Jogurty owocowe: Mistrzowskie posunięcie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2014 (67)

Kampanie wspierające spożycie jogurtów

Jogurt wciąż postrzegany jest pozytywnie zarówno przez producentów jak i konsumentów. Stanowi też jedną z najlepiej rozpoznawalnych i reklamowanych kategorii mleczarskich. Dlatego też prowadzone są akcje wspierające jego spożycie. Jedną z nich, realizowanych przez Związek Polskich Przetwórców Mleka, jest wieloletnia kampania edukacyjna pod nazwą „Jogurt na dobry dzień”. Jogurty są także promowane w ramach kampanii zorganizowanej przez Polską Izbę Mleka „Mam kota na punkcie mleka”.

Wśród różnych opinii, z jakimi się spotykamy, jest również ta mówiąca o słabnącej skuteczności reklamy skierowanej do konsumenta w związku z fragmentacją kanałów B2C. Czy mimo to Shakira wyłamała się z tego trendu i pomogła sprzedażowo produktom Danone i Activia?


Podział producentów jogurtów

Na polskim rynku obecnie można wyróżnić cztery podkategorie jogurtów w różnych opakowaniach. Należą do nich jogurty w butelkach, jogurty w kartonikach z nakrętką, jogurty w kubeczkach z platynką do jedzenia łyżeczką oraz jogurty w duopackach. Jogurty w butelkach są najmłodszą kategorią, ale wydaje się, że z dość dużym potencjałem rozwojowym. Do największych producentów w tej grupie zaliczyć można m.in. firmy Bakoma (Twist), Danone (Activia), Krasnystaw (Joguś), Lactalis Polska (Jovi), Grupa Mlekovita (Polski), Zott (Jogobella).


Drugą, dużą „deserową” kategorią są jogurty w kubeczkach z platynką do jedzenia łyżeczką, które produkowane są w wielu zakładach; m.in. Bakoma (Premium Gold, Premium Frutica), Bieluch (Nadbużański), Czarnków, Danone (Ale Owoc), Grupa Mlekovita (Polski), Łowicz, Krasnystaw, Zott (Jogobella, Serduszko). W ramach tej kategorii tej warto wymienić jogurty z owocowymi dodatkami tj. takie, które po zmieszaniu dają jogurt owocowy (warstwowe – Zott – Owocowa wyspa, Bakoma – Polskie Smaki, Piątnica OSM jogurt typu greckiego).

Głównymi przedstawicielami producentów jogurtów z duopackach z miksami owocowymi są Danone (Fantazja) oraz Muller (Muller mix, De Lux).

Do najbardziej popularnych smaków jogurtów polskich producentów należą smaki pochodzące z polskich sadów i plantacji tj. truskawka, brzoskwinia, malina, wiśnia czy owoce leśne. Zagraniczni producenci kuszą się o bardziej egzotyczne smaki, takie jak marakuja, ananas, mango, kokos lub kiwi.

Strona 4 z 4