Opakowania: Pakować i być na czasie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2016 (25)

Kolejną modą szczególnie w serowarstwie jest produkowanie serów w wersji przekąsek z uzupełniającymi się dodatkami ser+gruszka w cząstkach, morela albo orzechy czy marchewka. W plastikowych pojemniczkach starannie układane są w jednej przegródce kostki lub pałeczki sera, a w drugiej cząstki wspomnianych dodatków. Całość przykryta jest przezroczystą folią, z możliwością wielokrotnego użycia. Tego typu produkty jak pałeczki sera są też pakowane w indywidualne opakowania, które z łatwością mogą wpisać się w trend produktów wygodnych i jednocześnie realizujących koncepcje grab-and-go (bierz i idź)! Przykładem jest linia produktów marki Pro-snax lub indywidualnie pakowane (po osiem sztuk) pałeczki serowe od Jarlsberg Cheese, Sargento Foods (ser typu snacking Snack Bites).

Aleksandra Jędrzejewska, Tetra Pak Polska

Aleksandra Jędrzejewska

Dyrektor Marketingu Tetra Pak Polska

Opakowania Tetra Pak do płynnej żywności to przede wszystkim ogromny wybór formatów, pojemności i różnych rodzajów zamknięć. Dostępnych jest blisko 2,5 tys. opcji kartonów, które odpowiadają na potrzeby różnych grup konsumentów. W ofercie są zarówno duże opakowania rodzinne, jak i opakowania jednoporcjowe. Te ostatnie, stworzone z myślą o osobach prowadzących szybki tryb życia i często spożywających napoje i przekąski „w drodze”, są szczególnie popularne wśród producentów kierujących swoją ofertę do grupy określanej jako Pokolenie Y. Nasza najnowsza propozycja na rynku mleczarskim to opakowanie Tetra Brik Aseptic Edge, o pojemności 200 ml, ze słomką. Dostępne w nim są mleczka smakowe.

Opakowania aseptyczne, w połączeniu z technologią aseptyczną, opracowaną przez Tetra Pak pozwalają chronić żywność w naturalny sposób. Zachowuje ona wartości odżywcze, smak, kolor i konsystencję bez stosowania konserwantów, nawet przez 12 miesięcy. Opakowania aseptyczne nie wymagają chłodzenia podczas transportu i przechowywania, co przekłada się na niższe koszty producentów oraz pozwala ograniczać negatywny wpływ na środowisko. Tetra Pak oferuje też szeroki wybór opakowań do produktów wymagających chłodzenia, jak np. Tetra Top. Dzięki zakrętce i dużej średnicy otworu opakowanie to należy do popularnych rozwiązań dla jogurtów pitnych. Systemy opakowaniowe Tetra Pak wyróżniają się wysoką wydajnością, pozwalają minimalizować koszty operacyjne, jednocześnie zapewniając wysokie bezpieczeństwo pakowanej żywności.

Opakowania Tetra Pak mają dużą powierzchnię zadruku, dzięki czemu stanowią idealny nośnik komunikatów marketingowych i wizerunkowych, a także okazję do wyróżnienia się na półce sklepowej. Atrakcyjna ekspozycja marki jest szczególnie ważna dla producentów, którzy kierują swoją ofertę do młodych ludzi.

Dodatkowo, opakowania Tetra Pak są przyjazne dla środowiska. Produkowane są z papieru (75%), polietylenu (20%) oraz, w przypadku opakowań aseptycznych, folii aluminiowej (5%) i w całości nadają się do recyklingu. Materiał opakowaniowy jest już w znacznym stopniu certyfikowany przez Forest Stewardship Council, co oznacza, że celuloza użyta do produkcji kartonów pochodzi z odnawialnych upraw leśnych. Tetra Pak, jako pierwsza spółka w sektorze kartonowych opakowań dla żywności, wprowadziła zakrętki i inne elementy opakowań z odnawialnego polietylenu, wytwarzanego z trzciny cukrowej. Na polskim rynku mleko pasteryzowane w opakowaniu Tetra Brik Square z taką zakrętką oferuje Grupa Lacpol.

Opakowania w przyszłości

Śmietanka kremowa 30%, Jana

Niewątpliwie przed branżą opakowaniową stoją wielkie wyzwania. Z jednej strony mamy konsumentów, którzy szukają odpowiednich produktów spełniających ich aktualne potrzeby. Z drugiej zaś strony producentów, którzy szukają ciekawych biznesowo rozwiązań. Z trzeciej w kolejce do głosu ustawiają się handlowcy i logistycy, którzy coraz wyżej wyceniają swoje półki oraz działalność logistyczną i poszukują wygodnych kosztowo rozwiązań.

Już dzisiaj uważa się, że w najbliższej przyszłości opakowania będą stanowiły jeden z najbardziej istotnych elementów tzw. marketing mix, gdzie produkt rozłoży się niejako na produkt właściwy i opakowanie. W przyszłości opakowanie może wspomagać producenta w rozmaity sposób m.in.: poprzez zwracanie na siebie uwagi, tworzenie wartości dodanej do produktu, wzmacnianie tzw. brand awareness, pozycjonowanie na produkty premium i ekonomiczne.

Intensywnie rozwijający się trend do sprzedaży internetowej sprzyja projektowaniu opakowań, które nie tylko dobrze będą się prezentowały na różnego rodzaju ekranach (outdoorach, smartfonach, telewizorach, laptopach czy tabletach), ale także będą mogły bezpiecznie dotrzeć do konsumenta. Wydaje się, że e-commerce wkrótce sprzyjać będzie rozwojowi nowego trendu, który zaowocuje pomysłem, by opakowania prezentowane na monitorze można było obracać, przybliżać lub analizować wybrane elementy itp. Wszystko po to, by konsument mógł bliżej zapoznać się z danym produktem.

Strona 4 z 5