Opakowania: Pakować i być na czasie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2016 (25)
maślanka, mlekovita

Świat podąża dziś za tym, kto lepiej potrafi coś wyprodukować, wypromować i sprzedać. Zwycięża ten, kto zbuduje w oczach szeroko rozumianego konsumenta lepszy wizerunek i wiarygodność. Jednym z elementów walki o przyciągnięcie uwagi konsumenta są opakowania, które dużo mówią o znajomości wśród producentów współczesnych trendów, a co za tym idzie umiejętności budowania odpowiedniego wizerunku. Niejednokrotnie biorąc do ręki opakowanie wiemy, czy producent podąża za aktualnymi trendami i umie zaadaptować je do swojego produktu, czy tkwi gdzieś w odległej designerskiej przeszłości. Na szczęście coraz więcej producentów zarówno opakowań jak i produktów końcowych zdaje sobie sprawę, że dzisiaj nie wystarczy wyłącznie produkować dobrej jakości wyroby. Należy jeszcze zwrócić uwagę, w co ten produkt jest opakowany, jakie niesie za sobą wartości użytkowe lub komunikat marketingowy. Opakowania obecnie podlegają surowej ocenie producentów, handlu oraz logistyki. Na końcu – konsumentów finalnych. Opakowanie niejednokrotnie jest narzędziem, które decyduje o tym, czy produkt się sprzeda czy nie.

Perspektywy rynku opakowań...

Według angielskiej agencji badawczej, firmy Visiongain’s, wartość globalnego rynku opakowań do żywności w 2016 roku wynosić będzie 282,6 mld USD. W najbliższych 10 latach w związku z silną konkurencją i walką o klienta – prognozuje się intensywny rozwój tego segmentu głównie na rynkach amerykańskim, japońskim, niemieckim oraz chińskim. Szczególne nadzieje producenci opakowań wiążą z rozwojem rynków azjatyckich, na których konsumenci pomału przyjmują warunki i styl życia panujące w krajach zachodnich. Jednym z elementów zmieniających się trendów na tym rynku jest żywność – jej forma oraz sposób konsumpcji.

Pure-Pak sense

Coraz ważniejsza ekologia

Coraz częściej zwraca się uwagę na charakter opakowań, które nie tylko ma ładnie wyglądać i być funkcjonalne, ale także ekologiczne i bezpieczne dla klienta. Coraz częściej zwraca się uwagę na problem „migracji substancji chemicznych” z opakowań do żywności. Opakowania powinny być wykonane z materiałów, z których nie ma możliwości migracji niekorzystnych substancji z opakowania/druku opakowania do produktu. Dużą rolę odgrywa ekologiczność opakowań oraz łatwość recyklingu. Coraz częściej podkreśla się odpowiedzialność producentów za prospołeczne działanie na rzecz środowiska i społeczności podczas całej drogi produkcji i użytkowania opakowań.

Rozciąganie rynku

Rynek opakowań do żywności jest napędzany przez trend zakupowy konsumentów w kierunku konsumpcji żywności specjalistycznej i wygodnej. Dlatego też do produkcji opakowań wprowadza się różnego typu rozwiązania i materiały, w celu systematycznego napędzania sprzedaży takiego samego produktu w różnych formatach opakowań, dając tym samym możliwość zakupu ich z myślą o różnych okolicznościach. Nowo konstruowane opakowania mają na celu stworzenie w umyśle konsumenta potrzeby skosztowania danego produktu w innych niż dotychczas okolicznościach.

Islos, Na Turek

Wybrane współczesne zadania

Coraz częściej opakowania muszą spełniać szereg wymogów stawianych przez handel zarówno ten powierzchniowy jak i internetowy. Szczególnie sprzedaż internetowa zaczyna być nowym polem, na który będą musieli zwrócić uwagę producenci opakowań i wyrobów gotowych. W przypadku sprzedaży internetowej produkt podlega trochę innym prawom obrotu towarowego i logistyki. Często wybrany przez konsumenta produkt jest transportowany indywidualnie (bez displaya zbiorczego) i wymaga np. szczególnej odporności na uszkodzenia.

MiaMu Ser Mazdamer, Mlekovita

Niezaprzeczalną rolą opakowania jest ochrona produktu podczas przechowywania oraz bezpieczny transport do miejsca przeznaczenia, czyli w konsekwencji do rąk konsumenta. Już sama ścieżka transportowa stanowi nie lada wyzwanie dla producenta opakowań, ponieważ musi on uwzględnić wiele sytuacji, w jakich produkt może się potencjalnie znaleźć. Produkty do konsumenta trafiają drogą tradycyjną (poprzez mniejsze lub większe placówki handlowe) oraz poprzez intensywnie rozwijający się kanał internetowy. Dlatego też przy projektowaniu opakowań należy dokładnie prześledzić jego potencjalne drogi dotarcia od producenta do konsumenta.

Warto także pamiętać, że każdy z graczy rynkowych ma swoje wymagania. Producent chciałby, by opakowanie było ekonomiczne, dobrze chroniło produkt oraz pozytywnie wyróżniło się na półce. Specjalista od handlu poszukuje opakowań maksymalnie wykorzystujących półkę oraz łatwo poddawanych recyklingowi po jak najmniejszych kosztach. Swój głos odda też spec od logistyki, którego kompetencje znacznie się zwiększyły, ponieważ dostarcza on produkty nie tylko w ilościach hurtowych lub detalicznych, ale coraz częściej w konsumenckich.

Strona 1 z 5