się wiele pomysłowych innowacji zmieniających oblicze produktów. Zmiany w opakowaniach produktów mleczarskich wpłynęły w pewnym stopniu na nasz styl konsumpcji, sposób użytkowania produktów czy na reorganizację placówek handlowych. Mleczarstwo to branża, która bardzo często udowadnia, w jaki sposób można wykreować nowe rozwiązania, które wpływają na zachowania klienta. 

Na potwierdzenie tych słów warto przypomnieć kilka faktów z historii rozwoju produktów mleczarskich. Pakowanie mleka ewoluowało od metalowej bańki do zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Naturalnym opakowaniem mleka były szklane butelki.


Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Konsumenci są coraz bardziej wygodni i poszukują produktów spełniających ich oczekiwania. Firmie Hochland udało się wielokrotnie wprowadzić na rynek innowacyjne i wygodne produkty, które na stałe zagościły na stołach konsumentów. Jako lider rynkowy chcemy to kontynuować i iść właśnie w tym kierunku. Jestem pewien, że jeszcze nieraz uda się nam sztuka pozytywnego zaskakiwania konsumentów koncepcjami nowości rynkowych.

Przez 20 lat działalności Hochland na rynku polskim zainwestował aż 500 mln zł, tworząc stabilne miejsca pracy dla blisko 1000 pracowników. Obecnie Hochland posiada trzy zakłady produkcyjne. Zakład w Kaźmierzu pod Poznaniem, który specjalizuje się w produkcji szerokiej gamy serów topionych w plasterkach, krążkach, bloczkach i pudełkach. Zakład w Baranowie koło Ostrołęki, gdzie – opierając się na oryginalnej francuskiej technologii – od 2000 roku produkowane są sery pleśniowe oraz zakład w Węgrowie w pobliżu Warszawy, gdzie produkowane są sery żółte, mleko i serwatka w proszku. W Węgrowie produkowany jest także pełny asortyment puszystych serów twarogowych Almette oraz Hochland Kanapkowy. To właśnie Hochland otworzył na rynku polskim nową kategorię wśród serów żółtych – innowacyjnie opakowane plasterkowane sery żółte w opakowaniu typu otwórz-zamknij, niezwykle wygodne w użyciu. Wcześniej, przed 2002 rokiem, Hochland nie produkował w Polsce serów żółtych, ale rosnąca popularność spowodowała, że do strategii firmy wpisano wprowadzenie na rynek krajowy tych właśnie serów. Teraz opakowania typu otwórz-zamknij są pewnym standardem na rynku, wcześniej były wyróżnikiem produktu.

Rok 2014 to dla Hochland w Polsce rekordowa liczba nowości rynkowych, które mają pomóc w rozwoju całej kategorii. Jako lider brandowego sektora sera Hochland bardzo mocno stawia na konsumenta i jego potrzeby, chce by marka i oferowane produkty najtrafniej odpowiadały na wszystkie serowe potrzeby. Hochland stawia na ciągłe udoskonalanie oferty poprzez odpowiedni dobór smaków, a nowe kategorie, to strategiczny sposób na rozwój biznesu i całego rynku sera. W styczniu 2014 roku Hochland Polska wprowadził do sprzedaży nowe sery pleśniowe pod marką Hochland. Nowe sery pleśniowe Hochland to oferta dla konsumentów poszukujących codziennej alternatywy dla innych serów w przystępnej cenie, dzięki którym odmienią swoją kanapkę. W marcu premierę rynkową miała nowa linia Almette fruit – linia serków Almette w wydaniu owocowym. Seria Almette fruit składa się obecnie z czterech smaków, które inspirują – idąc w parze: morela-wanilia, gruszka-jabłko, wiśnia-żurawina oraz jagoda-malina.

Wielkopolska mleczarnia Jana (ŚSM) to przykład firmy niebędącej gigantem mleczarskim, która wyjątkowo sprawnie i szybko wdraża rozwiązania dla wygody konsumentów oraz celnie eksperymentuje z nowymi produktami (w tle twaróg solankowy w nowej posypce)

Grupa Mlekovita od kilku lat intensywnie modyfikuje swoje opakowania z myślą o nowoczesnych i wymagających konsumentach. Sery twarde to tylko jedna z kilku grup asortymentowych, gdzie jest to szczególnie widoczne

Mleczarnia Gostyń (SM) od dawna stawia na najbardziej zaawansowane opakowania mające zwiększyć wygodę konsumenta i konkurencyjność produktów na półce


Strona 3 z 5