Etykiety: Świeci, błyszczy, zmienia kolory

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Biznes 3/2012 (15)

Przykładem takiego opakowania na napoje jest rozwiązanie w postaci wieczka do kubków na napoje zaproponowane przez australijską firmę Smart Lid Systems. Zamknięcie wykonane jest z polistyrenu wzbogaconego dodatkami z firmy Matsui Intl., które odpowiadają za zmianę koloru pod wpływem temperatury. Wieczko zmienia swój kolor; od brązowego przy zimnej zawartości, do czerwonego po napełnieniu kubka wrzątkiem. Dodatkowo, jeśli kubek nie został dokładnie zamknięty wieczko zmieni kolor nierównomiernie. Jak podaje producent cena kawy sprzedawanej w takim „bezpiecznym” opakowaniu nie powinna być wyższa o więcej niż 1% w stosunku do ceny kawy w zwykłym kubku.



Ciekawym rozwiązaniem jest indykator „Traceo” opatentowany przez francuską firmę Cryolog. Traceo jest samoprzylepną etykietą nowej generacji – integratorem czasowo-temperaturowym-programowanym w zależności od charakterystyki monitorowanych produktów. Etykieta składa się z żelu i mikroorganizmów, a swoją barwę zmienia z przezroczystej na intensywnie fioletową w chwili, gdy produkt staje się niezdatny do spożycia. Taka etykieta znajduje swoje zastosowanie w monitorowaniu artykułów spożywczych w operacjach logistycznych. Podobne rozwiązanie oferuje izraelska firma FreshPoint Quality Assurance, która opracowała indykatorowe czujniki temperatury dla łatwo psujących się produktów. Można znaleźć je na opakowaniach, mięsa, warzyw, owoców, kanapek lub innych wyrobów garmażeryjnych – zarówno w sklepach jak i w cateringu.

Podobne rozwiązanie oferuje brytyjski producent indykatorów – Timestrip. Tym, co je wyróżnia jest przycisk aktywacyjny – etykieta zaczyna działać dopiero po przyłożeniu palca w odpowiednim miejscu. Do branży spożywczej skierowane są dwie grupy etykiet – monitorujące temperaturę i odmierzające czas. Te pierwsze znajdują zastosowanie w łańcuchu chłodniczym. Występują w czterech rodzajach dopasowanych do zakresu monitorowanej temperatury. Wystarczy nakleić etykietę Timestrip np. na karton z mrożonkami przed wysłaniem do sklepu i aktywować ją przez przyłożenie palca. Przez kolejne kilka-kilkanaście godzin wskaźnik pokazuje czas i kolor odpowiadający właściwej temperaturze transportu. Po dotarciu towaru wystarczy zerknąć na etykietę i od razu widać jak długo towar podróżował i czy nie została przekroczona właściwa temperatura. Drugą grupą etykiet Timestrip są naklejki odmierzające czas – szczególnie przydatne np. w gospodarstwie domowym. Otwierając np. opakowanie sera, naklejamy na nie naklejkę odmierzającą np. 3 dni i aktywujemy. Kolorowy postępujący pasek informuje nas jak długi czas minął od otwarcia opakowania i jak długo możemy jeszcze bezpiecznie korzystać z zawartości.

Analogiczne rozwiązanie skierowane do konsumentów i np. sektora HoReCa to szkockie UWI Labels. Paski odmierzające czas od otwarcia opakowania – np. słoika. Ich aktywacja odbywa się „automatycznie” poprzez zwyczajne przerwanie paska etykiety zabezpieczającego nakrętkę. To proste rozwiązanie przypomina konsumentom o upływającej przydatności produktu. W odróżnieniu od etykiet Timestrip jest umieszczane przez samego producenta.

Strona 2 z 3