Kefiry i maślanki: Królowie lata

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2013 (58)

Kulinarne wykorzystanie kefiru i maślanek

Kefir i maślanka mogą stanowić doskonałe mleczne przekąski o każdej porze dnia. Na śniadanie mogą stanowić dobre ekwiwalenty mleka i jogurtów. Napoje te doskonale sprawdzają się do płatków śniadaniowych, musli lub jako poranny koktajl. W formie naturalnej można je dodawać zamiast śmietany, jako dressing do sałaty. W upalne dni mogą być świetnym sposobem na ochłodę. Można z nich przygotowywać mrożone desery ze zmiksowanymi owocami lub warzywami. Kefir można dodawać do większości potraw, zastępując w ten sposób ciężkostrawne składniki. Z powodzeniem możemy robić z niego koktajle, chłodniki, ciastka, placki lub racuchy.

Kefir i maślankę naturalną stosuje się w różnorodnych dietach, które w zdrowy sposób pomagają pozbyć się zbędnych kilogramów i cieszyć smukłą sylwetką przez długi czas. Polecane jest także picie maślanki z dodatkiem miodu, co przyczynia się do wzmocnienia organizmu.

Marketing w służbie produktów

Przyglądając się działaniom marketingowym związanym z maślankami i kefirami wydaje się, że przed producentami jeszcze bardzo dużo możliwości działania oraz możliwości rozwijania produktów. Zaletą produktów typu maślanka i kefir jest ich niska cena. To czego brakuje to aktywna promocja i kampanie informacyjne zalet produktów oraz zwiększenie funkcjonalności opakowań, być może degustacje. Nieodzowne obecnie wydają się działania w sferze social media, bo poprzez nie łatwiej dotrzeć do klienta.

Do najistotniejszych elementów marketingowych zaliczane są produkt i opakowanie. Obecnie najbardziej popularnym smakiem zarówno kefirów jak i maślanek jest smak naturalny. Produkty tego typu są obecne w portfolio każdego z producentów. Niezaprzeczalną zaletą takich produktów jest przede wszystkim ich prawdziwa naturalność, niska kaloryczność oraz brak substancji słodzących, barwników lub konserwantów. Produkty są bogate w naturalną mikroflorę bakteryjną. Aby urozmaicić asortyment wielu producentów proponuje smaki truskawkowy oraz brzoskwiniowy. Występują także wersje: pieczone jabłko, stracciatella, owoce leśne. Tylko pojedynczy producenci wdrażają inne smaki, tj. bananowy, malinowy, poziomkowy, cytrynowo-limonkowy, pomarańcza z melisą oraz jabłko-mięta lub jagodowy. Kefiry występują natomiast głównie o smaku naturalnym, czasem truskawkowym lub brzoskwiniowym.

Inwestycje w opakowania

Maślanki i kefiry są postrzeganie jako kategoria tania i niestety trochę staroświecka. W wielu przypadkach jest to wynikiem mało marketingowych opakowań, które „obute” w tradycyjne zielone (kefir) lub niebieskie (maślanka) barwy są trudne do wychwycenia na półce. Często niebieski kolor może być mylony z jogurtami naturalnymi, które upodobały sobie także ten kolor.

Na polskim rynku maślanki i kefiry pakuje się w kilka typów opakowań. Należy do nich szeroka gama butelek PET, różnego rodzaju kartoniki z nakrętkami lub bez o pojemności 500-1000 g, kubki z platynką o gramaturze 180-400 g oraz folie 0,9-1 l.

Pewnym fenomenem w kategorii opakowań napojów fermentowanych jest kubek z platynką. To wciąż szeroko rozpowszechniona forma pakowania maślanek i kefirów. Negatywnym czynnikiem kubków z platynką jest niebezpieczeństwo wylania się produktu w czasie transportu oraz stosunkowa uboga szata graficzna na tego typu opakowaniach. W porównaniu z jogurtami kefiry i maślanki wypadają blado.

Bardzo popularne wydają się butelki typu PET. Mają różne kształty i gramatury 250-1000 g. Na uwagę zasługują mniejsze i poręczniejsze butelki PET z nakrętką. Takie opakowania są wygodniejsze i łatwiej zabrać je do szkoły lub pracy. Minusem tych opakowań jest – z małymi wyjątkami – stosowana wciąż forma oklejania butelek etykietani o relatywnie małej powierzchni zadruku. Niestety, na półce najczęściej widać rząd butelek z zielonymi lub niebieskimi nakrętkami, niewidocznym brandingiem, nazwą produktu i producenta. To utrudnia identyfikację podczas zakupów.

Na pewno na uwagę zasługują bardzo wygodne i nowoczesne opakowania, jakim są butelki-kartoniki Tetra Top firmy Tetra Pak. Opakowania te są bardzo dobrym nośnikiem wszelkich informacji marketingowych. Są praktyczne i wygodne dla klientów, bowiem zajmują relatywnie niewiele miejsca w lodówce, a także można je z sobą prawie wszędzie zabrać podobnie jak jogurt lub wodę.

Butelki i kartoniki 1 l wpisują się w kategorie opakowań rodzinnych wielokrotnego dozowania. Takie opakowania są mniej funkcjonalne dla klientów i zajmują więcej miejsca w lodówkach, co może być negatywnie postrzegane przez niektórych klientów. Duże ilości produktów są też trudne do skonsumowania w gospodarstwach jednoosobowych. Niemniej mogą stanowić dobrą alternatywę dla tańszych produktów mlecznych. Zaletą kartonów z marketingowego punktu widzenia jest bardzo duża powierzchnia zadruku, co daje szansę na wykreowanie ciekawej komunikacji marketingowej o produkcie.

Kefirze i maślanko co dalej…

Kefiry i maślanki to kategoria, która wymaga większych nakładów myśli marketingowej i inwestycji w kategorię i poszczególne marki. Wydaje się, że zmiana tylko opakowań niewiele wnosi bo trudno zauważyć większą dynamikę rozwoju rynku w tym zakresie, mimo poczynionych już technologicznych inwestycji.

Ciekawy produkt

Bio kefir 1,5% firmy Andechser szczyci się pochodzeniem z kontrolowanych ekologicznych gospodarstw. Posiada kultury kwasu mlekowego, drożdze kefirowe i niezwykle niską zawartość tłuszczu – tylko 1,5%. Wygodne opakowanie daje możliwość ponownego zamknięcia. Wyróżnia się śnieżno białym kolorem, łagodnym i lekko kwaskowatym smakiem oraz gładką, zawiesistą konsystencją. Wzmacnia witalność.

Importer: Temar (PPH)

Potrzebna jest kampania informacyjna wskazująca na prozdrowotne wartości odżywcze tych produktów oraz wszechstronność ich wykorzystywania. Ponieważ są one korzystne właściwie dla wszystkich warto byłoby prowadzić tzw. prace u podstaw i rozpocząć m.in. degustacje w przedszkolach i szkołach, by zachęcić dzieci do zapoznania się z innymi produktami niż tylko jogurt czy mleko. W przekazach reklamowych skierowanych do dorosłych warto byłoby się skupić nie tyle na fizykochemicznych cechach produktu, ale właśnie na jego naturalności, niskiej kaloryczności oraz cennych wartościach odżywczych. Pamiętajmy: nazwa kefir pochodzi od tureckiego słowa „kef” co oznacza „zdrowie”. Jego siostra maślanka też nie pozostaje w tyle.

Strona 4 z 4