Sery pleśniowe: Zysk i potencjał w jednym

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)

Poznaj produkt

Jest to ser rodzaju roquefort barwy śmietankowej. Zawiera 60% tłuszczu w suchej masie. Dzięki długiemu, 2-miesięcznemu dojrzewaniu jest bardzo delikatnym i bardzo pikantnym serem z pleśnią. Cechuje go słono-pikantny smak i aromat uzyskiwany dzięki Penicillium roqueforti, którego hodowla w laboratorium otoczona jest wielką tajemnicą. Doskonale komponuje się z czerwonym dojrzałym winem z późnego zbioru np.: Cabernet Sauvignon, Merlot, Sauvignon Barique i jest gwarancją rzeczywistego przeżycia kulinarnego.

Producent: Milktrade Polska.

W ostatnich latach bardzo szybko powiększają się grupy zwolenników serów z przerostem pleśni, jednak na razie konsumenci wciąż częściej sięgają po te z jej porostem. Za wzrost sprzedaży kategorii w największym stopniu odpowiadają sery typu camembert i brie, stanowiące największą i jednocześnie najpopularniejszą część tego rynku. Legenda głosi, że nazwa pierwszego związana jest z uciekającym przed rewolucją zakonnikiem, który w XVIII wieku schronił się w wiosce o nazwie Camembert w Normandii i w podzięce za gościnę pozostawił przepis na miękki, aromatyczny ser, dziś znany właśnie pod taką nazwą. Z kolei nazwa Brie pochodzi od nazwy historycznego regionu, w którym ten rodzaj sera był wytwarzany już w średniowieczu. Jego prawdziwa, międzynarodowa kariera rozpoczęła się jednak, gdy trafił na królewski dwór, do stolicy sztuki kulinarnej – Paryża. Dziś oryginalny brie, produkowany we francuskich departamentach Sekwana i Marna, nosi oznaczenie AOC, a do najbardziej znanych odmian należą Brie de Meaux Brie de Montereau i Brie de Melun. Z kolei prawo do stosowania oryginalnej nazwy Camembert ma tylko kilkuset wytwórców z departamentu Orne w Normandii.

Odpowiedniki oryginalnych camembert i brie znajdziemy u w ofercie różnych polskich firm. Mleczarnia Turek oferuje sery Turek Aksamitny camembert oraz Turek Brie w wersji naturalnej oraz w kilku wariantach smakowych (m. in z ziołami, z zielonym pieprzem, z grzybami leśnymi). Firma oferuje również wariant przygotowany z myślą o osobach uważnie liczących kalorie – Turek camembert Figura oraz Turek brie Figura. Także druga marka Mleczarni Turek – Sekret Mnicha – wypracowała pozycję na rynku. Pod tym brandem spotkamy serki typu camembert w wersji natura, pieprz, bazylia oraz zioła, jak również ser typu brie w wariancie naturalnym. Ponadto w ofercie Mleczarni Turek znajdziemy sery z niebieską pleśnią – Turek Blue oraz Turek Kremowy Blue.



Ser typu Camembert oferuje również firma Lactalis Polska, a wśród jej propozycji jest wyjątkowo smakowity Camembert Aromatique President, łączący kremową konsystencję z aromatycznym wnętrzem. Firma ma w portfolio także klasyczny Camembert – naturalny lub lekki – oraz wersje smakowe: z dodatkiem chili, ziół prowansalskich bądź zielonego pieprzu.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Potencjał krajowego rynku serów pleśniowych oceniamy bardzo dobrze, sery pleśniowe generują dziś sprzedaż roczną o wartości niemal 300 mln zł. Kategoria systematycznie rośnie rok do roku i przyczynia się do rozwoju całego rynku sera w Polsce, jest drugą najdynamiczniej rosnącą kategorią sera, notuje + 5% rok do roku. Siłą kategorii serów pleśniowych jest dywersyfikacja produktów i otwartość Polaków na nowości na półce. Sery pleśniowe Valbon pojawiły się na polskim rynku na początku 2000 roku i w kilka miesięcy zyskały miano lidera. Od tego czasu wiele zmieniło się zarówno na rynku, jak i w naszej ofercie. Startowaliśmy od podstawowego asortymentu, ale kluczem do sukcesu jest nieustanny rozwój. Od stycznia 2014 roku Hochland Polska wprowadził do sprzedaży z dużym sukcesem nowe sery pleśniowe pod marką Hochland.

Camembert jest nadal największym segmentem serów pleśniowych i w największym stopniu przyczynia się do ich wzrostu. Także kategoria serów pleśniowych pakowanych rozwija się z największą dynamiką sprzedaży. Rynek nadal rozwija się, obecnie głównie w kierunku produktów najwyższej jakości, praktycznie zapakowanych, jednym słowem coraz bardziej wygodnych dla potencjalnego konsumenta.

Sery pleśniowe generują największą cash marżę. W kanale tradycyjnym z reguły mamy do czynienia z bardziej ubogą ofertą asortymentową. Ekspozycja serów Hochland musi się odbywać w regałach i ladach chłodniczych. Ważne jest, aby uwrażliwić sprzedawców na preferowane, zawsze przedstawione na opakowaniu, warunki przechowywania serów. Efektywne zarządzanie asortymentem to korzyści zarówno dla konsumenta, jak i detalisty. Mierząc udziałami rynkowymi upodobania konsumentów, w ofercie Hochland jest mnóstwo hitów dostępnych w kategorii serów pleśniowych. Nasza konsumpcja serów pleśniowych na głowę osiąga w dalszym ciągu zaledwie kilka procent tego co zjadają Niemcy czy też Francuzi. Skala rozwoju rynku w najbliższym czasie jest jednak trudna do oszacowania, wszelkie zmiany nas otaczające mogą przynieść różne scenariusze.

Strona 3 z 6