Twarogi innowacyjne i twarożki: Innowacja służy zdrowiu

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2011 (45)

Najczystsze z najczystszych

Część producentów stara się stworzyć produkty, które mają być absolutnie doskonałą wersją znanego i cenionego pod naszą szerokością geograficzną twarogu. Jedną z takich propozycji jest klinka Twaróg tłusty wytwarzany przez Wart-Milk (OSM). Klinka z Wart-Milk (OSM) produkowana jest z mleka pasteryzowanego z dodatkiem czystych kultur mleczarskich. Nie zawiera konserwantów ani żadnych sztucznych dodatków. Jest to produkcja tradycyjna, najbardziej zbliżona do tego, co przywykli otrzymywać nasi rodzice i dziadkowie. Rygorystycznie pojmowana jakość produktu przenosi się na opakowanie, którego surowa postać ma odzwierciedlać najbardziej tradycyjne cechy twarogu.

Zdecydowanie rosnącą grupą są produkty ekologiczne. W Polsce do grona wytwórców zalicza się firmy Ekołukta i Jasienica Rosielna (OSM). Obie firmy posiadają certyfikaty świadczące o produkcji według wyśrubowanych norm ekologicznych, a mleko pochodzi od zwierząt karmionych w sposób naturalny.

Jasienica Rosielna (OSM) ma w swojej ofercie zarówno tradycyjne jak i ekologiczne produkty, jednakże powodzenie i rozgłos mogą przynieść jej te produkty, które nie mają wielu naśladowców. Do takich zaś należy Ekologiczny Twaróg Półtłusty z Jasienicy, krajanka w folii.

Podobny profil produkcji realizuje mleczarnia EkoŁukta, która należy do grona czołowych producentów nabiału ekologicznego. Produktem, który nakręca sprzedaż w przedsiębiorstwie jest właśnie Twaróg Eko w wersji tłustej, półtłustej i chudej. Jak podkreślają przedstawiciele mleczarni EkoŁukta podstawą zbytu i zainteresowania konsumentów jest pochodzenie czystego surowca, niższa kwasowość produktu oraz ręczna produkcja. Dzięki temu produkt może poszczycić się niepowtarzalnym smakiem, zapachem i konsystencją tradycyjnego, wiejskiego twarogu.


Jednym z najbardziej widocznych elementów innowacyjności na rynku twarogów jest możliwość zagęszczenia konsystencji produktu i uzyskania wyrobu, który można plastrować. Przykładem może być Rarytas Piasecki mleczarni Piaski (OSM). Najbardziej znaczącym produktem z punktu widzenia rozwoju kategorii jest jednak (ze względu parasol – markę Capresi) serek śmietankowy tej marki należący do portfolio Grupy Polmlek. Produkt został bardzo dobrze przyjęty przez rynek i na dobre zagościł na półkach z serami plasterkowanymi w marketach. Grupa Polmlek oferuje Capresi śmietankowe naturalne, z ziołami, z papryką. To innowacyjne rozwiązanie znalazło swoich kontynuatorów w postaci serków twarogowych DeliSer mleczarni Mlekovita (GK). Nowy produkt jest obecnie wdrażany do dystrybucji i dostępny jest w smaku z ziołami.



Capresi, Rarytas Piasecki i DeliSer korzystają z nowej wygody dla konsumenta: twarogowego, a więc świeżego serka w plastrach. To oznacza próbę poszerzenia rynku plastrów i powtórzenia ich sukcesu. To także naturalna droga ewolucji kategorii twarogów, która z powodzeniem zrywa z wizerunkiem wyrobów tradycyjnych. Dowodzi także poszukiwania nowych pól innowacji przez producentów. Plasterkowanie serów twarogowych i dodawanie im nowych smaków wykorzystuje również znaną i niewykorzystaną pod względem potencjału niszę twarogów smakowych, dość słabo dotąd dystrybuowanych i przez lata niedocenionych przez handel.



Strona 2 z 9