Opakowania: Pakować i być na czasie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2016 (25)
Mazdamer, Mlekovita

Funkcje opakowania

Obecnie opakowania pełnią szereg istotnych funkcji. Podstawową rolą opakowania jest zabezpieczenie produktu przed uszkodzeniem, bezpieczny transport do odbiorcy oraz możliwość relatywnie długiego przechowywania w miejscy docelowym. Opakowanie ma też na celu dodanie produktowi wartości marketingowej i tym samym wzbudzenie zainteresowania konsumenta. Krótko mówiąc musi trochę podrasować i przyozdobić produkt, który wystawiony jest na sprzedaż. Bardzo często opakowanie niesie w sobie informacje promocyjne, które mogą przyczynić się impulsowego zwiększenia sprzedaży. Opakowanie pełni również rolę informacyjną (bez konieczności pytania personelu sklepu) o indywidualnych wartościach produktu tj. przeznaczenie, wielkość, wartość odżywcza, kraj pochodzenia. Opakowania wyróżniają produkt na ryku i nadają mu swoiste (tylko dla danej linii) cechy marketingowe. Wraz z designem etykiet jest kluczem dla konsumentów do odnalezienia go na półce sklepowej lub stronie internetowej (szukanie po obrazku i marce).

Wszystkie prowadzone przez producentów działania mają na celu zwrócenie uwagi konsumenta na ten, a nie inny produkt. Dzisiaj już nie mówimy tylko o pakowaniu, ale o stworzeniu tzw. przewagi konkurencyjnej dla danego produktu. Realizowane jest to poprzez bezpośrednią ingerencję w różne aspekty konstrukcji, kształtu i wizerunku opakowania. Poprzez opakowania producenci przekazują kluczowe i istotne z marketingowego punktu informacje i treści.
zadania opakowania

Wybrane trendy w opakowaniach w mleczarstwie

Obecnie na rynku wyróżnia się szereg trendów, które wskazują na coraz większe znaczenie opakowania w sukcesie sprzedażowym produktów.

Serek Jovi, Jogobella Zott

Jednym z elementów branych pod uwagę podczas konstrukcji nowego opakowania lub wprowadzania jakiejkolwiek innowacyjnej zmiany jest jego kształt. Przykładowo, mleko pakowane jest w różnego typu kartony, butelko-kartony oraz butelki. W samej ofercie kartonów corocznie pojawia się kilka nowych propozycji, które ułatwiają zamykanie kartonów, wygodniejsze nalewanie lub lepszą ekspozycję informacji dotyczących produktu. Modyfikacjom ulegają sposoby otwierania i zamykania kartonów, konstrukcja kartonu na bardziej slim lub z dodatkowymi panelami oraz pojawiają się nowe możliwości trzymania w dłoni lub recyklingu (zgniatanie poziome i pionowe). Podobne trendy konstrukcyjne zauważa się w modyfikacjach butelek. Obecnie mogą one przyjmować najróżniejsze kształty i objętości, dostosowane do potrzeb konkretnych grup docelowych (dorosłych, dzieci, osób starszych). Coraz częściej widać butelki o przewężeniach pośrodku wysokości, (co ułatwia ich trzymanie) lub dołączanie rączki ułatwiającej nalewanie mleka do naczynia. Przykładami mogą być m.in.: produkty Horizon (mleko wysokoproteinowe – butelka dopasowana do kształtu dłoni – Protein plus, Vitamin D+, lactose free, Muscle Milk w wersji standarowej i light, TruMoo – kontenery o różnej pojemości z raczką, Fair Life, Milk Drops, Ashleys – treat, Milk Splash).

Dzisiaj w biznesie opakowaniowym nie tylko mówi się o takim konstruowaniu opakowań, by były wygodne do ustawiania ekspozycji, ale także o tym, by spełniały wymogi wizualne w internecie oraz ergonomiki półki i logistyki transportu.

Strona 2 z 5