Słowacja: Mliečne výrobky, czyli nabiał ze Słowacji

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2015 (72)

Rynek serów

Tradycyjny rynek serów słowackich obejmuje produkty wędzone i tego typu produktów bardzo często Słowacy poszukują. Słowacy wykazują także rosnące zainteresowanie serami świeżymi o krótkim terminie przydatności do spożycia (15-30 dni). Rosnące zainteresowanie tą kategorią to odpowiedź na poszukiwanie produktów o prozdrowotnym charakterze, przy jednoczesnym zainteresowaniu się produktami o niższej cenie. Obecnie około 20% konsumentow wybiera sery o obniżonej zawartości tłuszczu, a 19% „trzyma się” tradycyjnych serów tłustych.

Wart zauważenia jest fakt, iż trend wzrostowy odnotowują produkty, które oznaczane są jako niskokaloryczne, niezawierające konserwantów, mające wysoką zawartość wapnia i białka oraz obniżoną zawartość cukru. Zauważa się też wzrost zainteresowania serami z dodatkami smakowymi, oraz pochodzenia zagranicznego, m.in. serami pleśniowymi.  Najczęściej wybierane są gramatury rzędu 250 g, następnie 100 g oraz 500 g.

W ostatnich latach w związku ze wzrostem cen mleka rosną ceny podstawowych produktów mleczarskich. W kategorii serów wzrost ten odnotowano na poziomie 2%. Nie zauważa się jednocześnie wzrostu ilościowego tej kategorii. Według analityków Euromonitora należy się spodziewać, że poprawa na rynku serów może się wystąpić jedynie w sytuacji wzrostu dochodów Słowaków.

Największą firmą serowarską na Słowacji jest Milex NMNV, która systematycznie rozwija się oraz posiada 19% rynku wartościowo. Następnymi wiodącymi producentami są: Syráren Bel Slovensko (15%) oraz Levicke Mliekarne (12%). Najlepiej sprzedającymi się w 2014 roku produktami były marki: Liptov (Milex NMNV 8%), Tami z Tatranska Mliekaren (7%) oraz Niva z Levicke Mliekarne (5%).

Analiza trendów rozwoju sektora serowarskiego wskazuje na wzrost wartości tego sektora o 2% rocznie, co powinno pozwolić osiągnąć wartość około 333 mln euro w 2019 roku (źródło j.w.).


Na Słowacji panuje moda picia napojów wzbogaconych, w składniki mineralne i witaminy (wody i napoje soft). Jako źródło składników mineralnych promuje się raczej suplementy diety, niż mleko i przetwory mleczarskie. Systemetycznie wzrasta też liczba osób wskazujących na nietolerancję laktozy. Sytuacja ta nie sprzyja rozwojowi sektora mleka na Słowacji.

Inne produkty mleczarskie

Spośród innych produktów mleczarskich na uwagę zasługują śmietanki do kawy oraz chłodzone przekąski/desery mleczne. Wartość pierwszego segmentu rynku wzrosła w ostatnim roku o 3%, a przekąsek o 2%. Analitycy przewidują, że kategorie te wykazują stały trend rosnący.

Największymi producentami w tej kategorii są lokalni producenci, tj. Rajo (14%), Tatranska Mliekaren (13%). Wśród zagranicznych podmiotów gospodarczych wysuwają się Zott (11%), Mlekarna Hlinsko (9%) oraz Senoble Central Europe (7%) (źródło j.w.).

Słowackie sieci handlowe

Słowacja charakteryzuje się bardzo dużym udziałem handlu zorganizowanego (80%), co daje duży udział marek własnych. Cechą charakterystyczną rynku słowackiego jest także niska siła nabywcza konsumentów. W Słowacji tzw. handel tradycyjny prawie nie istnieje. Słowacja ma bardzo dobrze rozwiniętą sieć placówek handlowych. Spośród największych sieci handlowych należy wymienić m.in. Coop, CBA, Tesco, Metro, Billa, Ahold, Hypernova, Kaufland.



Strona 3 z 4