Sery pleśniowe: Zysk i potencjał w jednym

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)

Wsparcie sprzedaży

Ze względu na rosnące zainteresowanie serami pleśniowymi i chęć wypróbowywania przez konsumentów różnych ich odmian, sieci handlowe przywiązują coraz większą wagę do ich ekspozycji, zarówno na stoiskach tradycyjnych, które pozwalają konsumentowi sięgnąć po dowolną porcję przysmaku, jak i na półkach z nabiałem. Oprawa, jaką zapewni detalista serom pleśniowym jest tym istotniejsza, że nie należą one do najtańszych produktów ani do artykułów pierwszej potrzeby. Jakość i estetyka ekspozycji ma szczególnie duże znaczenie w okresie jesiennym, gdy przy półkach z serami pleśniowymi znów zatrzymuje się więcej klientów.

Złotą zasadą – zwłaszcza w przypadku ekspozycji w półce nabiałowej – powinno być eksponowanie od frontu wszystkich dostępnych smaków, by klient od razu widział pełną ofertę. Bezcenna jest też wiedza personelu. Nierzadko zdarza się, że konsument wracający z podróży szuka później określonego produktu w Polsce. Nawet jeśli go nie znajdzie, jest duża szansa, że sprzedawca, który będzie wiedział, jaki odpowiednik można w tej sytuacji zaproponować, sprawi, że sklep pozyska stałego klienta, a producent wiernego nabywcę.

W przypadku działań producentów, oprócz promocji cenowych oraz typu „2 w cenie 1”, dobrze sprawdza się także dołączanie książeczek z przepisami kulinarnymi – w tym przypadku mogą one pełnić podwójną rolę: edukują konsumentów i sprzedawców.


Agnieszka Zellner

Kupiec Produktów Świeżych Nabiałowych w Intermarché

Sery pleśniowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród klientów sieci Intermarché, dlatego warto je mieć w ofercie sklepu. Konsumenci serów pleśniowych dysponują wyższym dochodem i mają wysokie oczekiwania, a przy wyborze kierują się przede wszystkim marką i preferencjami smakowymi. Do niedawna cena należała do czynników o najmniejszym znaczeniu, ale zaczęło się to zmieniać dzięki pojawieniu się serów pleśniowych oferowanych pod markami handlowymi sieci, w znacznie niższych cenach.

Największym zainteresowaniem klientów sieci Intermarché spośród serów pleśniowych cieszą się sery z porostem pleśni typu Camembert oraz Brie 125 g marki własnej Paturages ze średniej półki cenowej, których producentem jest Mleczarnia Turek. W dalszej kolejności sprzedają się produkty marek Turek, President, Hochland, Valbon czy Castello. Naszym klientom smakują najbardziej sery naturalne, a mniejszą popularnością cieszą się sery z dodatkami, np. ziołami, pieprzem, grzybami itp.

Coraz większą sprzedaż w sieci Intermarché odnotowują sery pleśniowe z przerostem niebieskiej pleśni. Największą popularnością cieszą się marki Lazur oraz Turek. Rośnie również sprzedaż serów z porostem i przerostem typu Złocisty i Srebrzysty, w produkcji których specjalizuje się firma Lazur (SM).

Sieć Intermarché rozwija również sprzedaż serów pleśniowych importowanych, których  sprzedaż z roku na rok rośnie.

Dwa razy do roku organizujemy „Tydzień francuski”, podczas którego promujemy oryginalne sery pleśniowe marki własnej Paturages, produkowane we Francji (w opakowaniach 200-250 g) typu Camembert, Brie, Coulommiers, Le Carre Roux, Bleu, Brique.

Ponieważ cena staje się coraz bardziej decydującym czynnikiem zakupowym dla tej kategorii produktów, sieć Intermarché stawia przede wszystkim na promocje cenowe. Dzięki temu takie produkty trafiają do koszyka mniej zamożnego klienta i przestają być luksusowymi. Sporym zainteresowaniem klientów cieszą się promocje: 1+1 gratis czy 1+ drugi za 50% ceny.

Choć rynek serów pleśniowych jest jeszcze dość niewielki i charakteryzuje go stosunkowo nieduża penetracja, a konsumenci takich produktów mają wobec nich wysokie oczekiwania, obecnie najważniejsza jest skuteczna promocja, która może znacznie wpłynąć na rozszerzenie stosunkowo wąskiej grupy konsumentów tej kategorii – kategorii, którą cechuje duża innowacyjność w zakresie odmian smakowych oraz form pakowania.

Strona 6 z 6