Opakowania: Pakować i być na czasie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2016 (25)
Mleko zagęszczone, Mlekovita

W czasach, gdzie każdy centymetr powierzchni musi pracować, istotną rolę odgrywa trend do oszczędności miejsca na półce. Ten trend jest zauważalny we wszystkich kategoriach. W przypadku margaryn i maseł do głosu bardzo często dochodzą praktyczne aspekty opakowania. Obecnie coraz częściej placówki handlowe wręcz żądają tak skonstruowanych opakowań, by lepiej kształtem wpasowywały się do półki. Przykładem takich dopasowań jest produkcja opakowań kwadratowych lub prostokątnych o określonych wysokościach i modyfikacjach kształtu pokrywy i pudełka, aby łatwo je było sztaplować/ustawiać na półce i paletach. Pomału odchodzi się od wytwarzania opakowań okrągłych, bowiem uważane są za mniej ergonomiczne niż kwadratowe. Kolejnym przykładem jest preferowanie przez handlowców opakowań typu slim. Kiedyś oferowanie tego typu opakowań było przejawem wyrachowania marketingowego, mającego na celu wskazanie, że spożywanie produktu w smukłej butelce jest elementem korzystniejszego stylu żywienia. Dzisiaj tego typu opakowania coraz częstej wchodzą celowo na rynek, aby właśnie oszczędzić miejsce.

W najbliższych latach należy spodziewać się wzrostu zainteresowania opakowaniami o różnych wielkościach (objętościach i formach) dostosowanych do bieżących potrzeb konsumentów z wielu grup docelowych, wzrostu liczby opakowań produktów o mniejszych pojemnościach, skierowanych do dzieci, singli lub seniorów, a także opakowań tzw. wygodnych w użyciu i łatwych do otwarcia oraz z nowoczesnym designem i przekazem marketingowym.

Ser Kasztelan, Sierpc

Ciekawym trendem w opakowalnictwie serów jest zmniejszanie porcji produktów. Tego typu zabiegi mają na celu właśnie utrzymanie tej samej gramatury produktu, przy jednoczesnym zmniejszeniu objętości opakowania. Wydaje się, że handel, podobnie jak klient, nie jest zachwycony tym, że produkty zajmują niewielką ilość miejsca w opakowaniu, a na półce zamiast produktów sprzedają rozdymane powietrzem opakowania. Minimalizm konstrukcyjny w opakowaniach zaczyna mieć coraz większe znaczenie. Przykładem tego typu produktów są tzw. opakowania typu shelf – savings (Klondike Odysessy feta) lub space savings (Kraft shredded Cheese pouch.)



ser długodojrzewający, Delik

Kolejnym z trendów jest stosowanie opakowań częściowo lub całkowicie transparentnych. Tego typu zabiegi mają na celu zainteresowanie konsumenta nie tylko opakowaniem, ale także produktem wewnątrz. Obecnie stosowanymi elementami są przezroczyste pokrywki, częściowo odsłonięte elementy boków opakowania, górne lub/ i dolne warstwy produktu. Wart podkreślenia jest fakt ścisłego skorelowania wizerunku zawartości opakowania z designem opakowania. Produkt wewnątrz jest tak ułożony, że stanowi wraz z opakowaniem integralną całość wizualną. Bardzo często transparentne elementy są dynamicznie wpisane w projekt opakowania, co niejednokrotnie stwarza wrażenie 3D. Przykładem tego typu opakowań są opakowania serków typu cottage marki Artisa. Opakowanie to posiada transparentny dół i górę opakowania, co wskazuje na produkt wewnątrz opakowania. Innym przykładem może być produkt Frozen Yogurt Shop marki Kemps, gdzie wyeksponowane są pionowe kremowo-czekoladowe warstwy produktu.

mleko wiejskie bez laktozy, Piątnica

4. Prostota komunikacji, bo wiadomo że mleko pochodzi od krowy

Kolejną modą jest produkowanie opakowań, które stanowią opowieść o pewnej linii produktów. Design tych produktów jest wyważony, wręcz ascetyczny – cechą istotną jest komunikat o integralnych cechach produktu. Zauważa się odchodzenie od sielskich obrazków pastwiska i krowy w tle lub innych charakterystycznych dla tej kategorii elementów typu krowa bądź koza na pastwisku, roześmiana rodzina ze szklankami w dłoni czy wiejski sielankowy domek. W komunikacie stosowane są mocne pogrubione czcionki. W komunikacie marketingowym główną rolę odgrywają prostota oraz główny komunikat stanowiący informacje o benefitach produktu; to jest: mleko świeże, mleko o obniżonej ilości tłuszczu, o obniżonej ilości tłuszczu lub bez tłuszczu. Utrzymywany jest trend w projektowaniu graficznym, który podkreśla regionalizację produktów. Przykładem tego typu produktów są np.: opakowania marki A2 milk czy marka mleka Artisa (podkreślana informacja niska zawartość tłuszczu i wysoka, 15 g zawartość białka).

5. Gramy w kolory

Trend ten szczególnie dotyczy produktów smakowych w matowych butelkach i kontenerach, które w zależności od smaku mleka produkowane są z materiału wybranego koloru. Najczęściej opakowania te są matowe, a każdy smak ma swój własny kolor. Przykładowo: produkty True Banana Cream – żółte, True Blac cherry – czerwone, Blue Moon – niebieskie, Otton Candy – różowe, Orange – pomarańczowe czy Praire Farms (matowa butelka z nakrętką w różnych kolorach).

Strona 3 z 5