Opakowania: Pakować i być na czasie
Funkcje opakowania
Obecnie opakowania pełnią szereg istotnych funkcji. Podstawową rolą opakowania jest zabezpieczenie produktu przed uszkodzeniem, bezpieczny transport do odbiorcy oraz możliwość relatywnie długiego przechowywania w miejscy docelowym. Opakowanie ma też na celu dodanie produktowi wartości marketingowej i tym samym wzbudzenie zainteresowania konsumenta. Krótko mówiąc musi trochę podrasować i przyozdobić produkt, który wystawiony jest na sprzedaż. Bardzo często opakowanie niesie w sobie informacje promocyjne, które mogą przyczynić się impulsowego zwiększenia sprzedaży. Opakowanie pełni również rolę informacyjną (bez konieczności pytania personelu sklepu) o indywidualnych wartościach produktu tj. przeznaczenie, wielkość, wartość odżywcza, kraj pochodzenia. Opakowania wyróżniają produkt na ryku i nadają mu swoiste (tylko dla danej linii) cechy marketingowe. Wraz z designem etykiet jest kluczem dla konsumentów do odnalezienia go na półce sklepowej lub stronie internetowej (szukanie po obrazku i marce).
Wybrane trendy w opakowaniach w mleczarstwie
Obecnie na rynku wyróżnia się szereg trendów, które wskazują na coraz większe znaczenie opakowania w sukcesie sprzedażowym produktów.
Jednym z elementów branych pod uwagę podczas konstrukcji nowego opakowania lub wprowadzania jakiejkolwiek innowacyjnej zmiany jest jego kształt. Przykładowo, mleko pakowane jest w różnego typu kartony, butelko-kartony oraz butelki. W samej ofercie kartonów corocznie pojawia się kilka nowych propozycji, które ułatwiają zamykanie kartonów, wygodniejsze nalewanie lub lepszą ekspozycję informacji dotyczących produktu. Modyfikacjom ulegają sposoby otwierania i zamykania kartonów, konstrukcja kartonu na bardziej slim lub z dodatkowymi panelami oraz pojawiają się nowe możliwości trzymania w dłoni lub recyklingu (zgniatanie poziome i pionowe). Podobne trendy konstrukcyjne zauważa się w modyfikacjach butelek. Obecnie mogą one przyjmować najróżniejsze kształty i objętości, dostosowane do potrzeb konkretnych grup docelowych (dorosłych, dzieci, osób starszych). Coraz częściej widać butelki o przewężeniach pośrodku wysokości, (co ułatwia ich trzymanie) lub dołączanie rączki ułatwiającej nalewanie mleka do naczynia. Przykładami mogą być m.in.: produkty Horizon (mleko wysokoproteinowe – butelka dopasowana do kształtu dłoni – Protein plus, Vitamin D+, lactose free, Muscle Milk w wersji standarowej i light, TruMoo – kontenery o różnej pojemości z raczką, Fair Life, Milk Drops, Ashleys – treat, Milk Splash).