Trendy 2012: 10 trendów w branży spożywczej 2012

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 4/2012 (53)

Trend 6: Żywność etniczna

Rośnie zainteresowanie potrawami i produktami z krajów leżących na innej szerokości geograficznej. W XX wieku swoboda podróżowania przyczyniła się m.in. do mieszania kultur i tradycji żywieniowych różnych narodów. Stale powiększa się grono smakoszy orientalnych potraw i liczba specjalistycznych sklepów, których asortyment skłania do eksperymentowania i odkrywania nowych doświadczeń kulinarnych. Często oryginalne potrawy z najdalszych zakątków świata są serwowane i przygotowywane przez potomków szefów kuchni z bardzo odległych kultur. W miastach europejskich gotują emigranci z Azji, wykorzystując umiejętności i wiedzę pochodzące z ich ojczystych krajów. Otwarty dostęp do „etnicznych” środków spożywczych powiększa liczbę pasjonatów eksperymentujących z kuchniami wielu kultur. Popyt na Orient toruje drogę dla firm i sprzedawców żywności do wprowadzenia na rynek składników i dań autentycznej kuchni etnicznej. Dotyczy to także wydawców książek kucharskich i programów telewizyjnych o tematyce kulinarnej.

Trend 7: Nowa rola mężczyzn

Tym razem nie chodzi o mężczyzn metroseksualnych, którzy też są wyróżnikiem XXI wieku, a o mężczyzn pełniących aktywnie rolę ojca – opiekuna dzieci i głowy gospodarstwa domowego. Boston College Center for Work and Family przebadał 1000 ojców z listy Fortune 500 w czterech różnych branżach i dowiedział się, że dzisiaj kojarzy się mężczyzn z dobrym ojcem tak samo w roli skutecznego opiekuna jak i w tradycyjnej roli żywiciela rodziny. Ci ludzie chcą być zarówno zaangażowanymi rodzicami jak i odnoszącymi sukcesy profesjonalistami, starają się osiągnąć oba cele. Interesującą korelację wskazał raport w Wall Street Journal. Według niego, zarówno mężowie i żony, którzy wykonują więcej prac domowych częściej uprawiają seks ze swoim współmałżonkiem. Jak widać zaangażowanie w prace domowe przekłada się na szczęście osobiste – z czego nie zawsze zdajemy sobie sprawę.

Nowa rola mężczyzn to także ich zaangażowanie się, w planowanie i dokonywanie zakupów spożywczych. Tendencja zwyżkowa w tym zakresie jest znana od lat i skorelowana z rozwojem handlu, wzrostem aktywności zawodowej kobiet itp.

Trend 8: Jedzenie w domu

Restauratorzy powinni przygotować się na kolejne spowolnienie w zakładach gastronomicznych. Dzięki utrzymującej się presji na gospodarkę więcej kobiet i mężczyzn będzie wybierać jedzenie w domu, aby zaoszczędzić pieniądze. Amerykanie gotowanie w domu potraktowali jak wyzwanie, co potwierdza np. kampania organizacji Slow Food USA promująca posiłek za 5 dolarów. Utorowała ona drogę dla nowej serii receptur, które położyły nacisk na cenę, smak i wygodę. Szansą dla gastronomii, barów fast food, może być oferta tanich, prostych dań i systemu rabatów zależnych od liczby gości.

Trend 9: Mniej cukru

Na początku 2011 roku, w zaktualizowanych zaleceniach dietetycznych dla Amerykanów postulowano zmniejszenie ilości wszelkiego rodzaju cukru dodawanego szczególnie do napojów. Według American Heart Association, w ciągu ostatnich 30 lat nastąpił 50% wzrost spożycia cukru u dorosłych Amerykanów. Ważne jest wskazywanie na etykiecie w ramach informacji żywieniowej nie tylko ilości cukru ogółem, ale ilości cukru dodanego w procesie technologicznym i określenie jego rodzaju. Wpływ spożywania żywności z naturalnie występującymi cukrami, takiej jak owoce, warzywa, mleko i zboże produktów, jest zupełnie inny niż produktów sztucznie wzbogaconych w cukier – główną przyczynę otyłości. Ta tendencja powinna być lansowana na całym świecie i w konsekwencji doprowadzić do zmian w składzie napojów i innych od lat dosładzanych wyrobów.



Trend 10: Dźwięk żywności

To bardziej ciekawostka niż realny trend – ale kto wie? Na Uniwersytecie w Oksfordzie w Crossmodal Research Laboratory prowadzone są badania, które pomogą zrozumieć, w jaki sposób nasz mózg przetwarza informacje docierające z każdego z naszych zmysłów (zapach, smak, wzrok, słuch i dotyk) na nasze doświadczenia żywieniowe i zachowania zakupowe. Bez wątpienia będzie to kolejny aspekt do badań nad procesem podejmowania decyzji zakupowych.

Ludzie oceniają gotowość żywności do spożycia m.in. przez dźwięki, które ta żywność wydaje (trzaskający popcorn w kuchence mikrofalowej lub karkówka skwiercząca na grillu). Uznają świeżość napojów gazowanych na podstawie dźwięku, jaki wydaje gaz uwolniony z butelki przy jej otwieraniu. Nawet popularne opakowania z nakrętkami typu „Twist-off”, używane od lat, swoim charakterystycznym kliknięciem informują, że otwieramy świeży dobrze zabezpieczony produkt. Bardzo możliwe, że wkrótce zmysły postrzegania będą jedną z nowych dziedzin „Nauk o Żywności” skoro już dziś wielu psychologów i naukowców łączy siły, aby projektować, tworzyć i wpływać na dźwięk naszego pożywienia, który ma przekazać świeżość, smak, a nawet atrybuty zdrowia.

Strona 3 z 3