Słowacja: Mliečne výrobky, czyli nabiał ze Słowacji
Rynek serów
Tradycyjny rynek serów słowackich obejmuje produkty wędzone i tego typu produktów bardzo często Słowacy poszukują. Słowacy wykazują także rosnące zainteresowanie serami świeżymi o krótkim terminie przydatności do spożycia (15-30 dni). Rosnące zainteresowanie tą kategorią to odpowiedź na poszukiwanie produktów o prozdrowotnym charakterze, przy jednoczesnym zainteresowaniu się produktami o niższej cenie. Obecnie około 20% konsumentow wybiera sery o obniżonej zawartości tłuszczu, a 19% „trzyma się” tradycyjnych serów tłustych.
Wart zauważenia jest fakt, iż trend wzrostowy odnotowują produkty, które oznaczane są jako niskokaloryczne, niezawierające konserwantów, mające wysoką zawartość wapnia i białka oraz obniżoną zawartość cukru. Zauważa się też wzrost zainteresowania serami z dodatkami smakowymi, oraz pochodzenia zagranicznego, m.in. serami pleśniowymi. Najczęściej wybierane są gramatury rzędu 250 g, następnie 100 g oraz 500 g.
W ostatnich latach w związku ze wzrostem cen mleka rosną ceny podstawowych produktów mleczarskich. W kategorii serów wzrost ten odnotowano na poziomie 2%. Nie zauważa się jednocześnie wzrostu ilościowego tej kategorii. Według analityków Euromonitora należy się spodziewać, że poprawa na rynku serów może się wystąpić jedynie w sytuacji wzrostu dochodów Słowaków.
Największą firmą serowarską na Słowacji jest Milex NMNV, która systematycznie rozwija się oraz posiada 19% rynku wartościowo. Następnymi wiodącymi producentami są: Syráren Bel Slovensko (15%) oraz Levicke Mliekarne (12%). Najlepiej sprzedającymi się w 2014 roku produktami były marki: Liptov (Milex NMNV 8%), Tami z Tatranska Mliekaren (7%) oraz Niva z Levicke Mliekarne (5%).
Analiza trendów rozwoju sektora serowarskiego wskazuje na wzrost wartości tego sektora o 2% rocznie, co powinno pozwolić osiągnąć wartość około 333 mln euro w 2019 roku (źródło j.w.).
Inne produkty mleczarskie
Spośród innych produktów mleczarskich na uwagę zasługują śmietanki do kawy oraz chłodzone przekąski/desery mleczne. Wartość pierwszego segmentu rynku wzrosła w ostatnim roku o 3%, a przekąsek o 2%. Analitycy przewidują, że kategorie te wykazują stały trend rosnący.
Największymi producentami w tej kategorii są lokalni producenci, tj. Rajo (14%), Tatranska Mliekaren (13%). Wśród zagranicznych podmiotów gospodarczych wysuwają się Zott (11%), Mlekarna Hlinsko (9%) oraz Senoble Central Europe (7%) (źródło j.w.).
Słowackie sieci handlowe
Słowacja charakteryzuje się bardzo dużym udziałem handlu zorganizowanego (80%), co daje duży udział marek własnych. Cechą charakterystyczną rynku słowackiego jest także niska siła nabywcza konsumentów. W Słowacji tzw. handel tradycyjny prawie nie istnieje. Słowacja ma bardzo dobrze rozwiniętą sieć placówek handlowych. Spośród największych sieci handlowych należy wymienić m.in. Coop, CBA, Tesco, Metro, Billa, Ahold, Hypernova, Kaufland.