Napoje fermentowane cz. 2: Kefiry i maślanki

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2014 (63)

Szymon Rybczyński

Prezes Zarządu w Masmal

Od bardzo wielu lat polskie mleczarnie produkują napoje fermentowane typu kefiry i maślanki. Tym bardziej cieszy nas wzrastająca z roku na rok popularność tych produktów wśród konsumentów.

Wiadomo bowiem o ich bardzo dobrych dla organizmu właściwościach. Kefiry i maślanki regulują pracę układu pokarmowego. Mogą je spożywać wszyscy, ale w szczególności polecane są dla osób pozostających na dietach czy po kuracjach antybiotykowych. Latem wspaniale komponują się z lekkimi posiłkami, orzeźwiają i gaszą pragnienie.

Firma Masmal już drugi sezon, z dużym powodzeniem dostarcza na rynek kefiry i maślanki zarówno naturalne jak i owocowe. Jednak naszą najnowszą propozycją jest napój Ayran oparty na starej, tradycyjnej, tureckiej recepturze. Produkowany na bazie jogurtu, wody i soli idealnie nadaje się do kebabów i potraw z grilla.

Dodatkowo wzbogaciliśmy naszą ofertę o wyroby marki Joopla, których jesteśmy producentem. Są to orzeźwiające napoje produkowane na bazie mleka i śmietanki pasteryzowanej wzbogacone pysznym wkładem owocowym w kilku smakach. Wszystkie te produkty oferujemy w poręcznych 250-gramowych kubkach.

Najbardziej popularnymi opakowaniami są kubki, gdzie dominują dwie grupy pojemności: 150-250 g oraz 350-500 g. Jednak z roku na rok daje się obserwować wzrost zainteresowania butelkami typu pet.

Jeśli chodzi o smakowe preferencje konsumentów to nadal najchętniej wybierają oni smak naturalny. Według mnie stanowi on ok. 70% wartości sprzedaży. Aczkolwiek szeroki wybór dostępnych smaków świadczy o coraz większym zainteresowaniu tego typu wyrobami.

Mogę śmiało powiedzieć, że dawna cecha sezonowości napojów fermentowanych jest już mitem. Cieszą się one powodzeniem przez cały rok i jestem pewien, że ich sprzedaż będzie wzrastać.

Ciekawy produkt

Kefir naturalny z reguły dostępny jest w klasycznym kubku. Niewiele placówek handlowych daje szanse butelkom i pamięta o nowoczesnych klientach, którzy chcą otworzyć i zamknąć swój produkt, aby go spożyć za chwilę w podróży czy na drugie śniadanie. Brak różnorodności w kategorii kefirów jest dużym zaniedbaniem handlu, który stawia tylko na rozmaitość samych kubków. Nowoczesna szata graficzna i znakomita polska marka są atutem dla konsumentów, którzy oczekują czegoś więcej od napojów fermentowanych. Butelka może być dobrym uzupełnieniem klasycznego portfolio kubków, co udowadnia marka Bakoma.


Maślanka

Maślanka to tradycyjny produkt fermentowany, który powstawał po wydzieleniu się cząsteczek tłuszczu z kwaśnej śmietany podczas domowego wyrobu masła. W dawnych czasach sprzedawano ją na targach i na rynkach z wielkich blaszanych baniek. Maślanka była wówczas postrzegana, jako gęstawy napój mleczny z widocznymi pływającymi cząsteczkami masła w mętnobiaławej cieczy.


Strona 3 z 5