Innowacje w jogurtach: Trendy w jogurtach

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2016 (74)

Jogurty to jedna z najszybciej rozwijających się technologicznie kategorii produktowych. Co roku pojawiają się produkty, których celem jest jak najlepsze przystosowanie się do potrzeb konsumentów. Innowacje w tej kategorii idą w kilku kierunkach. Z jednej strony jest to próba tworzenia intrygujących doznań smakowych oraz nowych struktur konsystencji produktowych. Z drugiej strony producenci za wszelką cenę próbują sprostać potrzebom konsumentów na zdrowe, wartościowe produkty. Kategorię jogurtów cechuje także różnorodność opakowań i ciekawych innowacji pod kątem struktury samego opakowania, jak i stylistyki i designu. Widoczna jest też silna segmentacja kategorii. Do największych światowych firm mających wpływ na kreowanie trendów i innowacji rynkowych należą: Danone, Chobani, Müller, Fage, Yakult, Zott, Valio, Kraft Foods, Fonterra, General Mills.

W czym tkwi siła jogurtów?

Jogurt we wszystkich krajach generalnie jest postrzegany, jako produkt o pozytywnym wpływie na organizm. Są to produkty bardzo uniwersalne, które mogą być spożywane przez wszystkie grupy docelowe. Jogurty to kategoria, która od lat przeżywa znaczący rozwój technologiczny. Wskazywanych jest szereg elementów, dlaczego właśnie kategoria ta cieszy się zainteresowaniem konsumentów.

Ważnym czynnikiem rozwoju kategorii jest przeświadczenie konsumentów, że jogurty zawierają istotne dla naszego organizmu składniki odżywcze. Jogurty są źródłem wartościowego białka oraz dziewięciu istotnych dla naszego organizmu aminokwasów. Stanowią też ważne źródło wapnia, który sprzyja budowie kości i zębów. Jogurty dostarczają przyjazną dla układu pokarmowego mikroflorę. Są źródłem witaminy B12, która wpływa na normalizację metabolizmu energetycznego oraz wzmacnia układ odpornościowy. Niektórzy producenci wykorzystują to zainteresowanie i rozwijają tę kategorię o nowe produkty z dodatkami funkcjonalnymi.

Kolejnym istotnym czynnikiem są walory organoleptyczne jogurtów. Klientów urzeka ich smak, zapach oraz konsystencja. Tworzone warianty smakowe oraz strukturalne pobudzają konsumentów do degustacji i poszukiwań ulubionych wersji. Z tych też powodów jogurty ewoluowały z pozycji mleczarskiego napoju lub deseru do kategorii wyrobów, które można wykorzystywać zarówno podczas śniadania (produkty z dodatkiem zbóż i owoców)  oraz jako pożywną przekąskę dostępną w każdym momencie dnia.

Po latach rozwoju linii jogurtów naturalnych i ich odtłuszczonych wersji kolejnym trendem jest dynamicznie rozwijająca się kategoria jogurtów greckich, które dostarczają pełnowartościowego białka. Oryginalne jogurty greckie są produktami o neutralnym profilu smakowym oraz mogą być stosowane do różnego typu działań kulinarnych, np. jako substytut śmietany, majonezów lub innych tłuszczów. Są one produkowane jako pełnotłuste lub odtłuszczone, do jedzenia łyżeczką lub do picia. Potencjał segmentu rozwijany jest poprzez wzbogacanie produktów o różnego typu dodatki lub ulepszanie struktury produktu lub tworzenie cross kategorii z ich wykorzystaniem (lody greckie). Pomału rozwija się kategoria jogurtów wyprodukowanych z mleka krów żywiących się wyłącznie na pastwiskach (Grass-Fed Milk Organic Greek Yogurt).

Od jakiegoś czasu jogurty wpisują się też w linię pożywnych produktów wygodnych (convenient food, ready-to-go). Jogurty oferowane są w opakowaniach umożliwiających swobodne wzięcie tych produktów do pracy, szkoły lub podczas wyjść na zewnątrz. Małe poręczne pojemniki czy butelki sprzyjają konsumpcji produktu w sytuacjach konsumpcyjnych innych niż tradycyjnie.

Analitycy rynku wskazują, że do rozwoju kategorii mogą przyczyniać się także takie czynniki jak wzrost dochodu w gospodarstwie domowym, wykształcenie, wzrost świadomości żywieniowej, zmieniające się nawyki żywieniowe konsumentów oraz styl życia. Istnieje ścisła korelacja między wzrostem dochodów a zainteresowaniem korzystniejszą żywnością i zwiększonym na nią zapotrzebowaniem. Obecnie na rynku daje się zauważyć klika interesujących trendów rozwojowych tej kategorii.

Strona 1 z 5