Jogurty owocowe: Mistrzowskie posunięcie
Rynek jogurtów w Polsce
W Polsce kategoria jogurtów jest najważniejszą częścią rynku świeżych produktów mlecznych. Jednocześnie spożycie jogurtów jest ściśle związane z ogólnokrajowym poziomem spożycia mleka i innych produktów mleczarskich. Jogurty stanowią niewątpliwie dobrą napojową alternatywę dla mleka. Dodatek owoców znacznie podwyższa ich walory smakowe i asortymentowe. Niemniej jednak zbyt duża ilość cukru oraz oferowanie produktów o znikomej ilości owoców lub z dodatkami smakowymi mogą odstraszać bardziej wyedukowanych klientów, którzy wolą kupić jogurt naturalny i samemu dodać własne owoce.
Jogurty jak każdy produkt podlegają modzie, która z natury jest dość zmienna. Początkowo produkowano jogurty w pojemnikach ze zmiksowanymi owocami. Później pojawiły się pojemniczki z jogurtem naturalnym z miksem owocowym na dole lub na górze pojemnika lub w dodatkowym pojemniczku dwukomorowym. Obecnie coraz częściej jogurty wyróżniają się dodatkiem dużych, wyczuwalnych w smaku kawałków owoców.
Na pewno czynnikiem sprzyjającym rozwojowi tego segmentu będzie oferowanie produktów o korzystnym składzie (tzn. krótką listą składników) oraz obniżonej zawartości kalorii (wynikających z redukcji cukru i/lub tłuszczu). W związku z rosnącą świadomością klientów obecnie mogą być poszukiwane produkty, które dostarczają jak najmniej technologicznych substancji dodatkowych, w tym słodzików, a jednocześnie będą spełniać funkcjonalne potrzeby klientów (np. dodatek naturalnych witamin i składników mineralnych).
Jednocześnie wraz ze zmieniającym się stylem życia współczesnych Polaków, modyfikacją zachowań klientów w kierunku zakupu produktów wygodnych – należy się spodziewać większego zainteresowania produktami w butelkach typu shot (do jednorazowego wypicia) oraz z możliwością wielokrotnego zamykania i otwierania. Tego typu opakowanie daje szansę na zwiększenie użyteczności produktów i wygody ich zastosowania. Wydaje się, że tego typu produkty będą miały zdecydowanie większą szansę dotarcia do klientów jako pożywna przekąska. Najprawdopodobniej należy spodziewać się stopniowego kurczenia się rynku jogurtów w pojemnikach do spożywania łyżeczką – jako deseru z odżywczego jak i użytkowego punktu widzenia.
Jogurty okiem analityków
Głównymi graczami na polskim rynku jogurtów są: Danone, Zott i Bakoma, dalej Grupa Mlekovita, Mlekpol (SM), Piątnica (OSM), Lactalis Polska, Łowicz (OSM). W Polsce, mimo że konsumpcja jogurtów jest o wiele niższa niż w krajach zachodnich, to segment do niedawna systematycznie się rozwijał. Obecnie według zgodnych opinii kilku czołowych dostawców rynek jogurtów owocowych kurczy się i jedynie segment jogurtów typu greckieg oratuje honor kategorii jogurtów ogółem. Na pocieszenie może zasługiwać fakt, że według danych Agencji Rynku Rolnego (ARR), w latach 2000-2012 konsumpcja jogurtów w gospodarstwach domowych zwiększyła się o 58%, a czynnikami decydującymi o tym wzroście było zainteresowanie konsumentów zdrowym stylem życia.