Hochland Polska: Dla Almette łąka wiele znaczy

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 1/2023 (115)
jacek wyrzykiewicz
© hochland polska

hochaland kampania

 

 

Rozmowa z Jackiem Wyrzykiewiczem

PR & Marketing Services Manager Hochland Polska

 

Janusz Górski: Firma Hochland Polska po raz trzeci stanęła na podium najlepszej i najbardziej kreatywnej kampanii mleczarskiej w Polsce. Co Państwa zdaniem zadecydowało o pozytywnym odbiorze tej kampanii?

Jacek Wyrzykiewicz: Co roku staramy się zaskoczyć konsumenta kreatywnością, a jednocześnie stawiamy na takie kampanie, które pozwalają nam zaangażować jak największą liczbę odbiorców. Projekt „Almette chroni łąki” spełnia wszystkie te kryteria. Ponadto ma niezwykle istotny dla nas aspekt edukacyjny i wpisuje się w bieżące trendy, czyli działania na rzecz środowiska naturalnego. Łąka adresuje większość z najważniejszych problemów środowiska zdefiniowanych dla Polski przez naukowców: zanieczyszczenie powietrza, susza, bioróżnorodność i zmniejszająca się populacja owadów „zapylaczy”, dzięki którym jest pożywienie. Więcej łąk pełnych kwiatów, to więcej czystego powietrza, więcej upraw i lepsze nawodnienie gleb i dlatego warto zachęcać różne grupy społeczne do ich zakładania. Nam się to udaje, a miejsce na podium rankingu pokazuje, że takie kampanie mają sens i przynoszą obustronne korzyści. Warto zaznaczyć, że to projekt długofalowy. Mamy 3 główne cele programu: edukacja (o znaczeniu łąk dla ochrony środowiska), aktywacja (inspirujemy i dajemy „narzędzia” konsumentom, pracownikom, influencerom i dostawcom, aby siali łąki) i sianie (sami siejemy łąki). Kampanię wspierają m.in. zoolog i ekolog, pasjonat ptaków, znawca ekosystemów miejskich, przedstawiciel Polski w Międzyrządowym Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC) – prof. dr hab. Piotr Tryjanowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu oraz Prezes Fundacji Łąka Maciej Podyma – absolwent Wydziału Biologii SGGW, ekolog i zawodowy zmieniacz świata, a także Janina Bąk (Janina Daily) oraz Karol Wójcicki (Z głową w gwiazdach).

hochaland chroni łąki
© hochland polska

Skąd pomysł na tę formę kampanii?

„Almette chroni łąki” jest nie tylko kolejnym projektem, ale częścią strategicznego programu CSR marki Almette, rozpoczętego w 2021 r. Dla całej grupy Hochland Zrównoważony Rozwój stanowi integralną część wszystkich obszarów funkcjonowania. To stały element kultury organizacyjnej, spójny z misją i kluczowymi wartościami firmy. A łąki są szczególnie bliskie marce Almette, bo przecież świat Almette to piękna łąka ze szczęśliwą rodziną. Wiemy, że ginące ekosystemy łąkowe wymagają bardzo pilnej ochrony i dlatego włączyliśmy się w działania, które pomagają je przywrócić. Każdy z nas powinien wiedzieć, że łąki działają antysmogowo, oczyszczając powietrze i przeciwdziałają zmianom klimatu, wyłapując CO2 i magazynując go w glebie. A co najważniejsze, możemy tworzyć je wszędzie: w centrach miast, w naszych ogródkach i na polach. Naszym zdaniem kampania, która angażuje dosłownie wszystkich – młodszych i starszych, tych w małych miasteczkach, jak i w metropoliach, pracowników i dostawców Hochland oraz rzesze konsumentów z szerokich grup społecznych to idealna forma działań z zakresu CSR.

almette serkiJakie działania podjęli Państwo dla realizacji celu kampanii?

Celem kampanii „Almette chroni łąki” w 2022 r. było kontynuowanie budowania świadomości roli łąk kwietnych w ekosystemie i ich wpływu na naszą jakość życia. Zorganizowaliśmy akcje wysiewania łąk w Kaźmierzu pod Poznaniem (działa tam jeden z naszych nowoczesnych zakładów produkcyjnych), a także w Łodzi, Warszawie i we Wrocławiu. I rozkręcamy się – co roku siejemy więcej i edukujemy więcej, nasz program angażuje nowe grupy konsumentów i influencerów i staje się coraz bardziej popularny. Akcja „Almette chroni łąki” idealnie wpisała się również w wydarzenie Influencers Live Wrocław, które odbyło się pod hasłem „Twórca Twórczyni Przyszłości”. Przy całej akcji pomagała nam influencerka Janina Daily i ambasador marki. Najpierw edukowaliśmy 1500 blogerów, a potem zaprosiliśmy influencerów do wysiania razem z nami łąki na terenie wrocławskiego ZOO. Organizujemy również warsztaty i panele dyskusyjne, podczas których o roli łąk kwietnych w ekosystemie opowiadają nasi zaprzyjaźnieni eksperci – prof. dr hab. Piotr Tryjanowski oraz „Pan Łąka”, czyli Maciej Podyma. Nie zapomnieliśmy również o obecności w mediach społecznościowych, gdzie organizowaliśmy konkursy i motywowaliśmy konsumentów do siania łąk w swoich przydomowych ogródkach, a nawet na balkonach. Nie zapomnieliśmy także o działaniach wewnątrz firmy. Już po raz szesnasty Pracownicy Hochland Polska zaproszeni zostali do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym. Tegorocznym tematem prac było wspieranie środowiska poprzez zwiększanie powierzchni łąk kwietnych. Zgodnie z regulaminem jury wybrało 12 najlepszych prac, które zostaną wykorzystane w kalendarzu firmowym Hochland Polska 2023 „Łąki Almette”.

hochaland kampania
Na zdjęciu Zespół Almette, który pracuje nad projektem Łąki Almette. Od lewej: Dominika Gąsiorowska, Kierownik ds. Marki; Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager; Katarzyna Ciecieręga, Kierownik Marketingu; Dominik Wrześniewski, Młodszy Kierownik ds. Marki; Monika Dutka, Kierownik ds. Marki.

Co było najważniejszym przesłaniem nagrodzonej aktywności?

Akcja „Almette chroni łąki” ma na celu podkreślenie, jak duże znaczenie ma wysiewanie łąk, których wpływ na środowisko jest wciąż niedoceniany. A przecież kwietne łąki są ostoją bioróżnorodności tak ważnej dla życia planety, domem dla milionów zapylaczy i czynnikiem wpływającym na lepsze nawodnienie gleby. I to jest właśnie najważniejsze przesłanie tej kampanii – edukacja. Przecież mało kto wie, że zaledwie 1 m2 łąki jest w stanie wyłapać tyle pyłu zawieszonego co 5-letnie drzewo, a łąka przecież rośnie szybciej. Mamy nadzieję, że udało nam się zarazić miliony Polaków modą na łąki i będzie wśród nas coraz więcej „wysiewaczy”.

Jaki był zasięg kampanii, biorąc pod uwagę użyte narzędzia? Które okazały się najbardziej efektywne? 

almette chroni łąkiKampanii „Almette chroni łąki” towarzyszył szereg działań z zakresu PR, klasycznego marketingu i influencer marketingu. Zakładały one jak najszersze dotarcie do konsumentów i okazały się niezwykle efektywne. Zdecydowaliśmy się na współpracę z popularnymi influencerami, co wygenerowało wielomilionowe zasięgi akcji, nie zabrakło nas również w całej sferze digital. Byliśmy obecni na Facebooku, Instagramie i YouTube, dzięki czemu o kampanii dowiedziało się jeszcze szersze grono odbiorców. Zdecydowaliśmy się również na obecność w popularnym programie śniadaniowym o wielomilionowej widowni. Ponieważ kampania „Almette chroni łąki” to projekt wieloletni, wpisujący się z naszą filozofię Zrównoważonego Rozwoju, działania są kompleksowe, rozłożone w czasie i dostosowane do pór roku czy wydarzeń na kulturalnej mapie Polski. Wiele kanałów komunikacji i różnorodne działania, obejmujące zarówno kameralne spotkania i duże eventy, to klucz do sukcesu tej akcji. A sukces kampanii „Almette chroni łąki” to szansa na lepszą przyszłość dla każdego z nas.

 


Dziękuję za rozmowę

Janusz Górski

Zobacz także

Hochland Polska: Dostawcy mleka fundamentem Hochland Polska

Hochland Polska utrzymuje pozycję lidera sprzedaży serów. Fundamentem firmy jest ponad 500 gospodarstw, które dostarczają mleko do zakładu w Węgrowie. Rolnicy, od których kupowane jest mleko, są traktowani nie tylko jako dostawcy – są partnerami w biznesi