Produkty Premium: Luksus się demokratyzuje

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2014 (67)

Opakowanie premium

Jak w przypadku wielu produktów opakowania stanowi wizytówkę danego produktu. Jednak w tym przypadku opakowanie nabiera jeszcze większego znaczenia. Celem opakowania klasy premium jest silne komunikowanie, że klient ma do czynienia z wyjątkowym produktem, o unikatowych cechach oraz wybitnej jakości. Opakowania produktów premium są najczęściej specjalistycznie wystylizowane i same w sobie stanowią indywidualną wartość dodaną do produktów. Są one produkowane z droższych, innowacyjnych, bardziej technologiczne zaawansowanych materiałów. Opakowania wyrobów premium mogą też wprowadzać element dodatkowej użyteczności funkcjonalnej lub wizualnej.

Opakowanie produktu premium powinno podkreślać wyjątkowy charakter produktu. Niewątpliwie być unikalne w formie. Powinno być utrzymane w eleganckiej ciemnej kolorystyce. Najczęściej stosuje się kolory: czarny, bordowy, zielony lub granatowy. Liternictwo i design są podkreślane złotymi lub srebrnymi elementami. Bardzo często w tego typu opakowaniach stosuje się zabiegi nawiązujące do historii i tradycji. Opakowania nawiązują wówczas do dawnych czasów, wspomnień z dzieciństwa lub historii kraju bądź firmy. Często też stosuje się stylizowane sylwetki założycieli firmy. Pewną odmianą opakowań premium są opakowania utrzymane w minimalistycznej stylistyce w ascetycznej czystej grafice, z małą liczbą elementów graficznych. W przypadku tworzenia tego typu opakowań należy wczuć się w potrzeby estetyczne i psychologiczne wyrafinowanego klienta i nie należy kierować się tu gustem masowego odbiorcy.

Marketing produktów premium

Marketing produktów premium należy do najbardziej trudnych. Ważne jest w tym przypadku budowanie napięcia, zainteresowania oraz delikatne skłonienie klienta do podjęcia decyzji co do zakupu produktu po znacznie wyższej cenie. Istotnymi cechami, na które zwracają uwagę marketingowcy jest celowe tworzenie długoterminowych planów rozwoju. Strategie powinny zawierać mechanizmy kreujące wokół takiego produktu aureolę autentyczności, wyjątkowości, tradycji i „specialite de la maison”.

Reklama produktów premium powinna być spokojna, należy unikać agresywnej reklamy i nadaktywnego PR jak w przypadku produktów mass-marketowych. Reklama powinna być klimatyczna, subtelna i balansująca na delikatnych emocjach potencjalnego klienta. Na plan pierwszy w przekazie marketingowym wysuwają się jakość, dobry smak prestiż oraz troska o potrzeby klienta. Do działań reklamowych należy dopasować odpowiednie aktywności PR. Zasadą jest takie prowadzenie działań, aby danej marki nie upowszechniać, ale jednocześnie wytworzyć wokół niej atmosferę wyjątkowości i unikalności. Wskazane jest budowanie oryginalnego wizerunku produktów i sprofilowanie ich dostępności dla elitarnego kręgu odbiorców. Walka o lukratywnego klienta powinna toczyć się w białych rękawiczkach.

Należy także umiejętnie kierować polityką cenową tak, aby cena produktu vs. jakość stanowiła o wysokim prestiżu produktu i zaklasyfikowania go do odpowiedniego segmentu. Warto też sprawdzać gdzie (placówka handlowa) nasz produkt się sprzedaje, by niezdeprecjonować jego wartości.

Ciekawy produkt

Ten ser wyróżnia się wyjątkowym, wyrafinowanym smakiem, o owocowym aromacie. Duże oczka, jakość premium, wyróżniające się opakowania. Kaaslander Premium to wyższa jakość dostępna dla wymagających smakoszy.

Producent: Hochland Polska


Strona 3 z 5