Innowacje: Klucz do sukcesu?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)

Na co klienci mogą zwracać uwagę

Moim zdaniem w najbliższych latach konsumenci będą brali pod uwagę kilka czynników. Trudno opisywać wszystkie, ale na pewno kilka będzie istotnych. Jednym z nich będzie m.in. wartość odżywcza produktów oraz sposób pakowania. Jeżeli chodzi o wartość odżywczą to będzie to kluczowy element brany pod uwagę przy zakupach. Konsument mając do wyboru przykładowo produkt A (karton 1 l mleka) czy produkt B (śniadanie zbożowo-owocowe w płynie) zastanowi się jakie korzyści żywieniowe (tzw. wygodę żywieniową) będzie miał z zakupu jednego ze wskazanych produktów. Jeżeli założymy, że produkt B będzie pełnowartościowym produktem o określonych wartościach prozdrowotnych, to na pewno wiele osób go wybierze. Przeważą wygoda użycia takiego produktu i nadzieja na potencjalną korzyść żywieniową i zdrowotną.

Podobnie może być też w spożywaniu porcjowanych produktów. Łatwiej zjeść cztery plasterki sera żółtego niż wypić litr mleka, aby dostarczyć taką samą ilość np. wapnia. Oczywiście nie mówimy tu o porównaniu całościowym wartości odżywczych tych produktów, bo pod kątem innych składników np. tłuszczu, cholesterolu, mogą się różnić i być – w przypadku niektórych jednostek chorobowych – niekorzystne.

W przypadku opakowania istota sprawy sprowadza się do zmiany jego typu, rozmiaru, kształtu, sposobu otwarcia. Już pewna zmiana typu opakowania lub materiału może całkowicie zmienić jego wizerunek, funkcjonalność /użyteczność oraz atrakcyjność marketingową. Dla przykładu opakowanie mleka do kawy w małym pojemniczku eliminuje konieczność zakupu jednolitrowych opakowań, które ze względu na niską trwałość po otwarciu trudno długo przechowywać. Zastosowanie nowego opakowania eliminuje konieczność przelewania mleka do mleczników, a podanie małej porcji mleka w pojemniczku jest spersonifikowane, higieniczne i elegantsze.


Innym przykładem jest produkcja małych opakowań mleka dla dzieci, która poszerzyła grupę docelową o młodzież. Takie stargetowane opakowanie jest wygodne do trzymania przez dziecko, a jednocześnie bezpieczne w transporcie dla dziecka i rodzica. Z kolei jogurt pitny z 250 ml butelki jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż karton z 1-litrowym produktem lub w kubeczku z platynką łatwą do uszkodzenia w transporcie.

Stworzenie jogurtu owocowego można wpisać na listę wygodnych innowacji, które zachwyciły swoją prostotą konsumentów. Z lekko kwaśnego produktu, dzięki użyciu owoców i cukru wykreowano smaczną, małą przekąskę. Zapakowana w pojemniczek nadawała się do samodzielnej szybkiej i wygodnej konsumpcji. Wygoda smaku (wybór różnych wersji smakowych) plus opakowanie stworzyły jeden z najbardziej innowacyjnych produktów na świecie.

Czekoladę do picia można też zrobić w domu, ale jeżeli wlejemy taką samą czekoladę do specjalnego kubka z nakładką lub w puszkach (self-heating can) to już możemy się delektować jej smakiem podczas spaceru. Czekolada w zasadzie taka sama, ale inna forma opakowania zmienia idee jej stosowania oraz wychodzi naprzeciw potrzebom klientów.

Istotą wszelkich działań rynkowych jest pragnienie, by konsument wybrał właśnie nasz produkt. Jak podkreślają analitycy rynku opakowań, klientom coraz bardziej zależy na tzw. wartości dodanej produktów (produkt wart moich pieniędzy) niż na jego niższej cenie. Klient oczekuje zrozumiałych profitów: lepszego składu, dopracowanej koncepcji opakowania oraz związku emocjonalnego z produktem. Jest to również zaspokajanie jego potrzeb komfortu wizualnego oraz wpisania się w określoną grupę docelową.

Grzegorz Kapusta

Wiceprezes w Ryki (SM)

W dzisiejszych czasach to styl życia konsumentów wyznacza nowe trendy na rynku produktów spożywczych. Dotyczy to również sposobu pakowania serów. Jak można zauważyć, współczesny konsument żyje szybko i intensywnie. Często brakuje mu więc czasu na wiele rzeczy, które kiedyś zdawałyby się naturalne. Z jednej strony, klienci coraz więcej czasu spędzają w sklepach i galeriach handlowych.  Z drugiej natomiast, wymagają od producentów takich opakowań, które oszczędzają im czasu i wysiłku, ale nie obniżają przy tym jakości produktu.

Obecnie ważny jest dla nich nie tylko smak i cena, ale również komfort. W związku z tym coraz większego znaczenia na rynku nabierają wygodne opakowania typu „otwórz-zamknij”. Pojawiły się na rynku już kilkanaście lat temu, ale ich popularność stale rośnie. Na to zjawisko wpływa między innymi zwiększenie świadomości żywieniowej konsumentów, którzy obecnie wolą kupować towar oznakowany etykietą z dokładnym opisem produktu. Zależy im na informacjach o rodzaju sera, jego składnikach oraz kaloryczności.

W ofercie naszej spółdzielni przez długi czas dominowały sery w blokach, które w ostatnich latach stały się jednak mniej popularne wśród klientów. Wyszliśmy więc niedawno naprzeciw potrzebom naszych konsumentów i kilka miesięcy temu wprowadziliśmy sery w plastrach, sprzedawane we wspomnianych wcześniej, wygodnych opakowaniach typu „otwórz-zamknij”. Obecnie w takiej postaci oferujemy „Rycki Edam”, „Goudę”, „Hit z Ryk” oraz „Ramzesa”. Widząc, że rynek rozwija się w stronę „konfekcji”, chcemy niebawem poszerzyć naszą ofertę również o sery w kawałkach.


Strona 2 z 5