Napoje fermentowane cz. 2: Kefiry i maślanki

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2014 (63)

Zastosowanie kulinarne kefiru i maślanki

Zarówno kefir jak i maślanka mogą być bezpośrednio wykorzystywane, jako lekko kwaskowy orzeźwiający gaszący pragnienie napój, jako składnik bazowy mlecznych koktajli lub jako element dań tj. płatki śniadaniowe, dodatek do drugiego dania lub chłodników.

Kefir i maślanka mogą stanowić szybkie mleczne odżywcze przekąski w zasadzie o każdej porze dnia. Na śniadanie bądź podwieczorek można je wykorzystywać jako zamiennik mleka i jogurtów do wszelkiego typu płatków spożywanych na zimno lub mlecznych koktajli. W formie naturalnej można je dodawać zamiast śmietany, jako dressing do sałaty z dodatkiem różnorodnych ziół i czosnku. W upalne dni mogą być one świetnym sposobem na ochłodę. Można z nich przygotowywać mrożone desery ze zmiksowanymi owocami lub warzywami. Kefir można dodawać do większości potraw zastępując w ten sposób ciężkostrawne składniki. Z powodzeniem możemy robić z niego koktajle, chłodniki, ciastka, placki lub racuchy.

Kefir i maślankę naturalną stosuje się w różnorodnych dietach, które w zdrowy sposób pomagają pozbyć się zbędnych kilogramów i cieszyć się smukłą sylwetką. Polecane jest także picie maślanki z dodatkiem miodu,  przyczynia się do wzmocnienia organizmu.

Wyzwania dla kefirów i maślanek

Kefiry i maślanki to dość tradycyjna kategoria o niezbyt szeroko rozbudowanym portfolio produktowym. Najczęściej występują w wersji naturalnej, choć nieraz – jak w przypadku maślanek – w wersjach smakowych (owocowej lub czekoladowej). Naturalny smak jest zarazem pozytywnym jak i negatywnym elementem kategorii.

Naturalność wiąże się z prozdrowotnym charakterem, niską kalorycznością oraz niskim przetworzeniem. Jednak niektórzy konsumenci nauczyli się w ciągu ostatnich 20 lat, że napój musi być słodki. Dlatego do naturalnych w smaku produktów podchodzą z pewną rezerwą. Wydaje się, że właśnie wytrawność produktów,w konfrontacji z segmentem wieloowocowych słodkich jogurtów, może działać na niekorzyść kefirów i maślanek.

Jednocześnie kategorie te są wciąż postrzegane jako produkty mało atrakcyjne wizerunkowo. Dla tej kategorii raczej rzadko prowadzi się działania promocyjne. Promocji maślanek podjęła się m.in. Mlekpol (SM) w kampanii Maślanki Mrągowskiej. W kategorii kefiru promocje reklamowe także przygotowała Mlekpol (SM) – w cyklu Milko mi – KeFEEL good oraz Robico (ZUH) (Kefir – Wstrząsająco dobry). Bez względu na ocenę pomysłu artystycznego przekazów reklamowych, w przypadku obu kategorii ważne jest to, że w ogóle ktoś się nad nimi pochylił. Firmy próbowały na swój sposób pokazać, iż produkty mają pozytywne wartości odżywcze i wpływają na dobry wygląd i kondycję. Myślę, że w przyszłości warto wskazać na konkretne zalety żywieniowe tych produktów, niską kaloryczność, stosunkowo niewielki poziom przetworzenia, naturalność, zawartość składników odżywczych.

Uważam, że wiele osób w ogóle nie zdaje sobie sprawy z ich pozytywnego działania na nasz organizm i dlatego wybiera wszechobecne jogurty lub szeroko reklamowane minidania na jego bazie. Myślę, że gdyby w reklamę tych naturalnych produktów „wpompować pieniądze” dedykowane jogurtom oraz wskazać dobroczynne wartości odżywcze, ich efekt sprzedaży mógłby być inny.

Kolejnym problemem tej kategorii jest sezonowość spożycia. Polacy sięgają po nie najczęściej w okresie letnim, jako naturalny zamiennik napojów chłodzących, herbaty lub mleka. Kefir to tradycyjny półprodukt do chłodnika albo szybkiego letniego dania – jaja sadzonego z ziemniakami. Być może większa świadomość wartości odżywczych podbiłaby sprzedaż i uelastyczniła podejście do tej kategorii.

Maślanki i kefiry to kategorie, które nie niosą wystarczającego ładunku nowoczesności. Mimo że kilku producentów odrobiło marketingowe lekcje wprowadzając nowoczesne i wygodne w użyciu opakowania, to nieatrakcyjna formuła całej kategorii utrudnia jej rozwój. Niestety w dzisiejszym świecie, gdzie produkt podobnie jak człowiek musi być dyspozycyjny – musi być tak opakowany by łatwo go było transportować, otworzyć, wypić. Do tego typu działań nie nadają się opakowania z platynkami, bo z jednej strony mogą się łatwo uszkodzić, z drugiej strony produkt o dużej pojemności nie zawsze da się wypić naraz i nie wiadomo, co zrobić z resztą.

Produkty w butelkach PET lub kartonikach można znaleźć w ofercie kilku firm, m.in. Czarnków (OSM), Garwolin (OSM), Lactalis Polska, Grupa Mlekovita, Grupa Polmlek, Robico (ZUH), Włoszczowa (OSM). Jednak w większości są to opakowania 400 ml lub większe.

Ciekawa oferta

Grodzisk Mazowiecki (OSM) jest mleczarnią, która posiada rozbudowaną ofertę napojów fermentowanych. W grupie kefirów naturalnych proponuje Kefir grodziski (butelka 1 l, butelka 400 ml, butelka 250 ml). Bardzo ciekawą propozycją są kefiry smakowe z grup light 0% tłuszczu: znajdujemy tu bowiem smak truskawkowy, brzoskwiniowy, owoce leśne, waniliowy, naturalny (butelka 400 g).

Być może to zbyt dalekie uproszczenie, ale kefiry i maślanki dla wielu, szczególnie młodych osób, są symbolem minionej epoki i zawierają pierwiastek taniości i „staroświeckości” w średnio atrakcyjnym opakowaniu. Tego typu produkty bardzo dobrze pamiętają osoby starsze, żyjące jeszcze w czasach, gdy kefiry i zsiadłe mleko robiło się w domu lub można je było spotkać w sklepach, jako jedne z nielicznych napojów fermentowanych. Produkty te mogą kojarzyć się z tanimi produktami i dlatego wybierane są przez osoby niedysponujące dużym budżetem.


Strona 5 z 5