Millenialsi: Pokolenie Y i C

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2017 (82)

5 kroków w świecie Millenialsa

Świat Millenialsa kręci się wokół 5 aspektów życia, które warto prześledzić próbując zrozumieć tę grupę oraz dopasować swoją strategię marketingowa dla rozwoju naszych produktów.

Pierwszym aspektem życia Millenialsa jest życie ze smartfonem w ręku w tzw. chmurze. Za pomocą smartfona i mediów społecznościowych Millenialsi komunikują się ze znajomymi, kreują swój wizerunek oraz zdobywają informacje. Badania wskazują, że 66% młodszych i 60% starszych Millenialsów korzysta ze smartfona.

Według Millenialsów świat wirtualny jest tak samo prawdziwy jak realny. Kariera mediów społecznościowych jest tego namacalnym przykładem. Dlatego też ważnym w skali priorytetów dla Millenialsów jest przywiązywanie wagi do wirtualnych czasami kontaktów społecznych. Kiedyś ważnym elementem życia była przynależność rodzinna – dziś Millenialsi bardziej zżyci są z napotkanymi gdzieś znajomymi niż z członkami rodziny.

Millenialsi, przez ciągłe podłączenie do świata wirtualnego, mają dostęp do wieloaspektowej wiedzy z różnych dziedzin, jak również mogą nawiązywać znajomości i kontakty w wielu krajach. I co należy podkreślić bardzo chętnie korzystają z tej możliwości.

To właśnie „znajomi i przyjaciele” kształtują światopogląd i styl życia Millenialsa oraz wpływają na podejmowane przez niego decyzje. Potrzeba silnej przynależności do grupy jest dla tego pokolenia priorytetem ponad wszystko. Dlatego też ważne jest by pamiętać, że Millenials zanim kupi jakiś produkt najpierw zapyta o zdanie przyjaciół. Co ciekawe po zakupie danego produktu sam odważnie wrzuci swój komentarz do sieci.

Millenialsi jak wiemy to ludzie towarzyscy, otwarci, lubiący spędzać czas ze znajomymi. Jeżeli chcą się spotkać z przyjaciółmi to raczej nie zapraszają ich do domu, ale czas spędzają podczas wypadów do miasta. Młodszych Millenialsów spotkamy w kawiarniach lub restauracjach szybkiej obsługi. Millenialsi starsi dysponujący większymi zasobami finansowym wybierają droższe lokale bądź kluby.

Ważnym elementem życia Millenialsów jest sport i aktywność fizyczna. Dbanie o smukłą sylwetkę oraz sprawne ciało jest pomocne w budowaniu pozytywnego wizerunku fizycznego. Aktywność fizyczna staje się elementem stylu życia i własnej prezencji. Jest też formą spędzania wolnego czasu.

Millenialsi na zakupach

Bardzo ważnym elementem życia Millenialsów są zakupy. Jak już wspomniano Millenialsi często korzystają z porad w internecie, analizują wpisy oceniające dany produkt czy usługę. Czy nam się podoba czy nie, Millenials zawsze przed zakupami sprawdzi opinię o danym produkcie w sieci. I co ciekawe wiedza ta może być czasami wieloźródłowa – a to już daje Millenialsowi wielką władzę.

Millenials to tzw. prosumer („professional consumer”) czyli osoba, która jest czymś na kształt „adwokatów produktu i marki”. Nie tylko konsumuje dany produkt, ale także staje się niejako głosem pro lub contra dla tych produktów. Ma wymierny wpływ (poprzez swoje wpisy na różnych mediach społecznościowych) na ich porażkę lub sukces. Dzisiaj każdy może wyrazić swoje zdanie poprzez umieszczenie krótkiego wpisu /filmiku recenzującego dany produkt. Rozprzestrzeniając informacje konsumenci mają przeogromny wpływ na innych ludzi i ich decyzje zakupowe.

W obecnych czasach firmy nie do końca mogą kontrolować swoje produkty czy marki poprzez standardowo generowane i wysyłane informacje. Dzisiaj to konsumenci kontrolują rynek i bezlitośnie wydają opinie o danym produkcie czy marce. Stosują do tego różnego typu kanały; określane jako social media: blogi, microblogi, fora internetowe, social networking.

Dlatego też Millenialsi uzbrojeni w wiedzę z internetu nie są zbyt lojalnymi klientami i nie ma co liczyć na ich przywiązanie do naszego produktu na zawsze. Wprawdzie uwagę Millenialsów można zdobyć poprzez swego rodzaju innowacyjność podejścia, kreatywność, otwartość na zmiany i swoistą transparentność, ale nie należy się spodziewać zbyt daleko idącego przywiązania. Co najwyżej swoimi proaktywnymi działaniami można zdobyć ich chwilową uwagę i zaangażowanie tu i teraz.

Ostra konkurencja na rynku oraz bombardowanie konsumentów nowymi pomysłami odwraca uwagę od tego, co znane i sprawdzone. Millenialsi kochają eksperymenty i bardzo często próbują doświadczać nowych rzeczy. Badacze zachowań konsumenckich podkreślają, że starsi Millenialsi są bardziej pragmatyczni i interesowni oraz mniej lojalni w swoich wyborach konsumenckich niż młodsi. To podejście dotyczy także ich ulubionych dotąd marek i produktów. Konsumenci z pokolenia Millenialsów lubią być postrzegani, jako tzw. smart klient/shopper, którzy wybierają najlepsze opcje produktowe w najlepszej cenie. Idea ta dotyczy głównie postrzegania marek własnych, które w koszyku zakupowym starszych Millenialsów znajdują więcej miejsca, niż np. w koszyku zakupowym ostrożnego pokolenia X. W grupie Millenialsów młodszych wykreowano pojęcie „cool hunters”, czyli zimnokrwistych łowców, którzy doceniają wartość dodaną danego produktu i bardziej skłonni są zapłacić za niego drożej, byleby tylko go posiadać.

Strona 3 z 6