Etykiety: Świeci, błyszczy, zmienia kolory

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Biznes 3/2012 (15)

Świecące butelki

Już kilka lat temu na rynku pojawiły się butelki, z opatentowaną przez brytyjską firmę Cognifex, technologią świecenia. W opakowaniu jako źródła światła wykorzystuje się promieniowanie elektroluminescencyjne albo diody LED. Układ sterujący i zasilający znajduje się w materiale opakowaniowym lub jest z nim zintegrowany w zakrętce lub podstawie butelki. Butelka może być oświetlana w odcieniach czerwieni, bieli, błękitu, zieleni, żółci, a nawet emitować ultrafiolet, który daje niezwykłe efekty w zaciemnionych pomieszczeniach. Technologia pozwala na oświetlenie samego logo z nazwą napoju lub całej butelki od dołu bądź od góry. Włączenie podświetlenia może następować po określonym czasie, osiągnięciu określonej temperatury, mechanicznie po otwarciu butelki lub za pośrednictwem impulsu radiowego, magnetycznego, albo podczerwieni. Efekt świecenia nie jest długotrwały z uwagi na ograniczone zasilanie jednak, wystarcza do zrobienia kilkunastominutowego efektu. Wbrew przewidywaniom producenta rozwiązanie nie zrewolucjonizowało rynku opakowań szklanych i plastikowych, ale z pewnością pozostało ciekawostką znajdującą wiele zastosowań w działaniach marketingowych.

Wełniane czapeczki

Brytyjski producent napojów owocowych typu smoothie, firma Innocent, wpadł na genialny pomysł z pogranicza marketingu i CSR. Firma uruchomiła akcję polegającą na ozdabianiu butelek z napojami wełnianymi czapeczkami. Z każdego sprzedanego opakowania z czapeczką 25 pensów jest przeznaczane na wsparcie organizacji Age UK pomagającej osobom starszym. Czapeczki są wykonywane w ramach akcji społecznej, każdy, kto potrafi zrobić własnoręcznie czapeczkę na drutach może przesłać ją do firmy Innocent do końca października. Od 21 listopada napoje w czapeczkach można będzie nabyć w sieci Sainsbury’s. Akcja zyskała dużą popularność dzięki Facebookowi, czapeczki przesyłają ludzie z całego świata, jednak w ubiegłym roku 80% nadesłali sami beneficjenci programów organizowanych przez Age UK – czyli osoby starsze. W tym roku organizatorzy spodziewają się, że uda się zebrać 450 tys. czapeczek. Fundusze zebrane w ramach tej przyjaznej i „ciepłej” akcji przeznaczane są na pomoc osobom po 65. roku życia, które żyją samotnie lub z różnych względów znaleźli się na marginesie społeczeństwa. Age UK tworzy kluby seniora, walczy z wykluczeniem społecznym poprzez kursy komputerowe, aktywizację zawodową, organizowanie pomocy domowej, podróże, rozwój zainteresowań.



Pomysł jest świetny – proste opakowania napojów „innocent” ożywają w kolorowych czapeczkach i przyciągają wzrok na półce, a sama marka, pomagając osobom starszym buduje przyjazny wizerunek na pozytywnych emocjach – genialne w swej prostocie!

Tomasz Czarnecki

Kierownik ds. Kluczowych Klientów w HDF Polska

W naszej ofercie mamy najnowsze światowe rozwiązania z dziedziny radiowego znakowania produktów. Obecnie najwięcej możliwości daje znakowanie produktów w technologii RFID w częstotliwości UHF. Odległość odczytu radiowego można regulować w zakresie 0,1-12 m w zależności od wymagań klienta. Wykorzystuje się etykiety pasywne (bez zasilania) w których zainstalowana jest antena i czip RFID. Drukarka etykiet RFID np. Zebra RZ400 umożliwia programowanie każdej etykiety oraz jej zadruk (np. kody kreskowe, inne dodatkowe informacje). Systemy odczytu RFID charakteryzują się coraz większą czułością i szybkością odczytów, dzięki temu możemy odczytać przykładowo czytnikiem Motorola FX9500 w ciągu 1 sekundy 500 szt. etykiet RFID statycznych lub nawet będących w ruchu. Do jednego czytnika można podłączyć do 8 sztuk anten, co zwiększa przestrzeń odczytu. Coraz bardziej popularne stają się też terminale mobilne z możliwością odczytu etykiet RFID oraz tradycyjnych kodów kreskowych 1D oraz 2D. Nowy model Motorola MC319Z umożliwia odczyt w ciągu sekundy ok. 50 etykiet RFID z odległości 2-8 m.

Obecnie wprowadzamy do sprzedaży najnowsze etykiety RFID UHF, które pozwalają na bardzo skuteczny odczyt w dowolnym kierunku, tzw. etykiety z anteną 3D. Umożliwia to odczyt etykiet niezależnie od ich orientacji względem anteny, co znacząco poszerza możliwości ich zastosowań. Nowe rodzaje etykiet umożliwiają również etykietowanie elementów metalowych, oraz wypełnionymi płynami, z którymi wcześniej był największy problem. Dostarczamy etykiety RFID wykonane z dowolnych materiałów (papierowe, syntetyczne) o różnych kształtach plus opcjonalnie nadruk pełny kolor.

Rynek w Polsce nadal jest w fazie rozpoznawania możliwości technologii radiowego odczytu etykiet. Funkcjonuje już wiele wdrożeń RFID w różnych branżach, głównie takich jak przemysł motoryzacyjny, logistyka, transport, produkcja, administracja. Zakres wykorzystania RFID stale się poszerza, np. identyfikacja osób z dużych odległości (do 10 m), automatyczna inwentaryzacja na magazynach. Najtańsze i najbardziej efektywne są wdrożenia gdzie RFID służy do śledzenia procesów produkcji, ruchów magazynowych. W takich rozwiązaniach znakowane są na stałe palety, pojemniki tagami RFID wielokrotnego wykorzystania i koszt wdrożenia bardzo szybko się zwraca. Droższe rozwiązania wykorzystują etykiety RFID do jednorazowego znakowania, ale z uwagi na dużo wyższą cenę etykiety RFID względem tradycyjnej liczba takich zastosowań jest nadal mała. Ceny etykiet RFID stale maleją więc z każdym rokiem przybywa zadowolonych klientów korzystających z tej technologii.

Strona 3 z 3