Twarogi innowacyjne i twarożki: Innowacja służy zdrowiu

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2011 (45)

Kanapkowi gracze: twarogi i twarożki

Twarogi i twarożki coraz trudniej oddzielić od siebie. W percepcji klienta trudno bowiem odróżnić produkty świeże przeznaczone do smarowania pieczywa. Rynek ulega przekonstruowaniu według którego twarogi do smarowania i kremy twarożkowe to segmenty lepszej ceny, a twarożki to wyższa półka jakościowa i cenowa. Oczywiście jest to podział dość umowny, ale różnice są bardzo konkretne.

Bliższa analiza półki wskazuje, że droższe twarożki to nie tylko produkty o bardziej wyrafinowanym smaku, dodatkach i konsystencji, ale i inna klasa opakowań. Kubeczki Almette (Hochland Polska), Tartare Kraina Smaków (Mleczarnia Turek) lub Twój Smak (Piątnica OSM) są tego dowodem. Dopracowane opakowania to w istocie odpowiednia kolorystyka i motywy serka oraz ewentualnie dodatków smakowych (pieprz, borowiki, orzechy, szczypiorek), ale również nowoczesna technika zadruku i hasła: Orzechowa Aleja, Cebulowe Pole itd.

Od pewnego czasu dostępne są jednak także inne dodatki: bazylia (Jana ŚSM), pomidory, oliwki (Arla Foods) czy łosoś (Turek, Piątnica (OSM). Produkty dostępne są w dwóch formatach opakowań: płytkich pudełkach (np. Buko, Twój Smak) albo kubków (niekiedy w bardzo fantazyjnej formie, np. Kraina Smaków, Almette, Twój Smak Puszysty). Dominują opakowania 125 g. Paleta czynników, które można wymieniać, aby odróżnić twarożki od twarogów zmniejsza się twarożki mają puszystą konsystencję, (ale co za tym idzie mniej produktu w produkcie), korzystniejszy, gładki smak, lepsze i trwalsze opakowanie oraz… wyższą cenę.

Już od dłuższego czasu preferencje konsumentów twarożków koncentrują się na szczypiorku, ziołach, ale mocną pozycję ma także smak naturalny. Przykładem jest Twarożek kanapkowo-sernikowy Mój Ulubiony z mleczarni Wieluń (SDM), sztandarowy i zdecydowanie najlepiej sprzedający się produkt tej mleczarni. Klienci decydujący się na zakup tego produktu otrzymują produkt z zachowanymi najcenniejszymi składnikami mleka, tj. białka, wapń, witaminy z grupy B.

Do inwazji na rynek twarogów do smarowania przystąpiła także Mleczarnia Turek, wyspecjalizowany dostawca serów twarożkowych. Nowy produkt firmy: Turek Biały to naturalny twaróg kanapkowo-sernikowy o śmietankowym smaku. Producent zaleca stosowanie produktu do naleśników lub past kanapkowych. Nowe opakowanie umożliwia wielokrotne korzystanie z produktu bez utraty świeżości.

Mocny debiut rynkowy zapewnia sobie właśnie mleczarnia Łowicz (OSM). Serek Łowicki Aksamitny z ziołami, naturalny i ze szczypiorkiem łączą nowoczesną stylistykę z funkcjonalnością w postaci systemu łatwego otwierania. Łowicz (OSM) udostępnia wersję detaliczną 125 g i cateringową 25 g.

Portfolio Mleczarni Turek tworzą marki Turek i Tartare. Turek Świeży obejmuje serki o najpopularniejszych smakach: naturalny, ze szczypiorkiem, z czosnkiem, z papryką, z ziołami. Tartare to produkty dla bardziej wymagających i bardziej majętnych. Producent definiuje założenia tej marki bez ogródek: to linia stworzona z myślą o znawcach i koneserach serków twarogowych. Tartare Kraina Smaków to produkty Łososiowa Zatoka, Orzechowa Aleja (migdały, orzechy włoskie i laskowe), Cebulowe Pole (tradycyjna cebula i cebula szalotka), Dolina Pieprzu (cztery rodzaje pieprzu: czerwony, czarny, szary i zielony), Ziołowy Ogród (kompozycja bazylii, tymianku, rozmarynu i oregano) oraz Borowikowy Las.

Ekskluzywną wersją Tartare jest linia Aperifrais obejmująca koreczki serowe z ziołami po prowansalsku lub włosku, albo w wydaniu tropikalnym. To propozycja na przyjęcie, na którym pani domu chce olśnić gości i zadziwić najbliższych wyrafinowanymi smakami sera świeżego.

Wspólną półkę z Tartare Kraina Smaków dzieli marka Buko przynależna do portfolio duńskiej mleczarni Arla Foods. Linia Buko to bogactwo smaków z różnych stron świata: Provence, Mazovia, Toskana, Tex Mex i Natura.

Buko Toskana to smak toskańskich pomidorów, dojrzałej papryki, oliwki i przyprawy. Provence to zioła z dodatkiem czosnku i bazylii. Tex Mex to nuta meksykańskich warzyw z widocznymi kawałkami czerwonej i zielonej papryki, zaś Mazovia oferuje smak znajomego szczypiorku, pietruszki i aromatycznych ziół.

Strona 8 z 9