Śniadaniowy boom

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2014 (62)

Płatki szansą dla mleka

Jedną z kategorii śniadaniowych wymienianych przez respondentów są płatki śniadaniowe. Bez względu na to czy są to płatki ekstrudowane, wypiekane czy naturalne (owsiane, żytnie, orkiszowe itp.) wydają się śniadaniowym driverem mleka. Jak podaje portal e-gospodarka.pl Polacy coraz bardziej je doceniają, bowiem są doskonała alternatywą dla pracochłonnych kanapek. Jest to dobry sposób na przygotowanie prostego, szybkiego i pożywnego śniadania. Na początku lat 90. na statystycznego Polaka przypadało zaledwie 100 g płatków rocznie i były to głównie płatki naturalne. Badania wskazują, iż w ciągu 20 lat średnie spożycie śniadaniowych przetworów zbożowych wzrosło kilkakrotnie. Obecnie przeciętny konsument zjada ponad kilogram płatków śniadaniowych rocznie. Rynek ten ma ogromny potencjał, bo sprzedaż rośnie w tempie 7-10%. Śmiało można powiedzieć, że na naszych oczach dorasta pokolenie, dla którego śniadanie lub przekąska przygotowana z niewymagających gotowania płatków na mleku lub jogurcie są równie naturalne, jak kanapki z wędliną, serem i sałatą, byle jakie parówki albo ciężkostrawna jajecznica.

Płatki śniadaniowe mają też tę zaletę, iż postrzegane są przez konsumentów jako produkty o prozdrowotnych właściwościach, głównie ze względu na obecność błonnika, witamin i składników mineralnych, a w przypadku płatków naturalnych także węglowodanów złożonych. Płatki są też w pewnej mierze sprzymierzeńcem mleczarzy, bowiem poprzez nie właśnie udaje się „przemycić” do jadłospisu więcej mleka i napojów fermentowanych. W sumie rynek płatków śniadaniowych powinien zawsze interesować mleczarzy.



Trendy w zagranicznych śniadaniach

Przeglądając prasę i portale zachodnie coraz częściej napotkać można na artykuły poświęcone właśnie śniadaniu i jego roli w naszej diecie. Co ciekawe nawet Dairy Council of California swoją najnowszą analizę z roku 2013,  dotyczącą roli i postrzegania śniadań w diecie w kontekście produktów mleczarskich, nazwał wiele mówiącym tytułem: Breakfast: Is the most important meal of the day making a comeback? (Śniadanie: powrót najważniejszego posiłku dnia?)

Co więcej w swoim raporcie autorzy przychylają się oficjalnie do stwierdzenia, że śniadanie jest jednym z najważniejszych posiłków dnia, bowiem pomaga rano dostarczyć odpowiedniej ilości składników odżywczych i energetycznych. Śniadanie jest także istotne dla dzieci, bowiem pomaga im osiągać lepsze wyniki i wspiera koncentrację. Konsumowanie pierwszego śniadania wspiera mechanizm utrzymania wagi na optymalnym poziomie, pozwala na prawidłowe zarządzanie poziomem cukru we krwi, a nawet odpowiednio skompilowane może być pomocne w redukcji ryzyka wystąpienia cukrzycy.

Z powyższych badań wynika, iż klienci coraz głośniej domagają się nie tylko korzystnie zbilansowanych produktów śniadaniowych wykorzystywanych w domu, ale także coraz popularniejszych na Zachodzie produktów śniadaniowych serwowanych w restauracjach, hotelach lub barach oferujących śniadania na wynos.

To, co podkreśla się w dostępnych opracowaniach to konieczność zmiany myślenia jeżeli chodzi o marketing produktów mleczarskich w kontekście rynku produktów śniadaniowych. Mleczarstwo daje wiele możliwości rozwoju nie tylko poprzez dostarczanie tradycyjnych produktów takich jak mleko, sery białe i żółte, napoje fermentowane oraz wszelkiego rodzaju á la śniadaniowe przekąski w kubeczkach, ale także poprzez tworzenie nowych innowacyjnych produktów dopasowanych do zapracowanego i zabieganego klienta. Bo właśnie zmiana stylu i warunków życia spowodowała, iż wielu z nas nie ma czasu na odżywcze śniadanie. Zaaferowani porannym natłokiem obowiązków zapominamy o podstawowym posiłku dnia. Dlatego też potrzebujemy czegoś szybkiego i odżywczego, co zastąpi nam brak śniadania spożywanego w tradycyjny sposób.

Z tego względu coraz częściej obserwujemy debiut produktów, które próbują tę lukę wypełnić. Trzeba otwarcie przyznać, że kluczowi producenci żywności na świecie coraz bardziej łakomym okiem patrzą na ten segment rynku i próbują tam ulokować swoje mleczarskie produkty.

Ciekawy produkt

Cheestrings Original i Cheestrings Twister to przekąski z sera podpuszczkowego niedojrzewającego w postaci pojedynczo pakowanych paluszków. Bogate w wapń i witaminę D. Wersja Twister zawiera dodatek papryki. Dostawca, firma Temar (PPH) wskazuje, że to idealna przekąska dla dzieci.


Strona 2 z 5