Sery plasterkowane: Wygoda rządzi półką serową

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)

W słonecznych barwach

Zdecydowanym królem na półkach z serami plasterkowanymi są sery żółte, zwłaszcza holenderskie i szwajcarsko-holenderskie, oraz topione. W segmencie serów topionych dominuje co prawda – głównie ze względu na cenę oraz wieloletnie zwyczaje zakupowe – wersja w bloczkach, ale zaraz za nimi plasują się te w plasterkach, które wybiera średnio co trzeci konsument takich serów. Co więcej, sprzedaż plasterkowanych serów topionych odnotowuje systematyczny wzrost, a wartość rocznej sprzedaży przekracza już 150 mln zł.

Z kolei konsument serów holenderskich i szwajcarsko-holenderskich, które nie należą do najtańszych, jest mniej wrażliwy na cenę i tym chętniej sięga po opakowania, które gwarantują mu wygodę. Nic więc dziwnego, że segment serów żółtych w plastrach notuje kilkunastoprocentową dynamikę wzrostu rocznie.


Do marek „must have”, na których nieobecność nie może sobie pozwolić żaden sklep, z pewnością zaliczają się Mlekovita i Hochland. Grupa Mlekovita proponuje znane m.in. znane i lubiane przez konsumentów sery Sokół, Prymus, Gouda, Gouda z Pieprzem, Gouda z Ziołami, Edamski, Morski, Cheddar (prawdziwa rzadkość w ofercie krajowej), Salami oraz Tylżycki. Oferta marki Mlekovita jest bardzo wszechstronna – zawiera bowiem propozycje masowe jak i takie, które zadowolą bardziej wybrednych konsumentów serów. Dowodem na to jest m.in.: kategoria serów mierzwionych – stworzona przez Mlekovitę. Znajdziemy tu ultracienkie plasterki serów Gouda, Edamski, Prymus, Morski. W tym względzie można mówić, że Mlekovita wyznacza trendy.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Idea plastrów nadal jest sporym walorem. Popularnością cieszą się zarówno plastry żółte, topione, jak i twarogowe. Będąc najsilniejszym graczem na rynku markowych producentów serów mamy szeroką i najsilniejszą dystrybucję numeryczną i ważoną naszych produktów, jesteśmy obecni prawie we wszystkich sieciach handlowych w Polsce. Sukces plastrów Hochland to wynik konsekwentnej pracy nad wzmacnianiem marki i jej przewag rynkowych. Koncentracja na produktach markowych to filozofia całego koncernu. Podobnie jest w Polsce. Nasze produkty i marka Hochland przyciągają do sklepów konsumentów, buduje to wartość kategorii oraz rozwija ją poprzez innowację. Z tego względu pozostajemy w gronie strategicznych partnerów każdej sieci i każdego detalisty. Zdrowy styl życia jest dla konsumentów coraz ważniejszy! Chętnie wybierane są naturalne produkty i przyrządzane z nich smaczne posiłki. Na fali tego trendu coraz więcej osób sięga do dawnej tradycji… Właśnie na te potrzeby konsumentów odpowiada nowy segment serów twarogowych Hochland w plastrach, który wprowadziliśmy na rynek w ubiegłym roku. Rodzina serów Hochland Twarogowych w plastrach łączy w sobie pyszny, naturalny smak i nowoczesną formę; dostępna w kilku wariantach smakowych: naturalnym, z chrzanem oraz z cebulką i szczypiorkiem, także z pieprzem. W ubiegłym roku na rynku pojawiły się także wyjątkowe smaki serów żółtych Premium, wyrafinowane warianty z dużym oczkowaniem: Emmentaler Classic, Maasdamer Caracter i Kaaslander Premium w plastrach. Wreszcie Hochland – lider na rynku serów topionych w Polsce i absolutny numer 1 na rynku serów topionych w plasterkach – proponuje nowość – Plastry topione Śmietankowe – nowy smak w rodzinie Hochland, który dostępny jest w sprzedaży od lipca tego roku! Plastry to ważna kategoria serów topionych w Polsce, zdaniem ekspertów warta rocznie 150 zł PLN, które mają 28% udział wartościowo w dużej (10,3% wartościowo) kategorii serów topionych. Hochland jest zdecydowanym liderem rynku w kategorii plastrów topionych w Polsce (udziały szacowane na 60% wartościowo), a wariant Śmietankowy to najlepszy smak, także w kategorii krążków topionych i drugi w kategorii bloczków topionych.

Bardzo atrakcyjne i praktyczne opakowanie Plastrów topionych Hochland Śmietankowych zachęca do zakupów. Opakowanie jest wyposażone w system ułatwiający otwieranie i zamykanie, zawiera 8 plasterków sera topionego, każdy pojedynczo pakowany w folię.

Obecna struktura handlu trochę zaciera klasyczny do tej pory podział pomiędzy handlem nowoczesnym i tradycyjnym. Jako firma chcemy być wszędzie tam, gdzie nabywca może odczuć potrzebę kupna sera. Poprzez odpowiedni dobór asortymentu i formatów opakowań różnicujemy ofertę pomiędzy typami sklepów. Każdy sklep, każdy nabywca i każdy konsument jest dla nas tak samo ważny. Spora część naszych nakładów marketingowych poświęcana jest nowościom. W tych działaniach stawiamy na masową komunikację. To co różnicuje nasze działania w poszczególnych kanałach, to element egzekucyjny, natomiast strategia i koncepcja działań są takie same dla wszystkich kanałów sprzedaży. Efektywne zarządzanie kategorią to jeden z kluczowych elementów dla detalu, by mógł efektywnie odpowiadać na rosnącą presję na rynku handlu w Polsce. Stawiamy na ciągłe udoskonalanie naszej oferty poprzez odpowiedni dobór smaków, a nowe kategorie, to strategiczny sposób na rozwój biznesu i całego rynku sera.


Strona 2 z 5