Jogurty owocowe: Mistrzowskie posunięcie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2014 (67)

Rynek jogurtów w Polsce

W Polsce kategoria jogurtów jest najważniejszą częścią rynku świeżych produktów mlecznych. Jednocześnie spożycie jogurtów jest ściśle związane z ogólnokrajowym poziomem spożycia mleka i innych produktów mleczarskich. Jogurty stanowią niewątpliwie dobrą napojową alternatywę dla mleka. Dodatek owoców znacznie podwyższa ich walory smakowe i asortymentowe. Niemniej jednak zbyt duża ilość cukru oraz oferowanie produktów o znikomej ilości owoców lub z dodatkami smakowymi mogą odstraszać bardziej wyedukowanych klientów, którzy wolą kupić jogurt naturalny i samemu dodać własne owoce.

Jogurty jak każdy produkt podlegają modzie, która z natury jest dość zmienna. Początkowo produkowano jogurty w pojemnikach ze zmiksowanymi owocami. Później pojawiły się pojemniczki z jogurtem naturalnym z miksem owocowym na dole lub na górze pojemnika lub w dodatkowym pojemniczku dwukomorowym. Obecnie coraz częściej jogurty wyróżniają się dodatkiem dużych, wyczuwalnych w smaku kawałków owoców.

Na pewno czynnikiem sprzyjającym rozwojowi tego segmentu będzie oferowanie produktów o korzystnym składzie (tzn. krótką listą składników) oraz obniżonej zawartości kalorii (wynikających z redukcji cukru i/lub tłuszczu). W związku z rosnącą świadomością klientów obecnie mogą być poszukiwane produkty, które dostarczają jak najmniej technologicznych substancji dodatkowych, w tym słodzików, a jednocześnie będą spełniać funkcjonalne potrzeby klientów (np. dodatek naturalnych witamin i składników mineralnych).

Jednocześnie wraz ze zmieniającym się stylem życia współczesnych Polaków, modyfikacją zachowań klientów w kierunku zakupu produktów wygodnych – należy się spodziewać większego zainteresowania produktami w butelkach typu shot (do jednorazowego wypicia) oraz z możliwością wielokrotnego zamykania i otwierania. Tego typu opakowanie daje szansę na zwiększenie użyteczności produktów i wygody ich zastosowania. Wydaje się, że tego typu produkty będą miały zdecydowanie większą szansę dotarcia do klientów jako pożywna przekąska. Najprawdopodobniej należy spodziewać się stopniowego kurczenia się rynku jogurtów w pojemnikach do spożywania łyżeczką – jako deseru z odżywczego jak i użytkowego punktu widzenia.


W Polsce rynek jogurtów nie jest tak rozwinięty jak w Europie Zachodniej. W naszym kraju jogurty owocowe są postrzegane głównie jako deser lub napój do picia a nie jako mała, zdrowa i szybka przekąska. Być może jest to wynikiem relatywnie wysokiej ilości cukru dodawanego do tego typu produktów, a tym samym wysokiej ich kaloryczności. To, oraz długa lista zastosowanych dodatków mogą być przyczyną spadku na rynku jogurtów owocowych, na które to zjawisko wskazują producenci jogurtów.

Jogurty okiem analityków

Głównymi graczami na polskim rynku jogurtów są: Danone, Zott i Bakoma, dalej Grupa Mlekovita, Mlekpol (SM), Piątnica (OSM), Lactalis Polska, Łowicz (OSM). W Polsce, mimo że konsumpcja jogurtów jest o wiele niższa niż w krajach zachodnich, to segment do niedawna systematycznie się rozwijał. Obecnie według zgodnych opinii kilku czołowych dostawców rynek jogurtów owocowych kurczy się i jedynie segment jogurtów typu greckieg oratuje honor kategorii jogurtów ogółem. Na pocieszenie może zasługiwać fakt, że według danych Agencji Rynku Rolnego (ARR), w latach 2000-2012 konsumpcja jogurtów w gospodarstwach domowych zwiększyła się o 58%, a czynnikami decydującymi o tym wzroście było zainteresowanie konsumentów zdrowym stylem życia.



Strona 2 z 4