Słowacja: Mliečne výrobky, czyli nabiał ze Słowacji

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2015 (72)

Analiza słowackiego rynku

Na przestrzeni ostatnich kilku lat mleczarstwo słowackie przeszlo szereg istotnych zmian. Na rynku pojawiło się wiele nowych przedsiębiorstw, w tym z kapitałem zagranicznym. Nowe podmioty gospodarcze zaostrzyły konkurencję na rynku i przyczyniły się do agresywniejszej walki o konsumenta. Problemem branży mleczarskiej na Słowacji jest w dalszym ciągu niska siła nabywcza konsumentów oraz specyficzne upodobania żywieniowe.

Słowaccy konsumenci dzielą się na konsumentów konserwatywnych (starszych preferujących produkty tradycyjne i nielubiących innowacji i nowości) oraz nowoczesnych (młodszych mało lojalnych wobec marki, szukających nowych produktów i innowacji). Cechą charakterystyczną konsumentów słowackich jest preferowanie wyrobów wyprodukowanych w kraju.

Z badania przeprowadzonego przez Z. Kapsdorferovą i L. Nagyovą ze Słowackiego Uniwersytetu Rolniczego w Nitrze, wynika iż najwięcej produktów mleczarskich spożywanych jest w grupach docelowych 26-35 lat (56%, w tym kobiety 38%), 18-25 lat (52%, w tym kobiety 38%) oraz 36-45 lat (50%, w tym kobiety 25%). Najmniej produktów mleczarskich spożywają seniorzy powyżej 65. roku życia (11%, w tym kobiety 4%) oraz dzieci do 18. roku życia (12%, w tym dziewczynki 3%).

Mleko płynne do picia

Sytuacja na rynku mleka w Słowacji jest dość nietypowa. W przeciwieństwie do innych krajów europejskich mleko nie jest ulubionym napojem Słowaków. Z jednej strony Słowacy nie mają tradycji picia albo używania mleka, jako składnika np. śniadania. Jest ono stosowane głównie jako dodatek do kawy. Jeżeli już kupują mleko to preferują półtłuste mleko o relatywnie długim terminie przydatności do picia (45%) lub swieże mleko (36%).

Największą firmą produkującą mleko jest Rajo, która w 2014 roku posiadała około 25% udziałami w tym segmencie. Kolejnymi firmami są: Tatranska Mliekaren oraz Coop Jednota, sieć handlowa posiadające duże portfolio produktów pod markami własnymi (9%). Najbardziej ulubionymi markami mleka są Rajo, Babicka, Milkagro oraz Sole. Analizy przewidują, że wartość rynku mleka do picia w 2019 roku powinna wynieść około 156 mln euro. Będzie to do osiągnięcia, o ile uda się wypromować pozytywny stosunek do produktów mleczarskich, jako korzystnych dla zdrowia oraz wzrośnie siła nabywcza Słowaków (źródło: Euromonitor oraz opracowanie Z. Kapsdorferovej i L. Nagyovej ze Słowackiego Uniwersytetu Rolniczego w Nitrze – Zachowania konsumenckie na rynku słowackim, obserwacje własne autorki).

Jogurty i napoje fermentowane

Jogurty i napoje fermentowane stanowią jedną z najszybciej rozwijających się kategorii, dzięki rozwojowi trendu do spożywania produktów funkcjonalnych z dodatkiem witamin i składników mineralnych. Są one poszukiwane przez osoby dbające o swoje zdrowie oraz kondycję fizyczną. Produkty te, mimo wysokiej ceny cieszą się uznaniem Słowaków. Wzrasta zainteresowanie jogurtami kremowymi, owocowymi i czekoladowymi, a także produktami oznaczonymi jako light oraz bio. Konsumenci preferują jogurty świeże z krótkim terminem przydatności do spożycia (51%) oraz z terminem do 21 dni przydatności do spożycia (41%). Na Słowacji obecnie najwięcej sprzedaje się jogurtów o gramaturze 125-150 g. Ulubionymi markami są Rajo, Danone oraz Sabi.

W minionym roku wartościowo rynek jogurtów wzrósł o 3%, a kwaśnego mleka o 2%. Największą firmą produkującą tego typu wyroby jest Rajo, która ma 31% udział w rynku. Kolejne to: Senoble Central Europe (17%) oraz Danone (9%) i Milk-Agro (7%) (źródło j.w.)



Strona 2 z 4