Stoisko otwarte: ...otwórz się (na klienta)

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 4/2015 (71)

W przypadku drugiego supermarketu, gdzie zastosowano system mieszany (wagowy – i produkty świeżo pakowane)  specjalnie dedykowaną serom cześć sklepu podzielono na wyraźnie wybijające się sekcje. Sery leżą w specjalnie zaaranżowanych grupach oraz przyozdobione są stosowną dekoracją (liście, kiście winogron, butelki z winem). Podział jest bardzo klarowny. Sery znaleźć można w odpowiednich sekcjach: sery w kostkach, sery wędzone, sery twarogowe, rolady, sery pleśniowe (białe i niebieskie), sery półmiękkie oraz sery twarde. W gablocie dedykowanej serom w kostkach pokrojono sery o gramaturze 150-300 g (z gatunków gouda, edamski, tylżycki) w cenach od 12,99 do 20 zł za kg. W sekcji serów wędzonych można kupić produkty w cenach od 23-24 zł i są to sery zarówno w plastrach jak i w kawałkach: Salami, Ramzes, Morski, Edam Rycki. W kategorii serów twarogowych można kupić sery chude, półtłuste i tłuste za nieco powyżej 20 zł za kg.

Twarogi w opakowaniach jednostkowych kosztują tutaj 13-16 zł za kg. Rolady są reprezentowane przez markę Le Roule, a ceny podane są za 100 g produktu, czyli odpowiednio 6,49-7,30 zł. W kolejnej gablocie znajdziemy sery pleśniowe z podziałem na sery kozie, sery z porostem niebieskiej pleśni (Lazur, Roquefort, Gorgonzola, Dorblu, Bergader, Turek Blue) oraz sery z porostem białej pleśni (brie francuskie, Cambozola, Talleggio). W kategorii serów niebieskich najdroższy był Roquefort Papilon (139,99 zł). Ceny polskich niebieskich serów pleśniowych kształtują się od 29 zł do 42 zł za kg.

Kolejną kategorię stanowią sery twarde. W grupie tej można dostać m.in. ser owczy marki Polder (93 zł/kg), Gouda pesto rosso (79 zł/kg) oraz Cantal (56 zł/kg), iberyjski (62 zł/kg) oraz sery kozie.


Na szczególne wyróżnienie zasługują odwiedzone delikatesy. Oferta sklepu zawarta była w ladzie wyspie, której przejrzenie zajęło kilkanaście minut. Oferta wyróżniała się przede wszystkim bogactwem rodzajów serów, przejrzystością ekspozycji oraz dopracowanymi w treści tabliczkami informacyjnymi. Na stoisku wyłożone były materiały promocyjne oraz tabliczki z promocjami (Festiwal smaków: ser Pecorino). Personel również wykazywał się pewną znajomością rzeczy oraz zainteresowaniem klientami. Asortyment był podzielony wg gatunków serów oraz cen. W kategorii serów niebieskich można było zakupić m.in. Blue Stilton (98,90 zł/kg), Danablu (60,90 zł), Niva Premium (57,90 zł), Blue Gourmage (39,90 zł) oraz Roquefort (138 zł). W kolejnych sekcjach można było wybierać spośród kilku serów brie i camembert oraz rolad. W sekcji serów podpuszczkowych królowały Old Amsterdam (99 zł/kg), Westberg, Maasdam, holenderski, parmezan oraz sery kozie marki Polder. Spory wybór prezentowały sery gouda pokrojone w plastry, kostki oraz wiórki. W placówce tej można było nabyć również: oryginalną fetę grecką, ser koryciński, huculski oraz oscypek, ser owczy (anurii), kozi z lawendą oraz sery wędzone, Iberico oraz Pirenejski z pieprzem. W kolejnych ladach nie zabrakło serów Wensleydale z morelą, żurawiną, raclette, parmezanu, Dziugasa oraz sera Old Amsterdam. Sporym udziałem mogła pochwalić się też sekcja serów gouda oraz serów rodzimych, tj. Szafir, Rubin oraz Sokół i Zamojski.

Zdecydowanie placówka ta wyróżniała się na tle konkurencji i dostosowana była do wymagań klientów. Nawet mniej wprawny konsument mógł łatwo wybrać swój ulubiony produkt, a w przypadku braku znajomości rzeczy dopytać się u ekspedienta. Rozbudowana oferta sklepu skłaniała do większych zakupów. Z pewnością stoisko stanowiło namiastkę specjalistycznego minisklepu serowarskiego, jakie spotkać można za granicami naszego kraju.

Podczas przygotowania materiału w żadnym z odwiedzanych sklepów nie były prowadzone spontaniczne degustacje. Można było co najwyżej powąchać dany gatunek sera, na żądanie klienta. W żadnym ze sklepów nie było prowadzonych cross promocji z kategorią win, musztard czy miodu, suszonych owoców. Jeżeli pojawiały się promocje to wyłącznie cenowe. W niektórych placówkach klasy premium pojawiały się ulotki o danej marce sera lub gazetki tematyczne.

Strona 4 z 4