Aldi Polska: Masło lokomotywą sprzedaży

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2024 (123)
Marta Pinocy Aldi
© aldi polska

08-aldi wywiad_2.jpg

Rozmowa z Martą Pinocy,

Starszym Menadżerem Kategorii, Aldi Polska


Janusz Górski: Handlowcy przyznają od lat, że nabiał to podstawa koszyka zakupowego. Jaka jest Państwa zdaniem kondycja sprzedaży w kategorii nabiałowej, porównując początek 2024 r. z początkiem 2023 r.?

Marta Pinocy: W czasie inflacji czynnikami decydującymi o doborze produktów nabiałowych do podstawowego koszyka zakupowego są przede wszystkim wysoka jakość danego asortymentu oraz promocje, które przekładają się na realną oszczędność w portfelu klienta. Zainteresowanie nabiałem w Aldi rok do roku utrzymuje się na tym samym poziomie. Jednak warto tutaj dodać, że rola zmiany nawyków żywieniowych ma także znaczenie – Polacy ograniczają spożycie nabiału ze względu na aspekty zdrowotne czy ekologiczne. 

Sprzedaż nabiału w 2024 r. jest wciąż wysoka, ale widać pewne spowolnienie wzrostu lub nawet lekki spadek w niektórych kategoriach. 

Eksperci z agencji badawczych badający sprzedaż w kategorii nabiału przyznawali, że ubiegły rok przyniósł wzrost wartościowy przy niezmienionym lub lekko zniżkującym wolumenie. Zyskiwały wybrane grupy produktowe, takie jak produkty wysokobiałkowe. Co przyciąga konsumentów, po jakie produkty sięgają chętniej?

Faktycznie w zeszłym roku z powodu podwyżek na rynku nabiału można było zaobserwować znacznie większy wzrost wartości sprzedaży niż jej wolumenu. Ten trend miał miejsce w sklepach sieci Aldi.

aldi pracownicy
© aldi polska

Klienci w asortymencie nabiału stawiają głównie na produkty marek własnych. Kupujący w sklepach sieci Aldi mają także ulubione top brandy, które chętnie wybierają podczas zakupów. Dla przykładu w 2023 r. klienci najchętniej kupowali Masło Extra marki Łaciate, z pewnością związane jest to z aspektem licznych promocji, którymi był objęty właśnie ten produkt. Jednak warto dodać, że masło naszej marki własnej Milsani było także produktem bardzo chętnie kupowanym w Aldi. Klienci w 2023 r. bardzo często decydowali się również na zakup mleka UHT 3,2% Milsani, mleka świeżego Milsani (w wersji 2% i 3,2%) czy jogurtu naturalnego tejże marki. W ramach znanych brandów klienci w 2023 r. w Aldi chętnie kupowali jogurty owocowe Mlekpol, Zott, serki wiejskie Piątnica i ser w plastrach Sierpc. 

W tym roku zainteresowanie nabiałem nie odbiega znacząco od zeszłorocznych postaw konsumenckich, na pewno czynnikiem zachęcającym do zakupu asortymentu nabiału jest zauważalny spadek ceny. 

Które produkty z oferty nabiałowej Aldi okazały się lokomotywami sprzedaży w ostatnich miesiącach?

Zdecydowanie jest to masło – tu klienci najczęściej stawiają na markę własną Milsani i inne znane na polskim rynku marki. 

Warto podkreślić, że masło naszej marki własnej (Milsani Masło Extra 250 g – zawartość tłuszczu 82%) jest bardzo charakterystyczne w smaku dzięki zastosowaniu tzw. metody Nizo, która obejmuje odpowiednie dozowanie kwasu mlekowego podczas procesu produkcji. Efektem tego jest lekko kwaśny smak, który wyróżnia nasze masło spośród innych dostępnych w sklepach. Warto tu także dodać, że na samą barwę masła wpływa również sposób karmienia krów. Masło sprawdza się bardzo dobrze w różnych zastosowaniach kulinarnych. 

Drugim produktem w kategorii nabiału chętnie wybieranym przez klientów jest mleko – świeże i UHT. Tu także najczęściej decydują się na markę Milsani. 

Jak w ostatnim roku rozwinął się format sklepów Aldi pod względem liczby placówek? Co decyduje o tym, że klienci wybierają sklepy Aldi? Czy są znane statystyki mówiące o tym, jak zmieniła się liczba klientów odwiedzających Państwa placówki w ostatnim roku?

Sklepy sieci Aldi obecne są aktualnie w ponad 195 miastach. W grudniu 2023 r. sieć świętowała otwarcie trzysetnego sklepu, które miało miejsce w Opolu. Sieć zrealizowała założone plany ekspansyjne na 2023 r., otwierając 57 nowych placówek w różnych regionach całej Polski. Najwięcej sklepów otworzyła w grudniu, bo aż 17. Natomiast największa liczba nowych placówek pojawiła się w województwie śląskim (9 sklepów), mazowieckiem (7), wielkopolskim (6). 

W tym roku, jeśli chodzi o ekspansję, zdecydowanie nie zwalniamy tempa – planujemy otworzyć łącznie około 60 sklepów, co sprawi, że na koniec 2024 r. możemy mieć już około 360 sklepów w całej Polsce. Obecnie koncentrujemy się głównie na dużych miastach, w których już jesteśmy obecni, poszerzając nasze portfolio placówek. Mimo to jesteśmy oczywiście otwarci na różne możliwości lokalizacyjne, z elastycznością w dostosowywaniu się do potrzeb różnych regionów. 

Dzięki temu, że w Polsce pojawia się coraz więcej sklepów naszej marki, rośnie rozpoznawalność i tym samym wzrasta liczba klientów dokonujących zakupów w sieci Aldi. Konsumenci doceniają szczególnie prostotę naszych promocji – w naszych sklepach obowiązują Promocje Zawsze od 1 Sztuki, co sprawia, że klienci mogą kupić setki jakościowych produktów w bardzo dobrych cenach bez konieczności kupowania wielopaków, używania kart lojalnościowych czy innych rozwiązań popularnych na dzisiejszym rynku. Warto także nadmienić, że w sklepach Aldi dostępnych jest w stałej ofercie ponad 1800 artykułów, a w ramach tygodniowych akcji tematycznych ponad 1500 artykułów spożywczych i przemysłowych – około 65% z nich stanowią produkty marek własnych, co także jest czynnikiem decydującym o wyborze naszych sklepów przez klientów. 

Warto dodać, że celem Aldi jest posiadanie 650 sklepów do 2028 r., a perspektywicznie – 1000 w ciągu dekady. Planujemy otworzyć także trzecie centrum dystrybucyjne, zlokalizowane w województwie mazowieckim. Możemy zdradzić, że powinno to nastąpić w przeciągu najbliższych dwóch lat. 

aldi sklep
© wojciech mateusiak

Forum Mleczarskie w ostatnich latach wiele miejsca poświęciło produktom wegańskim. Czy jest to asortyment, który potwierdził pokładane w nim nadzieje? Czy Polacy chętnie sięgają po produkty z tej kategorii, czy są raczej tradycjonalistami?

W porównaniu do zeszłego roku widzimy ciągły wzrost sprzedaży produktów, które sprawdzają się w kuchni Polaków w roli zamienników mięsa i nabiału. Wzrost ten jest napędzany przez kilka czynników, m.in. zwiększoną świadomość na temat wpływu diety na zdrowie i środowisko oraz nieustanny rozwój technologii i dostępność coraz lepszych jakościowo produktów wegańskich. Oczywiście mimo rosnącej popularności produktów wegańskich Polacy nadal pozostają w dużej mierze tradycjonalistami, jeśli chodzi o dietę, ponieważ produkty nabiałowe są wciąż ważnym elementem polskiego jadłospisu i odzwierciedla się to w koszykach zakupowych naszych klientów. Jednakże obserwujemy coraz większą otwartość na nowości i eksperymenty kulinarne w naszym społeczeństwie, co przekłada się również na wybór produktów wegańskich. 

Warto tu także nadmienić, że cyklicznie poszerzamy ofertę o nowe produkty z kategorii asortymentu wegańskiego. Osoby chcące zastępować produkty pochodzenia zwierzęcego roślinnymi alternatywami znajdą w naszych sklepach duży wybór takich artykułów. Dla przykładu od 11 marca w sklepach Aldi pojawił się rozbudowany asortyment wegetariański – do oferty sezonowej wprowadziliśmy ponad 100 nowych roślinnych produktów. Pojawiły się wędliny i kiełbaski wegetariańskie, falafel, kulki warzywne czy wegański sznycel marki Mein Veggie Tag. Oferta poszerzyła się także o roślinne przekąski – zarówno słodkie, jak i słone. 

Czy argumenty o mniejszym śladzie węglowym i podwyższonym dobrostanie zwierząt są ważne dla Państwa jako kwestie przemawiające również do wyobraźni konsumentów? Czy mają one wartość przeliczalną na pieniądze i są możliwe do zmonetyzowania w naszym kraju?

Argumenty o mniejszym śladzie węglowym i dobrostanie zwierząt mogą być ważnym czynnikiem przy wyborze produktów spożywczych. Jedne z nowszych badań przeprowadzonych przez NielsenIQ w 2023 r. wskazują na to, że Polacy coraz częściej wybierają produkty ekologiczne – 43% badanych deklaruje częstsze zakupy produktów ekologicznych w porównaniu do roku 2022, oznacza to wzrost aż o 10%. Co więcej, aż 72% osób ankietowanych twierdzi, że zwraca uwagę na informacje o ekologicznym pochodzeniu produktu podczas zakupów. Tak mówią badania, natomiast bardzo trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy argumenty te mają bezpośrednią wartość przeliczalną na pieniądze. Zauważalne natomiast jest to, że rynek produktów ekologicznych i przyjaznych zwierzętom dynamicznie rozwija się w naszym kraju, co z pewnością można traktować na plus. W tym przypadku zatem możliwość zmonetyzowania tych argumentów zależy przede wszystkim od umiejętności dotarcia do odpowiedniej grupy konsumentów i odpowiedniego zaprezentowania wartości tych produktów tak, aby klient był w stanie odnaleźć w nich wartość dodaną. 

Dziękuję za rozmowę
Janusz Górski

Zobacz także